Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Saku-Foorumi
http://saku.bbs.fi/cgi-bin/discus/discus.cgi

Main Menu
  • c64/arcade pelit 5 0 5 1

c64/arcade pelit

Aloittaja retroman, kesäkuu 25, 2013, 18:50

« edellinen - seuraava »

retroman

Hei

En tiedä onko tämä sopiva paikka tälläiselle foorumille,mutta kun en löytänyt muutakaan ja sitäpaitsi liittyyhän se kuusnepaankin.

Kaikkihan tietävät(tai pitäis tietää),että 80 luvulla käännettiin arcade pelit kotitietokoneille.Kun muistelee niitä aikoja, jolloin tuli itsekin tahkottua niitä (nyt mamella)peleistä esim. asteroids.battlezone,gravitar etc,niin onkohan täällä ketään hegenheimolaisia?Itse olen Joensuusta ja sain aika maineen himopelaajana(markalla sai tahkottua asteroidsia ,battlezonea niin paljon kuin jaksoi,kun vain osasi tekniikan :)).Siinä tuli tutuksi joitain henkilöitä esim. Stavros Fasoulas,eräs ortodoksi pappi.Nyt on Kirrkoherra muita.Ja näistä muista olisi mielenkiintoista tietää mitä he tekevät nyt. :old:

Pelipaikkojen nimiä :Kapusta,Kolme kukkoa,Feever,City market etc.

Vinkki,jonka joku voi muistaa on battlezonen high score nimi ,joka oli NPN,ja siitä päätellä sitten kuka henkilö olen todellisuudessa..

virgo

varmaksi en tätä tiedä mutta viimeisimmät vuosikymmenen takaiset tietoni Stavros Fasoula;ta
on että hän olisi muuttanut maasta pois ja asuisi jossain kommuunissa....

toista tämä ei ole fakta tieto !

kuulin asiasta jukalta vuosia ennenkuin hän haukkasi multaa :-(
eli tieto on vanhaa...
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

fmatic

Eipä meillä niin tarkkoja olla käsitteleekö keskustelut Commodorea, joten kaikenlainen fiilistely ja muistelu passaa meidän foorumillemme. Ne muistelut ja fiilistelyt ovat mukavia luettavia, joten antaa tulla lisää vaan :)

Tällainen muistikuva mullakin on, että Stavros asustelee jenkeissä, eikä ole missään tekemisissä tietokonebisneksen kanssa...mene ja tiedä. Kolikkopelit oli kossina kova juttu. Pääsääntöisesti kylillä tahkottiin Pole Positionia ja Zaxxon:a kun muita ei kotikunnassani ollut :D

virgo

ai niin ne argadet:

mun all time peli oli ehdottomasti DEFENDER sitä tuli tahkottua vaikken sitä oikeasti hallinnutkaan
mutta halu oli kova se oli upea peli ja olisi varmasti vieläkin jos jostain sellaisen saisin

sen jälkeen tuli kaikki muut särkänniemessä rahat kupenivat aina peleihin eikä laitteisiin
Poppey
Starwars
sit jokin mekaaninen laivan torberointi peli se oli hieno
samoin oli joku maastojeepilla ajo peli jossa oli sellainen pyörivä matto jossa oli möykkyä
ja röykkyä nepaus auton näkönen vehje oli rautatangon päässä jota sitten ohjattiin xD
polkimina oli ainoastaan kaasu jolla kontrolloitiin maton nopeutta ja ratti millä autoa
DigDuc
eihän noita kaikkia muista mutta se oli kesän koho kohta kun pääsi
ilman porukoita raha nipun kanssa särkkään pelaamaan xD
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

retroman

#4
Kiitokset positiivisesta palautteesta.

Koko tää retrohurahtaminen tapahtui vähän ennen viime jouluaattoa,kun tuli siivottua kämppää :bang:.Ja sitten löyty nää kunnon TIETOKONEET.Siitä se virittely alkoi ja vanhojen hyvien aikojen muisteleminen demoja katsellessa ja pelatessa + (mukaan lukien koodaaminen). :'(
Niihin aikoihin pyysin audienssia liittyä tähän foorumiin,joka sitten toteutukin. :).Tälläinen perinteen vaaliminen on hyvä juttu.Ei kuusnepa,amiga ja muut vanhat ATK jutut näy kuolevan koskaan.
Mitä tulee sitten näihin tabletti läpyköihin,niin niillä ei oikeastaan voi tehdä mitään itse.Käy korkeintaan kalojen perkuu alustana :smash:.Sama päätee myös "älypuhelimiin".
Jos ketä kiinostaa tämä tekoäly touhu pintaa syvemmältä  ja varsinkin kritiikki ,niin kannttaa lukea Kullervo Rainion kirja Älyn älyäminen.

Edit 1 Tekoälyn kritiikkiä tässä lisää.

