Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - codetsu

#1
Pleikka 1
C64
D128
CDTV
Amiga 2000,1200
Lynx

tossa nyt aluksi nuita peli laitteita...
#2
tuossa avasin omani
irroitettavia piirejä on vain kaksi

U20 (cia)
U2  

levari on siis muuten hengissä mutta liikenettä ei tapahdu laitteiden välillä
epäilen vahvasti

1 oheis piirejä suoraan serial väylässä ennen Cia piiriä
2 Cia tarkista 1 kohta ensin

virhe ilmoitukset vihjaavat ainakin ettei seriali liikenne toimi odotetusti
sama vika voi olla myös koneen päässä mutta oletan että olet jo kokeillut
asemaa muissa koneissa tai sinulla on 1541 tms. toimiva
#3
hieno homa että noin vähällä selvisit
onko siis levarissa huonompi häiriöiden suodatus :?
#4
voihan asiassa olla monen C64 tappaja vaihe virhe
varsinkin C64 romppeiden kanssa tarkista että se pistorasia maadoitus on kunnossa
ja mielellään virrat koneisiin samasta rasia ryhmästä !
oireet pitäisi ainakin muuttua kun kääntää töpselin ympäri levarilta
muistaakseni koneen muuntajaa ei koskaan saanut maadoitetulla töpykällä vain sillä Euro pistokeella

testaa nyt vielä tuleeko häiriötä levari sammutettuna ?

mutta jos ei auta niin vika saattaa lymytä levari asemassa
levari remonttiin ennen kuin hajoaa ja tekee kiusaa muillekin ...

kaapelit on samat molemmissa asemissa
#5
jep vaikka kone olisinkin täysin mykkä ja haisisi "sähkölle" kuten äippä joskus
aikanaan asiaa kommentoi niin aina niistä apuja löytyy toiseen koneeseen
varaosia ei nykyään enään ole ja ehjiä koneita ei viitsisi alkaa lahtaamaan...
itselläni on CBM220 ja 700 nekin vain siksi että niissä on läjäpäin
levareiden Cia piirejä joita ei saa enään kai mistään
mutta keles ko nekin on ehjiä vain näppikset puuttuu
eli ei raski rampauttaa ;(
#6
Sama kaapeli Standartoitu liitäntä
kunhan löydät saman näköisen toimii varmasti
itse olen käyttänyt ristiin rastiin monen laisia
#7
joskus kun levari oikein sekoaa ei sitä saa järkiinsä muuten kuin tuolla "I" käskyllä joka tuossa edellä kerrottiin
eipä ole edes virtojen pois laittaminen auttanut :)

no tavallisesti itse sain laitteen tuohon kuntoon kun ohjelmallisesti sitä rääkkäsin
ja taisi jossain olla sellainen softakin joka soitti tuolla levarin askelmoottorilla jonkun biisinkin..,
#8
minunvalinta Maniacs of Noise

näillä sälleillä oli ylittämättömästi ylittämättömin musa coodi
ja osa vielä sample äänillä olivat paneutuneet aiheeseen perusteelisesti
kuulin joskus aikanani että pojat olivat hakeneet oikeaa soudia oskiloskoopin kanssa ;D
tiedä sitten onko tämä samaa sarjaa kuin Eliten 2mhz nopeudella pyörivä coodi ;F nollasivulla pyörivä ydincoodi ;D

muutto amiga puolelle oli pettymys... :(
soundit eivät olleet lähellekkään niin hyviä kuin Sid piirillä taivutetut

mutta silti Hubbart on se guru jota minäkin kumarran... ainakin teki karhunpalveluksen kuusneloselle ja rohkaisi muitakin samaan...

ja niille jotka eivät vielä tiedä on olemassa NettiRadio jossa soitetaan pelkkää C64 musaa .. tosin mix sauksina 24/7
live ohjelmissa vilahtelee vanhoja Sid maistereita demo scenestä ja puhutaan tapaamisista ja muista miiteistä maailmalla

