Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

1541c levyaseman huolto

Aloittaja junnu78, joulukuu 17, 2017, 13:46

« edellinen - seuraava »

varaktori

No niin tässä lopputulos Vanish Gold käsittelyn jälkeen.  :worship:

junnu78

Kauanko pidit osia mömmöissä?

varaktori

#17
Neljä päivää tuosta taitaa tulla. Minulla on nyt kahden aivan pilalle kellastuneen vaalean näppäimistön näppäimet samassa litkussa ja tässä viikonlopun aikana yritän saada yhden c64c kopan samaiseen mömmöön. Taitaa jatkossa kaikki valkaisut mennnä tällä tekniikalla.

junnu78

Jos ei tarvii tuota uv valon kanssa leikkiä, niin helpottaa kyllä. Ja helpompihan tuota tavaraa on ostaa.
Tarvii kokeilla myös itse jahka kerkee alottaa taas uuden projektin.
Käytitkö tuota pulveri versiota?

varaktori

Valkoisessa pullossa myytävää nestemäistä litkua käytin. Testasin ensin sitä jauhetta, mutta se ei minusta oikein tähän touhuun sovellu vaikka sitä kuinka yrittäisi veteen sotkea.

varaktori

Laitetaan nyt tähän ketjuun c64c koneen lähtötilanne, niin päästään arvioimaan Vanish Goldin tehoa. Laitan myös kuvat näppäimistöstä vaikka lähtötilanne niiden osalta jäikin kuvaamatta kunhan valmistuvat. Näppäimet olivat jopa vieläkin keltaisempia kuin tuo kotelo.

varaktori

Tässä näppäimistöt Vanish Gold käsittelyn jälkeen.

junnu78

Ihan hyvää jälkeähän tuokin aine tekee. Tarvii kokeilla itsekkin tuota menetelmää seuraavaksi.
Pitäisi yksi commodore 128d restauroida.

retroman

Lainaus käyttäjältä: varaktori - tammikuu 21, 2018, 19:02
Tässä näppäimistöt Vanish Gold käsittelyn jälkeen.

Tuohan näyttää jo "uudelta".
Kuin kaupassa silloin kulta-aikaan 80 luvulla. :old:
Good work. :thumbup:

varaktori

Se tuo fmaticin vinkki on ehdottomasti paras retrokonevinkki jonka minä olen saanut viimeisen 10 vuoden aikana.  :worship:

fmatic

Tuo tökötti ainakin valkaisee todella hyvin. Omakin cee kuusnepa on kuin suoran kaupasta ulos kannettu, eikä se mitään vauriota ole muoville tehnyt mitä ole tässä nyt kuukauden päivät toosan kuntoa stalkannut. Toki mikään noista tököteistä ei ole täysin vaaratonta ja saattaahan se jotain pientä vauriota tehdä, jota ei kyllä silmämääräisesti huomaa ja onneksi nykyään saa uusiotuotanto koteloitakin, joten aivan täydellinen maailmanloppu se ei olisi jos muovi tuosta haurastuisi...

junnu78

Ootteko kuinka paljon sivellyt tuota ainetta valkaistaviin osiin?
Entäs lisäillyt ainetta välillä, vai samoilla koko ajan?
Pistik nyt yhden näppäimistön tuonne tekeytymään. Saas nähdä tuleeko yhtä siistiä jälkeä, kuin varaktorilla :worship:

varaktori

Tässä lopputulos c64c kotelon osalta.  :worship:

Itse laitan tököttiä niin että valuu ja kelmua päälle. Sen jälkeen koko komeus vielä jätesäkkiin ja säkin suu tiiviisti kiinni ettei haihdu. En ole ainetta lisännyt. Näppäimet laitoin pieneen rasiaan ja tököttiä rasian täyteen. Rasiaan tiivis kansi päälle ja koko hoito muovikassiin jonka suljin tiiviisti. Lämpöä tämä kaipaa joten niin lämpimään paikkaan tekeytymään kuin vain suinkin saa.

Testasin myös leipälaatikon tummille näppäimille ja hyvin toimii niidenkin kanssa. Niissähän se alkuperäinen valkoinen painatus muuttuu keltaiseksi, mutta tämä kyllä palauttaa sen alkuperäisen väriseksi ja tummat osat eivät käsittelystä kärsi, vaan päinvastoin.

varaktori

#28
Varoitus niille jotka kokeilevat tätä leipälaatikon valkaisuun. Se sinällään toimii ihan yhtä hyvin kuin uudemman kotelomallinkin kanssa, mutta tuhoaa nimikyltin ja power ledin ympärillä olevan kyltin. Ne on siis syytä poistaa ennen kuin tököttiä käyttää.

No minähän en huomannut niitä poistaa joten nyt tarvitsisi jostain löytää uudet. Näitä on aina toisinaan liikkunut maailmalla ja ovat ilmeisesti uusiotuotantoa. Onko kenelläkään havaintoa mistä niitä saisi?

junnu78

Ebayssä noita on myynissä aika-ajoin.
Nyt en ole hetkeen nähnyt.
Saatko muuten vielä aineen purkista kuvaa, tarkistaisin että käytössä sama tavara?
Itselläni ei noin hyvää jälkeä ole vielä 4 päivässä tullut. Tosin minulla ainoa lämpimin paikka pesuhuone.
Ja sielläkin patterin vieressä.
No, seurataan kuin käy.
Itsellä tuo 128d näppis työnalla. Tarvii toivoa, ettei mee pipariks. Voipi tulla kalliiks kokeiluks. Noita kun nykyään todella hankala löytää.
Tosin, jos noi kestää vetyperoksidia, niin miks ei tätä. Toki aikaa näköjään menee aikapaljon enemmän.