Uutiset:

C=Foorumin Usein Esitetyt Kysymykset:
http://www.com64.net/foorumi/index.php?action=faq

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - virgo

#121
Nyt se sitten tempun teki vanha uskollinen musta tiiliskivi päästi savut ilmoille
powereita on kyllä nurkat väärällään mutta missähän ihmeessä ne lymyää...
paha vaan ettei nekään luultavasti kestä Chameleonin lisä kuormaa...

joten alan tässä suunitelemaan uuden powerin rakentamista ja samalla kyselen että olisiko muillakin
samoja tarpeita voisin noita tehdä sitten samalla muutaman enemmänkin
muille datat jakoon miten ite voi tehdä jos kolvi sopii käteen ja kotivakuutus on voimassa !
kunhan saan ensimmäisen sykkimään

nyt kyllä harmittaa vietävästi !! onneksi ei hajonnut pää koneiden käytössä vaan kojaukseen tulleelle levylle
helposti kärähtää muutama muukin osa jos pahasti osuu !

outoa ettei mustassa murikassa ole ollenkaan sulaketta ?!?!?
5v linja on täysin suojaamaton ja kuten nyt kävi korjaus emossa oli oikkari juurikin siinä linjassa
no eipä varmaan vahingoittunut juurikin sen vuoksi mutta powerista tuli entinen :(

pikaisella selaamisella löytyi muuntaja josta pukkaisi 9v / 2.78A
vaihto ehtoja on kaksi joko teen powerin kahdella tuollaisella mikä tarkoittaa sitä että 5V lähdöstä pukkaa
jotain 3A pitäisi riittää pahimpaankin käyttöön tai otan kaveriksi valmiin 5V hakkurin joka puskee vain 2A
molempien hinta on sama mutta kahden muuntajan käyttämiseen tarvitaan hieman ylimääräsiä osia
jotka luultavasti nostavat hintaa
muuntajan ja hakkurin hinta 12+12=24€ kahden muuntajan hässäkkä varmaan osineen jotain 30€
plus kotelo joka sit onkin se kallein kulu...
#122
Ylläpidon Itkumuuri / vikaa vikaa
helmikuu 06, 2013, 17:13
mikäs C= foorumin palvelinta vaivaa on aika nahea käyttää ja usein saan seuraavanlaisen virheen

Resource Limit Is Reached
The website is temporarily unable to service your request as it exceeded resource limit. Please try again later.

välillä ei meinaa mikään sivu auveta ilman tuota ilmoitusta
#123
Bitin Nypläys / malli ruutiineita
tammikuu 06, 2013, 20:40
innostuin sitten ilta myöhään veivaamaan tälläiset Demojen perus kauraa olevan color scroll
mallin vääntämään eli kuusi ylintä riviä saavat väri vierityksen
mukana malli rutiini ja sorsa

koska merkkiväri muistia ei pysty mitenkään vierittämään siirtyvät palikat
yhden merkin kerran rasterikeskeytyksessä näin saamme illuusion vierivästä väri paletista xD


;-------------------------------
; color scroll
;-------------------------------       
.word $0801     ;oma assemplerini ei kirjoita
        ;ohjelma fileen alkuun lataus osoitetta joten
;kehvelivieköön kirjoitan se siis itse
*=$0801 ;kerromme  vielä assemplerille että ohjelma alkaa tästä

;BASIC LINE START
         .BYTE $0B,$08,$90,$06,$9E,$32
         .BYTE $30,$34,$39,$00,$A0,$00
;--------------------------
set_irq_hero
lda #0
sta $d021
sta $d020

sei ;Keskeytykset seis
bit $dc0d ;nollaamme Irq A ajastimen varmuuden vuoksi
lda #<irq_hero ;ala tavu XX!!
sta $0314
lda #>irq_hero ;ylätävu !!XX
sta $0315
lda #$7f ;keskeytykset pois päältä
sta $dc0d
lda #1 ;asetamme rasteri keskeytykset päälle
sta $d019
sta $d01a ;varsinainen rekisteri
lda #$fb ;millä rasterilla keskeytys tapahtuu
sta $d012
lda $d011 ;varmistamme vielä että keskeytys tapahtuu
and #$7f ;näytön näkyvällä osalla
sta $d011
cli ;keskeytykset päälle
rts ;valmista paluu Bacikkiin