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/219728-yleistysharha

Linkki vinkki compute gazette lehtiin,jotka on saatettu digimuotoon.(pdf)
http://www.commodore.ca/gallery/magazines/gazette/gazette-magazine-1-45.htm[/url




retroman

#5
Virgon mainitsema defenfer oli hyvä peli,mutta aika vaikee.itse tuli pelattua sitä aika vähän.Mutta entäs gravitar?Siinä kysyttiin hermojen kestävyyttä ja tarkkuutta.Itse pääsin sillle tasolle, jossa seinät hääviää(paitsi jos ampuu niin ne ilmaantuu hetkeksi patien osuessa seinään).Onko muuut päässy miten pitkälle?.
Sitten vuorossa asteroids.Onko ennätyksiä,montako kertaa on saanut pistelaskurin niin sanotusti ympäri?Itse olen sen tehnyt,mutta en tarkkaan muista enää montako kertaa.(muutaman kerran,sitten ei jakasanu enää pelata). :P
Vihoviimeinen,joka tulee tällä kertaa mieleen on battlezone ja ennätys(jonka muistais vaikka unissa)on 1317000 pistettä.Siihen meni aikaa yli 3 tuntia.Sitten loppu puhti kesken(ei jaksanu olla pystyssä).Sen huvittavan jutun vielä muistan tästä hupailusta.Kun pääsin kahviosta ulos,niin tuli yrjöt pihalle hankeen.Paikka oli tikkamäentiellä,jossa oli kahvio(ei kaljakuppila),nyt siinä on parturi.

virgo

Sitä juuri tarkoitin kun ei ollut taitoa niin se oli hirmukallista opettelua xD
mutta varmasti oli aikansa nopeatempoisin peli ewer
täytyyy myöntää että Amigan Datastorm vie kyllä voiton tuostakin
se on todella loistava hatunnosto Defenderille
itse en siinäkään ole kovin pitkälle päässyt mutta kaverit on siinä vääntänyt ihan käsittämättömiä pisteitä
Molemmissa peleissä äänimaailmakin on hieno ja muistan vieläkin kuinka Defenderin äänet
tuntui mahassa asti ;-) pelihallithan olivat aikanaan meluisia paikkoja
Amiga - Datastorm

ainoastaan japanissa olen päässyt takaisin samaan fiilikseen siellä oikeasti vielä on
kolikkopeli mestoja joissa on vieläsatoja Argade pelejä saman katon alla
ja hinnat eivät ole niin poskettomat kuin esim. suomessa luulen että juurikin hinta
tappoi ainakin suomessa pelaamisen innostuksen
oikeasti kuka laittaa mielellään esim. Sega Rally n 2€ että pääsee sitä ihan hetken pelaamaan ?!?
kun ennen pääsit pelaamaan Max 20c =1mk
sitä voi kokeilla mutta ei kenenkään massit riitä oikeasti pelaamiseen
varsinkin kun kotona on ja oli SP1 ja siihen sain jo parempiakin ralli pelejä

asteroitsi ei koskaan sopinut mun päälle xD
mutta Suomiversiota on tullut tahkottua paljon Amigalla
koska se on vaan hieno ja jälleen kerran äänimaailma on onnistunut

:Stardust: A500 versio
Amiga: Stardust
Superi ei koskaan mielessäni yltänyt samaan fiilikseen
äänimaailma on vaan niin paljon raaempi tässä ensimmäisessä ;)
kun kulmia tasoitetaan menetetään "reuna" :)

yksi clooni lisää ;)
Asteroid Clone with Online-Highscore (C++/SDL)

Baltlezonea en ehtinyt koskaan näkemään livenä
tai sitten sitä vain mansessa ollut ?!

kylillä ei ollut kuin yksi paikallisen urheilujoukkueen Bari missä pari pöytää ja pajatso ja kaksi Flipperiä
pelienlisäksi sieltä sain merkkareita... oli viihteet vähissä meillä päin xD


Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

fmatic

#7
Battlezonen ja Pacmanin kerkesin näkemään livenä. Jälkimmäistä jopa pelata kun muutaman kerran pikkukossi pääsi maalaiskylästä ns. ihmisten ilmoille :D Hitto Dig Dug:n unohdin myös kokonaan. Sitäkin muutamia kertoja tahkosin kun kävin mummolassa ja siellä paikallisen Matkahuollon nurkassa sellainen nökötti. Juu ja olihan näitä punaisia laitoksia sitten vähän jokaisen huoltamon ja baarin nurkassa. Olikos ne RAY:n vai Pelican laitteita? Muistatteko? Niissähän pyöri mm. Zaxxon, Mario Bross, Lentopallo ja sit sellainen moottoripyöräpeli vähän Kik-Start:n tyyliin, jota oon tuskassa yrittänyt etsiä mutta kun en nimee muista ja yleisestikin pelistä on hemmetin hatarat muistikuvat :D Klaxx on jäänyt myös mieleen jollain tasolla. En vaan muista oliko se vielä näitä punaisia aparaatteja...On sinänsä sääli että nuo 80-luvun punaiset kolikkorohmut taitaa olla täysin dokumentoimatta, että niistä vehkeistä edes löytäisi infoa...onkohan näitä edes myyty kennellekään vaan ovatko ajan myötä joutuneet romuttamolle  :(

