Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Tv:n viritys?

Aloittaja Rokkijumala, elokuu 04, 2006, 11:53

« edellinen - seuraava »

Rokkijumala

Kuusnepan kuvaa ei tunnu saavan tv-ruudulle. Muuntaja toimii ja virrat kun laittaa päälle, niin ledi syttyy. RF-kaapeli menee koneelta tv:n antenni liittimeen. Televisio vain ei löydä kuvaa (kokeilin kahdella tv:llä, uhf, vf ym. alueet). Onko mitään ideaa, mistä ongelmaa kannattais lähtä purkamaan vai meneekö laite kaatopaikalle?  :-[

fmatic

Onkos nämä uudehkoja televisioita? Mulla ainakin tuollainen vuodelta 2002 oleva televisio ei tahdo millään löytää kuusnepan eikä myöskään 8-bittisen NES:n kuvaa. Yritin manuaalista ja automaattista hakua. Vasta kun löytyi kohta jossa selvästi näkyi että siihen saattaisi alkaa kuva tahdistumaan onnistui lopulta hienovirityksellä sen saamaan näkyville...suorahaulla en tuolla tölsyllä ole kuvaa onnistunut näkyviin saamaan. Voisikohan olla samanlainen ongelma? Kokeileppa virittää uudelleen.

Rokkijumala

Uudehko tv on kyseessä. Kiitos vinkistä. Kokeilen viritystä vielä toisella commodorellani. :)

Rlyeh

#3
Onko televisiossa RCA- tai SCART-liitäntöjä? Unohda sitten koko RF-piuha ja osta/rakenna johto, jolla kuva näkyy suoraan virittelemättä videokanavalta.

Edit: olen kirjoittanut ohjeen ko. kaapeliin liittyen. Juttu on luettavissa osoitteessa http://www.saunalahti.fi/~piirone1/nintendo/cbmtv.htm
Electrical engineer & console hobbyist

ZomBiE

juu, on mulla ollut kanssa onkelmia. oli pakko rakentaa piuha scartille koska kuusnepan rf-modulaattori hajosi ukkosen seurauksena... aika herkkä näemmä hajoamaan. onneksi netistä sain uuden :)

C64-79

#5
Joo tosiaan esim. tällä hetkellä on Huuto.netissä myynnissä Commodoren erillinen tv-modulaattori, jonka käyttö Kuusnelosen kanssa tosin on sikäli kyseenalaista kun DIN-liitännästä saa video-signaaliakin kuten todettu.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=36643546

Alkuperäiselle kysyjälle: Onko kaapelin kontakti varmasti hyvä, eli onko siellä Kuusnelosen päässä RCA-liittimet toisiinsa kytkettyinä? Mikäli tavallista antennikaapelia (=molemmissa päissä IEC antenniliitin) käyttää, voi kontakti olla liian huono koneen päässä. Itsellä ei ole ollut ongelmia minkään tv:n kanssa, neljällä telkkarilla on tullut käytettyä. UHF 36 -kanavalta pitäisi kuvan löytyä.

ZomBiE

Meikäläiseen voipi ottaa yhteyttä nyt ku oon tullu takasin kulmille jos on piuhoja vailla.

Anza

Mulla oli kanssa sydän kovilla kun piti laittaa kuusnepa suht uuteen tölsyyn kiinni. Pelästyin että nepa oli hajonnut kun kuvaa ei löytynyt automaattihaulla. Tosin tölsykin oli mulle outo, siinä juoksi MHz:t eikä perinteiset UHV ja VHF kanavat mihin olen tottunut (oliko se nyt UHV-kanava 36 jolla nepa näkyy). No kuitenkin pitkällisen tahkoamisen jälkeen manualisesti löytyi sellainen asetus jossa kuva näkyi.. ja mullakin pulssi palasi normaaliin.