apu ohjelmia...

Aloittaja virgo, tammikuu 04, 2012, 10:44

« edellinen - seuraava »

virgo

tuota peli projektia touhutessa tuli mieleen

josko porukka haluaisi tutustua noihin apu ohjelmiin joita olen ajan saatossa saanut kyhäiltyä
ne eivät tosin ole mitään loisto tuotoksia mutta ajavat asian koska muiden tekeleissä oli aina jotain
miksi en niitä sisäistänyt joten oli pakko tehdä suuri osa apu softista ihan itse
suurimmassa osassa ohjelma runko on basic koodina ja pieniä Assy pätkiä buustaamassa toimintaa
joten niitä voi sitten itselleen muokkailla kuten tykkää ?
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

Antti

No iliman muuta :) Laitahan jakoon.

Jarskimo

Minuakin kiinnostaa nähdä  ;D

virgo

#3
hmm...
miksi ihmeessä foorumin file koko rajoitus on 140kb ?!?!?
levyimagen koko on 170kb ?!?!?
eli ensimmäinen kirjoitus katosi bitti taivaaseen tämän takia :(
ei mennyt kuin tunti kirjoitaa sitä no otetaanpa uudelleen

Char Ed v1.0

ohjelma on siis vuodelta 1988
ainoat parannukset mitä siihen nyt olen tehnyt on
tuo tallennus ja lataamis mahdollisuus
Basic rivit 10000-

10000-10050 on save rutiini
10050-10070 load rutiini
loput ovat alirutiineita näille kahdelle

ohjelmassa on kaksi bugia
ensimmäinen on konekieli ohjelmassa joka piiloittelee
"editor a" fileessä ja lataantuu $c000 muisti osoitteeseen
F2 nappulaa painaessa konekieli rutiini putsaa editoinnissa
olevan kirjaimen datan mutta rutiini vuotaa yhden tavun verran
liian pitkälle ja pyyhkii seuraavankin merkin ylimmän tavun myös

toinen on save ja load rutiinissa
ne eivät tallenna vastakkais värimerkkejä
koska tallennus ja latais rutiini ei yletä niin pitkälle
asian on tekeillä parannus
ohjelma tallentaa Grafiikat vain ensimmäisen kilon alalta
1024 koko editoitavan alueen
tallentaminen vaatisi 2048 merkin tallennuksen
tämä voi itsekin korjata muuttamalla save ja load rutiini
For silmukan täyteen 2048 merkkiin mutta se sekoittaa
palkin piirto rutiinin joka jakaa lataus määrän 23 eri palaiseen
jos muutat For silmukan suuremmaksi pidä huolta että 599+2048/xx=~23
palkki rutiinissa

esim.
10110 POKE(GR+INT((T+TT)/115+0.5)+12+(4*40)),14:RETURN

ohjelmassa osa laskenta rutiineista suoritetaan enalta asetetulla laskukaava
muuttujalla Def Fn joka määrittelee mitä lasketaan rivit 1,4
ja itse käyttö kohteessa ei tarvitse kuin kutsua tätä muuttujaa Fn a(x)
tämä voi hieman sekoittaa jos ei ole tottunut tuota käyttämään

lataus ja save rutiinit myös sekoittavat Rasteri keskeytyksen
joten sitä ei tarvitse pelästyä kun niin tapahtuu Irq on vain linkattu
normaalin Irq kanssa ja muutettu Rasteri keskeytykseksi ja se sekoaa

järkevintähän olisi hoitaa latailut tms. konekielisenä mutta
en ole vielä purkanut tuota "editor a" konekieli filettä
jotta voisin sinne lisätä uusia rutiineita päivityksiä siis tulossa

ohjelmassa ei myöskään ole otettu huomioon muuttujien invaasiota
grafiikka alueelle tämä kannattaa ottaa huomioon kun tekee muutoksia
ohjelmaan tai käyttää sitä muuten vain älyttömän pitkiä aikoja
editoitava Grafiikka $3000-3800

ohjelmaa käynnistäessä ohjelma kysyy ladataanko merkki grafiikat (k/e)
tämä on tärkeää muistaa!!

ohjelma käyttää tallentaessaan muotoa "@:nimi"
eli pyyhkii aiemmin samalla nimiset fileet alta pois

kun vastaat alku kysymykseen "E"
kysytään uuden char tallenuksen nimeä eli nimetään tuleva file
itse levylle tämä ilmestyy kun painat tallennusta F6

"K" vastaus kysyy myöskin ladattavan char fileen nimeä
itse file ladataan vasta ohjelmassa painaessasi F4
jos sattumalta painatkin F6 on fileesi vaarassa pyyhkiintyä
Run/stop keskeyttää tallennuksen mutta joudut ehkä käyttämään
Validate komentoa saadaksesi fileen turvaan levyltä
samoin käy jos yrität tallentaa levylle missä ei ole riittävästi tilaa BAM sekoaa.
tästä seuraa että levyllä tämän jälkeen ole yhtään vapaata tilaa
Validate komento auttaa tähän

Char file
kostuu kahdesta osasta ensin on merkki grafiikkan malli ruutu
0-599 tämä musta tila missä voi kokeilla tekemiään merkkejä
0-1024 ja itse char grafiikka (V1.1 siis täydet 2k)

sanomattakin on selvää että lataus ja savetus kestää...

muistettava myös että alaruudussa F nappulat eivätkä muutkaan erikois
nappulat toimi. vain ylä ruudussa ne toimivat

:ed korjattu virheeliset ohjeet:
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

lisä softista vielä sen verran että tuohon on vielä
Turbo kääntäjä joka tekee Data fileen Turbo Assyn ymmärtämään .SEQ muotoon

.Byte riveiksi tuon datan
tosin se on vielä testaamaton
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

#5
äh kun tätä aikaa kerran on niin korjattiin tuokin sitten heti kun meni ohjeet väärin :(

tässä päivitetty versio 1.1
joka tallentaa ja lataa 2048 tavua eli koko merkki grafiikka alueen mitä editori pystyy
käsittelemään mukana myös BH grafiikka file

editor A file edelleen korjaamatta eli F2 pyyhkii edelleen yhden tavun liikaa
kojaus helppo jos emussani olisi Assy editori
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

Tässä nyt reilummin uudistettu versio 2.0
lisäykset konekielinen LOAD / SAVE toiminnon eli huomattavasti nopeampi
samoin hakemiston saa esiin ilman että tekeminen häiriintyy tai kone sekoaa
plus muuta  mitä en enään muista...
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

vaikka kuinka yritin pyydystää kaikki virheet ohjelmasta pois
uusia luikerteli sisään päälisin puolinha se nyt tuimii kuin junan vessa mutta
huomasin sitten jakoon laiton jälkeen kun aloin  taas testaamaan ohjelmaa
tekemällä sillä Char karttaa jota en tietenkään testivaiheessa tehnyt

bugi kun lataa tai tallentaa palatessa ($D800) värit eivät välttämättä ole kunnossa
eli pitää käydä palauttamassa oikea väri 3 väriin vaikka se toimiikin ok selkeyden vuoksi se kannataa tehdä
toinen oli jo tiedossa mutta vaikeampi toteuttaa alempi kokeilu ruutu tyhjenee eikä se tallennu lainkaan

ja hei saa kertoa jos löydät itse uusia !
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500