Kuvassa pystyraidoitusta

Aloittaja jake, elokuu 25, 2005, 17:46

« edellinen - seuraava »

jake

Commodore 64 aloitusruudussa näkyy pystyraidoitusta (ja tietty peleissä jne, siis koko ajan ruudulla näkyy nuo raidat). Sentin välein leveyssuunnassa on pystyraidoitusta koko ruudun täydeltä. Mikähän tuossa voisi olla syynä?

Telkku on melkein uusi, joten telkussa ei ole vikaa. Yritin virittää telkun kuvaa vielä manuaalisesti, mutta se ei vaikuta noihin raitoihin. Kahta rf-kaapelia testattu, joten sekin on poissuljettu vaihtoehto....mitä voisi kokeilla?

jake

Telkku on 0-kanavalla/VCR-kanavalla, jossa kuusnepan kuva näkyy automaattisesti, mutta noi pystyraidat on siis ongelmana.

Pitka_Masa

Yritä väännellä rf-piuhaa. Mullakin joskus kuvahäiriöitä nesissä, se on ainakin siinä auttanut.

jake

Ei auttanut rf -johdon kääntely. Ostin koneen tänään itselleni ja tuo ongelma oli olemassa jo eka käynnistyksestä lähtien.

Onkohan koneessa vikaa. Kone on muuten toimiva (pelitkin latautui), mutta noi raidat häiritsee. Emolevy ei ollut kiinni yhdelläkään ruuvilla - kotelo ja näppis yhdellä ruuvilla, joten laittaa vähän epäilyttämään tollainen "huolimattoman oloinen käsittey", että jos itse tekniikassakin olisi jotain vikaa aiheuttaen noi raidat.

C64-79

LainaaTelkku on 0-kanavalla/VCR-kanavalla, jossa kuusnepan kuva näkyy automaattisesti,

Tätä kyllä ihmettelen, että kuinka käytettäessä RF-kaapelia kuva näkyy 0-kanavalla, kyseinen kanava kun yleensä on AV-kanava ja se vaatisi siis myös AV-kytkentää (komposiitti tai S-video). Mutta sinulla on siis oikeasti RF-piuha, eli se on telkkarin antenniliitännässä kiinni? Ainakin kerroit kokeilleesi manuaaliviritystä eli näin lienee. AV-kanavaa kun ei voi virittää.

Ylläoleva sinänsä sivuseikka, asiaan: Minullakin näkyy pystyraidoitusta, vaikka käytössä on muuten paremman kuvan antava komposiittikytkentä. Itse asiassa taitaa näkyä nyt selvemmin kuin käyttäessäni RF-kaapelia, johtuen mm. siitä että kuva on nyt muuten terävämpi. Itse olen ainakin ollut siinä uskossa, että kyseinen asia johtuu kaapelin hieman puutteellisesta suojauksesta. Toki kyse voisi olla myös C64:n videopiirin heikkoudesta, mutta en ainakaan ennen vanhaan vastaavaa havainnut, tosin silloin käytössä oli pelkkä RF. Täytyy kuitenkin korostaa, että lähinnä siinä aloituskuvassa nuo raidat havaitsen ja siinäkin ne ovat miedot, kun kuvaan tulee muita värejä, ei raidoitusta enää huomaa ollenkaan.