KVG. "SLAY"


Ps.
Elitestä on olemassa C128 sissa toimiva 2mhz versio (vain borderien ulkopuolella)
fanien viritys jossa lisä tehtäviä myös
noin 10-30% nopeampi kuin alkuperäinen
#9
suurin syy menestykseen C64 oli sen ohjelmoimisen helppous ym kirjallisuus
heti kättelyssä oli tarjolla C64 harrastajien raamattu ja on edelleen  

Commodore Programmer's Reference Guide

plus osa oli jopa käännettynä suomeksi

Sid piiri vaikka olikin yksin kertainen niin sillä saatiin
ilmoille uskomattomia kappaleita
vaikka esimerkiksi MSX koneisiin oli olemassa täysin syntikka tason ääni
se ei vetänyt vertoja Sid piirin omiin soudi kyhäelmiin
luulen että tälläkin hetkellä joku vielä kaivaa jotakin tiettyä saundia
piiristä ulos orginaalia ja ainutlaatuista ääntä
Sid piirin äänen muokkaus kyvyt ovat uskomattoman laajat
ja mahdolisuudet tehdä niin yhtä moninaiset

ohjelmoijan kannalta oli kerrassaan hieno oivallus nuo haamu rekistelit
millä ohjelmoijalle jäi käyttöön täydet 64k muistia periaateessa koneessa on paljon enemmän muistia kuin tuo 64k näin raakasti laskien
16k Basic + 16K system rom + 4k merkki grafiikka + 64k ram = 100k
hatustavedetty arvio
tilan tehdessä tiukkaa ohjelmoija pystyi käyttämään osaa systeemi romin ja basic tulkin rutiineista hyödykseen
harvassa sen aikaisessa koneessa oli yli 32k ram muisti

C64 oheislaitteita sai melkein mistä vain ja niitä oli tarjolla heti
eikä myöhemmin kuten muissa malleissa
ja muistia oli heti tarpeeksi eikä tarvinnut renkata muistimodulien kanssa
että sai jonkun tietyn pelin toimimaan
( Vic20, Amiga500 ym.)

itse olin joskus koukussa Sega3000 koneeseen ja siitä havittelin
keräilin kaikki aiheeseen liittyvän talteen jos ja kun saan kyseisen koneen...

no kauhean ruikkauksen jälkeen se C64 tuli sitten hommattua ja hyvä niin ;D
jälkeenpäin ostin sitten tuon Segan ja hyvä etten sitä silloin saanut on
se C64 jälkeen vaan niin karulaite ja sen ääni piiri .. yyyh...
olisi saattanut jäädä koko harrastus löytymättä
ehkä nyt rassaisin jotain jenkiautoa otsa rasvassa jossain kylmässä pajassa
kaulaa myöden veloissani...

ja koska laite oli niinkin suosittu joku tunsi aina jonkun jolla sellainen oli
pelejä oli ja on edelleen tuhoton määrä itselläni on CD levyllä noin 3000kpl
C64 pelejä eli eläke ikään asti noita saisi testailla...

uskon ettei yksikään tuon ajan 8bit kone
ole niin tarkasti tutkittu kuin Commodoren 6510 cpu ja Sid 6581
joskus tuo tutkiminen sain melkein uskonnolisen fiiliksen kun löysi jotain
mitä muut eivät olleet tajunneet ;D
ohjelmointiin innosti myös suppea basic tulkki ja melko tehoton kieli
kun oli aikansa tahkonnut poke ja peek kauheuksien kanssa
oli suunnaton helpotus siirtyä Assyyn ja teho satakertaistui saman tien
ja voi elämä sitä ohjelmakoodin viilausta ... "vielä muutama kello jakso pois.."



start  sei
        ldx #$50
loop1 lda $1000,x
loop2 cpx $d012
        bne loop2
        sta $d021
        inx
        cpx #$55
        bne loop1
        jmp start

* = $1050  

        .byte 2,6,1,1,6,2