C64 ja tumma kuva televisiossa

Aloittaja kosks-6v, heinäkuu 31, 2012, 18:15

« edellinen - seuraava »

kosks-6v

En oo ihan varma, onko täällä jo ollut samanlaista ongelmaa, mut laitetaan tää nyt kuitenkin. Viimeksi 64:n on ollut käytössä n 15-20 vuotta sitten. Säilytetty koko ajan lämpöisessä talossa. Ongelma on että commodore 64:sen kuva ei välity tv:seen. Kaikki johdot ovat ulkoapäin ok. Kanavapaikkakin todennäköisesti löytyi, C36 analogiselta puolelta, mutta aloituskuvaa, sitä sinistä ei näy. Näkyy vain tumma ruutu. Mulla on se rf johto eli suoraan tv:een antennipistokkeeseen toinen pää ja toinen pää 64:seen. Johdon kun ottaa pois, niin edelleen jää sama tumma kuva tv:seen.  Levyasema todennäköisesti toimii kun siinä on virta valmiiksi ja sitten kun laitan virran 64:seen, niin levyasema surisee hetken. Yritin sokkona kirjoittaa LOAD"$",8,1, että jos peliä alkais ladata tuo levyasema, mutta ei mitään tapahdu. Olen myös sitä rf-modulaattorin säätöruuvia käännellyt 64:sen takana, mutta ei sekään ole tuottanut tulosta. Kolmessa tv:ssä olen kuvaa yrittänyt saada näkymään mutta ei tule. 1 vanha kuvaputki  ja 2 taulu tv:tä. 64:sen, muuntajan ja levyaseman sulakkeet olen myös vaihtanut. Avasin myös 64:sen ja heiluttelin/painelin piirejä, muttei sekään auttanut. Jos joku täällä osaisi auttaa minua tässä asiassa, niin olisin hyvin kiitollinen. 8 din johdosta olen myös kuullut, jossa toisessa päässä on scart-liitäntä. Oliskohan se johdosta tämä homma kiinni vai jostain piiristä?

virgo

saattaa hyvin olla RF Moduli hajonnut kannattaa siirtyä suoraan tuohon DIM viritykseen
vaihtaakin voi mutta vaatii taitoja ja varaosia
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

kosks-6v

Testasin 8 din johtoa jossa toisessa päässä scartti. Edelleenkin tv:ssä vaan on tumma kuva/ruutu. Tollainen piiri on mielestäni kuumempi kuin muut piirit (6569R3). Mikäköhän piiri on kyseessä?

virgo

6569R3 on vic-II piiri
pla piiri on jotain muuta kuin 65 alkuinen ja SID piirin kokoinen
jos kone on sulla auki niin nappaatko kuvan levystä ja laitat tänne ?
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

janikosk

Tarviipas avata huomenna tuo leipälaatikko ja katsoa. 6569R3 löytynee vissiin tuon peltikopan alta? Sitä en ole kokeillutkaan että lämpiääkö se mutta sid piiri käy kyllä kuumana. Testasin myös ilman sidiä mutta mustaa kuvaa pukkaa. Jostain muistan lukeneeni, että myös tuo pla voi aiheuttaa mustaa kuvaa? Värisotkua ainakin.

virgo


C64 kuumimmat piirit on just sid ja pla piiri
itselläni on muuten yksi kone himmennyt täysin kun sid piiri poksahti kun sen otti pois toimi taas ;)

Pla piiri voi aiheuttaa vaikka mitä koska se hoitelee C64 erikoisen rom muistin päälle ja pois napsuttelun
eli rom piirit jää päälle tai pois kun ei pitäs. esim käynnistyksessä kone ei löydäkkään hi rom piiriä missä on käynnistys osoitteet ja kaikki ali rutiinit tai basic rom ei ole päällä vaikka pitäisi merkki rom on poissa tai jäänyt päälle ym. kivaa

mutta yleisin on tosiaan tuo musta ruutu tai ainakin se viimeinen oire
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

kosks-6v

Tässä olis tää kuva koneestani.

virgo

jep hienoa että Pla piiri on kannalla tuossa helpompi testata
eli Pla piiri on sen 6569 piirin vierellä vasemmalla
sid 6581 on 6510 kanssa vierekkäin ylempänä

jostain toisesta koneesta voisi kokeilla vaihtaa Pla piiriä tuohon vaikka olis romu konekkin
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500