irq_hero lda #1
sta $d019 ;nollataan keskeytys ettei jää looppiin
inc $d020 ;muutellaan borderi värejä +1
inc $d020
jsr color
dec $d020 ;palautetaan värit -1
dec $d020
bit $dc0d ;extra safe nollataan vielä A&B keskeytykset
jmp $ea31 ;normaali basic keskeytys rutiini
;-----------------------------
col =$d800                  ;leibelille näytön värimuistin alku osoite

color ldx #0                  ;x=0
colo lda col+1,x             ;lukeva osa yhden tavin edelle
sta col,x               ;tallennetaan
lda col+40+1,x          ;sama seuraavalle riville (+40)
sta col+40,x
lda col+80+1,x          ;ja niin edes päin
sta col+80,x
lda col+120+1,x
sta col+120,x
lda col+160+1,x
sta col+160,x
lda col+200+1,x
sta col+200,x
inx                     ;lisätään X rekisteriä yhdellä X=X+1
cpx #40                 ;joko se on 40 ?
bne colo         ;ei vielä uusi lenkki

a_again         ldx miss                ;missä mennään väri listassa ?
cpx #20                 ;ollaankko listasta jo ulkona ?
beq back_to_start       ;nollataan "miss" jos X = 20
lda list_color,x        ;otetaan väri X rekisterin määräämästä paikasta
sta col+39              ;asetamme sen näytön oikeaan laitaan
sta col+39+40           ;ja seuraavillekin riveille sama
sta col+39+80
sta col+39+120
sta col+39+160
sta col+39+200
inc miss                ;lisätään Miss iä yhdellä
rts ;ja pois
;-----------------------------
miss .byte 0
list_color                              ;käytettävät värit täällä
.byte 2,2,4,4,7,7,1,1,1,1,7,7,4,4,2,2,0,0,0,0
;-----------------------------
back_to_start
lda #0                  ;asetamme "miss" takaisin nollaksi
sta miss
jmp a_again             ;ja palaamme rutiiniimme
;-----------------------------

#124
Muut koneet / PS2 ja HD
joulukuu 09, 2012, 23:26
jiihuu ! sain vihdoin Ps2 puuttaamaan kovikselta mikä on ollut satunnainen projekti jo muutaman vuoden
ja nyt se toimii

mutta olin valmiiksi asentanut jo kaikki pelini kyseiselle Hd levylle
mutta HDloader ilmoitti heti kättelyssä että levy pitää alustaa :(
eli peli pyyhkiytyvät pois nyt kysyisinkin mitäs kikkoja on saada ne takaisin ?
oliko tämä alustus vain siksi että siihen saatiin oikean lainen hakemisto rakenne

eli kopioinko vain levyt uudelleen kys levylle ?
PS2 kautta noiden pelien takaisin laitto on melko hidasta puuhaa 15-60min
ja lukuvirheeseen kaatu melko moni yritys
eikä tykkää kopsata PS1 pelejä ollenkaan :(
vähän nyt vinkkiä tarvitsisi

ps. koneessa Matrix infinity 1.99 mod piiri joka aiheutti melkoisen määrän ongelmia tässä projektissa
      kun en tietänyt että tässä sellaista on
#125
Bitin Nypläys / Joulun ohjelmointi kisa
marraskuu 23, 2012, 20:47
aikaisemminkin täällä oli ohjelmointi kisa julistetaampa uusi kisa ratkeaa jouluna xD tasan kuukauden päästä siis

itse tuhlasin tähän pieneen ohjelmointi probleemaan vähintään 3-4 päivää ja osaan jopa tarvitsin ulkoista apua xD
kuulostaa helpolta mutta osotautui tosi pähkinäksi.
suurinosa omaa sohlausta oli myös mukana mutta silti hermomeinasi mennä monet kerrat

eli julistan kilpailun luvassa respektiä ja palvonntaa ;)

