Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

Näppäimistön korjaus ym pientä

Aloittaja junnu78, joulukuu 12, 2017, 22:04

« edellinen - seuraava »

junnu78

Pistin kaverin c64 vanhan mallisen  kuntoon ja C64c kuoriin. Juu tiedän tiedän häpäisyä, mutta kun alkuperäiset kuoret oli niin hajalla, ettei niille enää mitään voinut tehdä. Puuttui kuorista isoja palasia ym. Kyseessä roskislöytö. Suotakoon tämän tällä kertaa, jookosta :)
Koneeseen vaihdoin muutamat piirit, että sain toimimaan. Sd2iec muistikortinlukijan myös asensin sisäisesti ja sille 3d tulostin kasettiaseman porttiin tuen, johon kakspuoleisella teipillä sd2iec kiinnitetty. Ei hyvä tapa, koska jos haluaa lisätä tavaraa muistikortille, joutuu sd kortin ulossaamiseksi avata kuoret, tai pikemminkin jos haluaa sen takaisin pistettyä.

Näppäimistöstä puuttui yksi nappula, joka löyty hyvin varaosista :)
Näppäimistön purin osiin ja putsasin  samalla, kun joutu näppäimen takia muutenkin purkamaan.
Näppäimistö toimii kuin unelma.

Jokunen jäähdytyssiili lisätty vielä piireille, jotka lämpesi muita enemmän.
Tarkoitus tähän olisi vielä lisätä jiffydos, jahka switchless piirilevyt tulleet. Eli kyseessähän on versio, jossa restorea painamalla muutaman sekunnin, vaihdetaan esim jiffydos ym tai vakio käyttöön.

Virtakytkimen vaihdoin vielä uuteen, koska vanha ei aina toiminut.

junnu78

Samalla tein syntiä ja porasin reiät sd2iec nappuloille kuoreen. Tätä mietin pitkään, että kannattaako, mutta kyseessähän ei ollut alkuperäisistä kuorista, vaan uustuotannosta. Kaveri sai valita itse paikat nappuloille.
Itse en noin näkyvälle niitä olisi laittanut. Samalla hifisteltiin dymolla ja merkattiin nappulat :)
No joo, tämmöstä säätöä tällä kertaa. :)

varaktori

Mulla olisi tuossa kolme vaaleaa näppäimistöä jotka ovat niin keltaisia, että ihan häikäisee. Onko hyviä vinkkejä näppäinhattujen irroittamiseen sillä ne kaipaavat retrobriteä?

junnu78

 Noihin löytyy ihan omaa työkaluakin.
Jos 3d tulostus onistuu, semmosen pystyy tulostaan. Itse irrottelen varovasti ruuvimeisseleitä apunakäyttäen.
Kannattaa olla varovainen.

varaktori

No päätin sitten ihan vaan kokeilla ja hyvin se onnistui. Kahdesta näppäimistöstä kaikki hatut ja ehjänä.  :worship:

junnu78

Kyllähän nuo yleensä hyvin irtoaa ehjänä, kuhan vaan suorassa saa ne nypättyä tai väännettyä ylös.
Joskus vaan löytyy ylläreitä, esim liimattuja näppäimiä  :smash: