Kirjoittaja Aihe: LIST-komennosta  (Luettu 6747 kertaa)

Poissa Jake64

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 141
  • Commodore Rulee!
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #15 : Huhtikuu 17, 2012, 16:32 »
Joo, kiitos tästä! Pitää sitten vaan laitella noita REMeja ohjelmaan.


Valitettavasti nuo REM-lauseet ei nykyaikana paljon pidättele. Tuossa kokeilin parilla eri ohjelmalla, niin koodi näkyi ihan hyvin. Tuolloin 80-luvun alussa ei ollut windowsia eikä internettiä apuna.

Ainut mahdollisuus siis on käyttää kääntäjää. Näihinkin on olemassa ns. recompiler-ohjelmia, joilla ohjelman voisi palauttaa takaisin. Tuota en onnistunut tekemään omalla käännökselläni, joten ainakin se on huomattavasti hankalampi.

Kääntäjät taitavat tarvita kyllä levyaseman tai jonkin uudemmista laitteista, esim. ultimate.
Tai sitten teet käännöksen Windowsilla ja VICEllä + jokin basic compiler.
www.bombjack.org löytyy manuaali Basic 64 compiler ohjelmaan. Manuaali on hurjan hyvänä apuna, sieltä saa tietoja, jos kääntäjä ei käännä ohjelmaa.

periaatteessa Basic ohjelma voi sijaita muualakin kuin $0801 osoitteessa

Nämäkin on helposti  saatu selville, on ohjelmia, joilla näkee aloitus ja lopetuskohdat ja sitten vain  tallettaa basic-koodin takas oikealle paikalle ja se on näkyvillä.

Poissa exSyntaxError

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #16 : Huhtikuu 17, 2012, 19:24 »
Yksi on tietysti sekin, että mikäli nykypäivänäkin basic-ohjelmalistaus sisältää kerran niin "hys hys top secrect" asiaa ettei sitä voi muille näyttää, niin tekee ohjelmansa sitten jollain muulla, kuin kuusnepan basicilla. Vanha kunnon Quick Basic pc:lle on netistä saatavissa ja jos omantunnontuskia tulee siitä, että se ei itseasiassa vieläkään ole freewarea, niin esim Asic on hyvin lähellä Quick Basicia, mutta ilmainen. http://en.wikipedia.org/wiki/ASIC_programming_language (vastaavia on paljon muitakin..)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2012, 19:27 kirjoittanut exSyntaxError »
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

Poissa Kuuslankkumies

  • Aktiivinen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Commodore Rulez!
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #17 : Huhtikuu 17, 2012, 21:54 »
No eipä nyt kauheammin sisällä mitään erityistä, ihan tekstipeliä vaan teen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2012, 21:57 kirjoittanut Kuuslankkumies »
Kunniaa Commodorelle

Poissa exSyntaxError

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #18 : Huhtikuu 17, 2012, 22:05 »
No eipä nyt kauheammin sisällä mitään erityistä, ihan tekstipeliä vaan teen.
Eikös tekstipelin pelaamisen idea ole ratkaista ne ongelmat. Jos joutuu ohjelmalistauksesta katsomaan, on se musta itsensä huijaamista eikä pelaamista.

Tästä tulikin mieleen, että tekstiseikkailun parseriin kannattaa kiinnittää paljon huomiota. Mitä joustavampi se on sitä pidempään pysyy mielenkiinto yllä. Pelin hyvä juonikaan ei musta ole ihan niin tärkeässä roolissa kuin hyvä parseri.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2012, 22:08 kirjoittanut exSyntaxError »
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

Poissa Kuuslankkumies

  • Aktiivinen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Commodore Rulez!
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #19 : Huhtikuu 18, 2012, 07:59 »
En ole kylläkään tekemässä sellaista parseripeliä, vaan sellaista ns. "interaktiivinen novelli" tyylistä, jossa tulee numeroidut vaihtoehdot jne.
Kunniaa Commodorelle

Poissa exSyntaxError

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #20 : Huhtikuu 18, 2012, 11:35 »
Ahaa.. :)
No juu.. onhan sekin hyvä tapa opetella basic ohjelmointia. Kannattaisi joka tapauksessa opiskella indeksoidut muuttujat ja datalauseiden käyttö. Niillä on käyttöä tuollaisessakin ohjelmassa ja samalla tulee opittua jotain uuttakin, jos ei ole jo ennestään tuttuja.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

Poissa Kuuslankkumies

  • Aktiivinen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Commodore Rulez!
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #21 : Huhtikuu 18, 2012, 16:00 »
Tällä hetkellä teen tuota peliä ihan tällä tyylillä(esimerkki)=
10 PRINT "HALUATKO KALJAA?"
20 PRINT ""
30 PRINT "1. JOO":PRINT "2.EN"
40 GET C$:IF C$="" THEN GOTO 40
50 IF C$="1" THEN PRINT "ET SAA!"
60 IF C$="2" THEN PRINT "NO HYVA"

Ei tullut mieleen, että noilla indeksoiduilla muuttujilla ja DATA-lauseilla saisi kai paljon sujuvammin tehtyä, mutta en enää jaksa ruveta muuttamaankaan kun olen tehnyt jo niin pitkälle.
Kunniaa Commodorelle

Poissa virgo

  • Vuoden Foorumilainen 2014
  • Metusalem
  • ******
  • Viestejä: 1053
  • Retroilija henkeen ja vereen
    • Profiili
    • Genetic point web
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #22 : Huhtikuu 18, 2012, 20:15 »
kipen tapa suojata basic ohjelma on tallentaa ohjelma auto käynnistyväksi
eli lataus osoite on jossain näyttö muistin yläpuolella tarkkaa osoitetta en heti muista
konekieli monitorilla tallennus sujui nätisti samoin sen oikean rekisterin arvojen muuttaminen
ja pienen 3 Jsr käsky rimpsu kirjoittaminen ohjelman käynnistyessä vain poketaan ohjelman ensimmäiset tavut
poistoon ja avot huono puoli tässä on ettei ohjelmaa pysty käynnistämään toista kertaa
ja ei toimi ihan suoraan kasetin kanssa ;-/

ainakin final cardridge ymmärtää noiden rem jekkujen päälle ja tulostaa rimpsut ja ohjelman
ilman ongelmia tuota jekkua pystyy muuten käyttämään myös levyjen hakemiston näkyvyyden estoon...
Genetic-point Amiga BBS: g-point.tunk.org ports 500 & 1024
Genetic-PET C64 BBS:g-pet.tunk.org port 1025
or g-point.tunk.org port 1025

Poissa Jake64

  • Metusalem
  • *****
  • Viestejä: 141
  • Commodore Rulee!
    • Profiili
Vs: LIST-komennosta
« Vastaus #23 : Huhtikuu 19, 2012, 00:16 »
ainakin final cardridge ymmärtää noiden rem jekkujen päälle ja tulostaa rimpsut ja ohjelman
ilman ongelmia tuota jekkua pystyy muuten käyttämään myös levyjen hakemiston näkyvyyden estoon...

Periaatteessa kaikki windowsissa toimivat ohjelmat, jotka osaavat näyttää commodoren basic ohjelmaa, näyttää ihan hyvin nuo listaukset.