ohjelmoi Top Heroes lista !
niin että se upottaa juuri pelatun tuloksen listaan ja siirtää huonoimpia alemmas
ja samoin tunnistaa milloin pelaaja ei ole päässyt 10 parhaan joukkoon
tämän jälkeen antaa mahdollisuuden pelaajalle kirjoittaa nimensä listaan joikalla tai näppiksellä molemmatkin käy
nimen kirjoitus pitää osua listassa uuden tuloksen kohdalle listassa mihin se sitten jää
lista siis 1-10 nimi osio 7 tavua tulos osa 99999999 asti

odotan mielen kiinnolla tuloksia. ohjelmointi kieli vapaa
kisan ratkettua julkaisen oman harakan pesäni voitte sitä sitten nauraa porukalla joulun iloksi xD

---- 01  mie      10000000 ----
---- 02  mie tas  09991290 ----
ja niin edelleen
#126
terve taas on aina hyvä olla ajoissa liikkeellä joten tässä taas

elikä jos sinulla kaverillasi... tms. on joku hieno retro jysäys tiedossa
tai väännät jotain ultimaattista retro peliä miten olisi ?

tulisitko demoamaan ja ideoimaan koko viikonlopun kestävää
tapahtumaa missä ei Quaket juhli vaan aidot 2D pikseli peli sankarit !?
ei puhettakaan mistään neteistä tahi nettipeleistä
vaan aidosti retroa tule mukaan ideoimaan tapahtumaan ja järjestämään sitä

itse toivoisin niin näkeväni venäläisiä sen ajan huippukoneita ja niiden pelejä !
suurin osahan oli kopioita jostain länkkäri raudasta esim spetrumi oli kovaa kopio rautaa
#127

sinne menossa onko muita ?

Lauantaina 10.11.2012

Kansallinen pelipäivä juhlii pelaamisen monimuotoisuutta ja tuo uudet pelaamisen muodot perinteisen pelien rinnalle samanarvoisina. Pelipäivä antaa pelialan toimijoille mahdollisuuden esitellä omaa toimintaansa ja kokoaa kaikki peleistä kiinnostuneet eri sukupolvien edustajat kirjastoihin, kouluihin ja nuorisotaloille pelaamaan yhdessä.
#128
kylläpä on juttut kesänjäljiltä vaisuja Jarskimo se vaan jakaa rustata videoitaan xD

ilman niitä olisikin ollut foorumi melkoisen kuollut :/
jos nyt hieman piristyttäisiin ja sytyteltäisiin keskustelua
ettei mykisty koko foorumi ?
#129
Bitin Nypläys / yksi monista peli aihioista
lokakuu 07, 2012, 05:23
pitkään on tämäkin projekti himoittanut jatkaa mutta vielä ei ole siihen tarjoutunut aikaa
coodikin on sen verran sivistyneempää että menee hetki että saa tuon sisäistettyä
mutta laitetaan teidänkin kiusaksi hyvä aihio mistä olisi voinut tulla joskus peli
nyt ei enään ole kiirettä jos vaikka valmistuisikin joskus xD

olen 100% varma että minulla oli tästä vielä kehityneempikin versio missä pystyi ampumaan
kuin Datastormissa konsanaan kun vain löytäisiin sen jostain...

ohjelma käynnistyy
Load "main*",8,1
ready.
sys4096*4

#130
onko porukka lähdössä tuonne ?
ohjelmassa enemmän Amiga pohjaista kisailua
mutta C64 nurkka paikalle rahdataan ainakin parin koneen mitalla
kun ei kesän Tren tapahtuma onnistunut kaikki kiva on siirretty ouluun

Mun ja Boogien mukaan mahtuu mansesta ja oulun väliltä muutama ensi ilmottautunut
yöpyminen hotellissa takaisin tullessa

edit:
niin se päiväys 29.9.2012
tapahtuma silloin
#131
Pelit ja pelaaminen / MoonFall
kesäkuu 03, 2012, 16:47
Kenelle on tuttu tämä peli ?

ellet ole vielä sitä pelannut ja tykkäät seikkailu peleistä kuten
Mercenary I,II
tässä on samaa tunnelmaa jos kesällä ei ole muuta tekemistä niin mikäpä sen hienompaa
kuin porukalla pelata tämä peli lävitse ja kertoa mitä kaikkea siellä on saanut kokea
yksin nämä pelit ovat ihan jees mutta jos jää jumiin on keinot vähissä
mutta purukalla pelaamisessa on se hyvä puoli että joku voi keksiä miten tuosta
plokki kohdasta pääsee lävitse

historiaa
peli jäi jukan viimeiseksi peliksi koska hänen sairautensa yltyi niin pahaksi että lääkärit kielsivät häneltä kaiken laisen koodaamisen ;(
Amiga versiokin oli tulossa mutta siitä tehtiin täysin susi versio jakelijan toimesta
joidenkin tietojen mukaa jukka ei saanut tästä pelistä kuin joitakin pieniä ennakko maksuja
kunnes Hewson meni konkursiin tai ajettiin konkurssin kuka tietäisi mikä oli lopullinen syy
no joka tapauksessa peli julkaisi lopulta sama firma mutta eri nimellä ja näin rojaltit ym. maksut
jäivät niille teilleen tästä on lisää guugelista
MB arvostelussakin oli jotain mainintaa tästä
Zzap64 lehdessä pisteitä tuli 84
netti foorumeita selaillessani tästä on ollut paljon puhetta ja porukka on ehdottanut oikeammaksi 94 pistettä
no jokainen arvostelee pelin omilla standardeillaan joten mukavaa pelielämystä

ps. pelissä oli ainakin 10 erillistä tehtävää ja yksi isompi eli ostaa kuun kaikki kaupungit
Barista saa hyviä myyntipaikkojen infoja kunhan ensin ottaa muutaman tuopposen
liian monesta menee navikointi kyvyt
huhutaan myös että kuulla olisi ihmisten kansoittamiakin salaisia kaupunkeja...
huijaamalla rahamäärät ei peliä pysty pelaamaan lävitse viimeinen tehtävä
ei onnistu jos on rikastunut liian hätäisesti mistä tämän tiedän no koska itse olen
tuon testannut joten pelin loppu on jäänyt näkemättä vaikka olen kaikki tehtävät suorittanut
kaupungit ostanut xD

MOONFALL
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=57760
#132
Peliesittelyt ja arvostelut / GameDatabase
toukokuu 08, 2012, 11:42

tuli tuossa mieleen onko olemassa peleistä samanlaista haku palvelua kuin tuo
MovieDatabase ?

tuli vain mieleen että olisi kätevää etsiskellä jonkun tietyn tekijän pelelejä
tai tietyn musan vääntäjän tuotoksia esim.
#133
tämmöinen testi artikkeli löytyi ;)
muutenkin keskustelun moduulista voisin siirtää tänne

http://www.v2.fi/artikkelit/pelit/751/Turbo-Chameleon-64/
#134
jos tähän kokoaisi tapahtumassa suoritettavien peli kisojen ideointia !!!

itsellä tulee mieleen vain näitä turbotettuja versioita olisi jotain uutta xD
tässä lista mitä tulee mieleen
saa muitakin ehdotella kuten lerpun heittoa tai vaihto ehtosesti korppua mutta se taitaa lentää aika kauvas
Lerpussa on enemmän haastetta :P

:Elite 128 poliisien niittaus
pelin aloitus normi aseilla ja tulta asemalle
tarvitaan virallinen laskija joka kirjaa ylös kuinka monta saa tiputettua
kunnes itse tuhoutuu tai käytettävissä oleva aika loppuu...

:The Sentinel
ykkös tason läpäisy aika extra tehoilla
valinnaisesti finaalissa jokin muu kenttä myös...

Normi tehoilla (ehkä turbotetutkin finaalissa)

: Stunt Car
: IK 1,2,+ ? jokin noista 1,2 kaksinpelinä reilumpi kun ei ole kone pelaajaa sotkemassa
: Crazy Comets
: Decatlon xD

nämä nyt aluksi saa keksiä lisää !!!
toivottavasti saan Trubo Cameleon Arcade capiinin lyöntiin tuohon mennessä ;)

#135
Bitin Nypläys / assempler script
maaliskuu 24, 2012, 09:46
ajattelin laittaa tämän jakoon muillekin josko vaikka osotautuisi hyödylliseksi

eli tämä scripti on se mitä itse käytän kirjoitellessani assy fileitä C64
ohjeet:

kirjoitat assy ohjelmasi millätahansa ohjelmalla mielellään sellaisella joka
näyttää rivinumerot itse käytän BlueFish ohjelmaa joka on enemmän HTML ja C ohjelmoijille suunnattu
kunhan muistat kirjoittaa ohjelman alkuun tämän pienen jekun

   .word $0801
   
         *= $0801
         .byte $0c,$08,$dc,$07,$9e,$20,$32 ;Basic startter
         .byte $30,$36,$34,0,0,0,0,0

                        sei
loop                 inc $d020
                        jmp loop


tämän jälkeen voit alkaa kirjoittamaan ohjelmaasi
.word $0801 on ohjelman kääntö osoite tämä ja *=$0801 ovat pakollisia
vaikka logkiikka tuntuukin typerältä *=0801 pitäisi riittää mutta jostain syystä kääntäjä ei
tulosta sitä ohjelman alkuun joten laitamme sen mekaanisesti Word lauseella

kirjoittamasi ohjelman pitää olla nimetty main.soc
kääntäjä tuottaa siitä main.prg tiedoston mikä sitten käynnistetään viceen
scripti pitää sijoittaa samaan hakemistoon

homma toimii ubuntussa ehkä wintikassakin...
kääntäjänä toimii xa65 (ohjelma pystyy myös 16bit version coodiin mutta vaatii mulkkausta scriptiin)
kun olet tallentanut ohjelmasi klikkaat script iconia ja valitse joko
run terminal ;tulostaa kääntäjän ja vicen alku läpät jos vice ei lataa mitään kääntäessä on tapahtunut virhe
                      vilkaisu texti ikkunan ja palkin ruuvaus alkuun kertoo mitä virheitä kääntäjä löysi ja millä riveilla
run                ;kääntää ohjelman ilman kommenti akkunaa ja aukaiseen ohjelman suoraan viceen
#136
Bitin Nypläys / efektejä peliin
maaliskuu 14, 2012, 19:53

tuossa toisaalla tuli puhetta emulaattoreista
tässä onkin pieni ohjelman pätkä joka laittaa emulaatorit pahaan testiin !
jos tämä jollakulla toimii kuten aidossa kertokoot heti minullekin missä ja miten !

olen aikeissa käyttää sprite grafiikassa tätä tekniikkaa siksi olisi kiva kuulla kommenteja
efekti tosin toimii pikseli tasolla paremmin mutta kokeillaan nyt ensin näin että jokainen varmasti näkee
jos tässä on jotain häikkää

tekniikkahan on tuttua jo pitkältä ajalta Demo scenestä mutta peleissä en tätä ole vielä
koskaan nähnyt käytettävän

eli mihin tässä pyritään
lataat ohjelman normaalisti
Load "p*",8,1
ja Sys 4096

ruudun ylänurkkaan ilmestyy värisevä väri kartta
värikartan värejä voi muuttaa oikeassa laidassa on 4 c64 normaali väri palikkaa
samoin alalaidassa on myös 4 normi väriä joita voit mielesi mukaan muuttaa

ohje texti on hieman sekaisin sen saa kuntoo C= + SIFT näppäin yhdistelmällä
Emussa Ctrl + vasen Sift
ohjeissa on virhe F8 ei muuta mitään vaan F7 on oletettu tausta väri
tämä muuttaa oikean ylänurkan ja vasemman alanurkan väriä näitä ei voi sekoittaa siksi ne muuttuvat
yhtä aikaa

toisin kuin pysty ja vaaka rivillä olevat värit niitä voit sekoittaa niin paljon kuin haluat
loppu tulos läkyy välkkyvissä palikoissa miten nämä värit keskenään sekoittuvat

loppu tulos ei aina ole silmiä hivelevä mutta oikealla yhdistelmällä saa melkoisen monta käytettävää
väriä yhtä aikaa ruudulle
Pysty värejä muutetaan F1,F3,F5 ja vaaka värejä F2,F4,F6
oletettu tausta väriä muutetaan F7 lla

homman tarkoitus olisi saada peliini sprite grafiikkaan hieman enemmän värejä kuin tuo 3+tausta väri
ja ehkä siksi pitänee ohjelmoida Sprite Editori joka osaa hyödyntää tämän kaltaista väri paletti ratkaisua
on olemassa vielä yksi efekti mutta sen näette sitten jos se osoitautuu hyödylliseksi
se lisää vielä entisestää värien määrää... mutta siitä vielä hieman lisää myöhemmin

kommentteja saa kirjoittaa varsinkin siitä miten emulaattori tästä selviävät
aidolla tuo ei välähtele vaan värisee ainakin oma C64 kiinni oleva
LCD ruutu ei oikein halua ymmärtää tuota tekniikkaa xD
mutta kuten sanoin pikseli tasolla efekti ei ole niin häiritsevä
#137
nyt siinä sitten kävi niin että vanhasta heposesta loppui muisti !!!
elikä olen tuossa rakennellut scriptiä joka vääntäisi mulle valmiin assyn ja käynnistäisi ohjelman suoraan Vicen
no muuten kaikki hyvin paitsi etteihän se toimi niinkuin olin sen suunitellut

käytössä kaksi eri kääntäjää

xa65
crasn

molemmat ihan kelpopelejä mutta eivät kyllä Tass kääntäjälle pärjää
kun eivät osaa kääntää tuota käyvään muotoon kuten Tass sen tekee
nyt tarvittaisiin apuja miten mä oikein konffaan nuo kääntäjät et data tulee oikein

xa65 kääntää ohjelmat mallikkaasti mutten saa .prg tiedoston alkuun mitenkään lataus osoitetta
vaan kääntäjä tekee koodin suoraan ilman tuota osoitetta esim. oikea muoto  00 10 78 "..."

*=$1000
    sei

kääntäjä tekee sen kuitenkin muotoon "78..." eli lataus osoite puuttuu
jos sen lisää siihen käsin ohjelma toimii mutta tarkoitus oli automatisoida tuo käännös tapahtuma ja ohjelman
käynnistys

crasm taas tekee hexa koodin kirjaimina jokin motorolla ja intell koodaus

otetaan sama koodi kuin tuossa yllä
"S10F100078" <- Asci na ei siis heksana
millä ihmeen softalla tuon asci mössön vielä kääntäisi hexsa muotoon ?

parasta olisi jos jollain olisi tuo Tass kääntäjä käännettynä linux muotoon ????
löytyisikö jos ei voisiko joku kääntää tuon minulle ??
sorsahan tuosta on jaossa
#138
Muut koneet / ZX Spectrum
helmikuu 28, 2012, 12:38

taas harhautui ajatus muille foorumin palstoille kirjoittaessa
pieni ajatus

millä helkkarilla ne ohjelmoi tuohon noi softat vahvasti epäilen että niitä tehtiin ihan
plankko koneella kuten C64 koneelle ??

onko tästä jotain tietoa ideaa kellää olisi mielenkiintoista tietää miten ne pelit noihin tehtiin
varsinkin pelimäärään katsoen jos sinkkuun tarvittiin joku kehitys laitteisto niin
melko harvalla luultavasti oli niiden ostamiseen mahdollisuutta
toisin kuin Commodorella pystyi ja tehtiinkin peli alusta loppuun alkuperäsellä raudalla ?!?

#139
Pelit ja pelaaminen / oi oi mitä retro herkkuja
helmikuu 26, 2012, 21:29

tuota edellistä vistiä kirjoittaessa törmäsin sivustoon joka on pakko jakaa
niin monta jo muistoihin vapiunutta hyvää peliä tuolta löytyy että huh huh
olkaa siis hyvä ;)

http://biphome.spray.se/magnus.welander/start.html
#140
Terapiaa ja Jauhantaa / kohtaaminen MON kanssa
helmikuu 18, 2012, 20:02
youtube törmäys
Maniac of Noise tekee ihan reipasta settiä vieläkin xD
eiku nupit kaakkoon !!

Maniacs Of Noise - Firing Up