exSyntaxError

Lainaus käyttäjältä: fmatic - kesäkuu 28, 2013, 15:36
ja sit sellainen moottoripyöräpeli vähän Kik-Start:n tyyliin, jota oon tuskassa yrittänyt etsiä mutta kun en nimee muista
Muistako ihan omiani, mutta päässä pyörii jostain kumman syystä nimi Excitebike.
Dig dug oli tosiaan huippu ja on sitä edelleenkin.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

retroman

#9
Virgon mainitsema Amigan Datastorm on kyllä kieltämättä hyvin tehty peli tuon videon perusteella.Mulla valitettavasti ei ole sitä kai?,(en ole ehtiny käydä läpi tätä c64:n ja amigan tolkuttoman suurta lerppu/korppu varastoa,mikä minulla on ja mitä  kaikkea ne sisältää.Sen muistan ,että on paljon muutakin kuin vain pelejä).Mtä tulee sitten arcade käännöksiin,niin amiga oli graafisesti lähimpänä sen ajan alkuperäisiä pelejä,myös ääniefekteineen(tietyllä varauksella).Mutta sitten se pelattavuus oli mitä oli.Joissain peleissä suht.koht. pelattava,toisissa taas  tökki todella pahasti(oma mielipide).

Edit:Nyt se löyty ja täytyy yhtyä virgon mielipiteeseen.Kyllä amigasta potkua löytyy.

retroman

#10
Hei.
Retrohörhön arcade peli muistelmat osa 3. :old:
Nyt yöllä tuli mieleen Joensuun asemaravintola 80 luvun alusta ja sieltä on jäänyt mieleen wizard of war arcade peli.Sitä tuli pelattua jonkin verran.Yksinpelinä melko vaikea.Mutta jos sattui olemaan pelikavereita,niin kaksin pelinä se oli vähän helpompi.Koko pelisssä oli kyllä omat jipponsa.
Sitten Kapustassa olevassa donkey kong pelissä oli pieni bugi,joka löytyi vahingossa.Kun kiipesi tikapuita pitkin ensimmäiselle tasanteelle ja meni lähelle niin oikeaa reunaa,ettei tipahtanut.Ja sitten hyppäsi oikealle,niin pelihahmo otti tavallaan kimmokkeen oikeasta seinästä ja tipahti pelialueelta pois alas kaaressa.Mikä oli seuraus?.Pääsi eka kentän läpi.
Niihin aikoihin Stavrossilla oli  vic 20 16kb muistilla.Ja muistaakseni hänellä oli oma donkey kong peli käännösprojekti vicciin.

Edit1:Nyt asemaravintolasta on vain muistot jäljellä.Se on purettu.Ihmetyttää tämä wanhojen rakennusten tuhoamisvimma.Eikä Joensuu ole luullakseni ainut paikka,jossa tätä tapahtuu.
         Mikä näiden ns. viisaiden poliitikkojen päässä viiraa?

retroman

Joskus tulee muistoja menneisyydestä. :old:
Näistä arcadepeleistä semmonen juttu.Kun kolikontunnistus järjestelmä meni joskus rikki,
niin sai pelattua 50 pennillä markan sijasta. :)

ps.old good days/times  :'(

retroman

Lainaus käyttäjältä: exSyntaxError - kesäkuu 28, 2013, 19:29
Lainaus käyttäjältä: fmatic - kesäkuu 28, 2013, 15:36
ja sit sellainen moottoripyöräpeli vähän Kik-Start:n tyyliin, jota oon tuskassa yrittänyt etsiä mutta kun en nimee muista
Muistako ihan omiani, mutta päässä pyörii jostain kumman syystä nimi Excitebike.
Dig dug oli tosiaan huippu ja on sitä edelleenkin.

Tuo Dig dug menee aika vaikeeksi,kun pelaa leveleitä pitemmälle.
Silloin aikojen alussa tuli jonkun verran pelattua.Nyt sitten MAME.lla.
Kieltämättä hieno arcadepeli ja niin on myös c64:lle käännetty versio.

Jarskimo

Ei pysty millään muistamaan arcade koneita kun minun lapsuudessani ei niitä ollut. Sen sijaa kuusnepan arcade pelwjä tulee pelattua paljon, koska ne ovat yleensä semmoisia johon ei paljoa tarvitse aikaa käyttää ja pelin idean tajuaa nopeasti.

En nyt kännykällä jaksa mitään listaa ruveta väsäämään, mutta omia ehdottomia lemppareita on kaikkien pelaama Commando ja yksi on pakko sanoa joka jäänyt hieman vähemmälle huomiolle, eli Tapper

retroman

Juu.Tässähän tämä sukupolvien välinen kuilu tuleekin hyvin konkreettisesti esille.
Kun itse kuuluu sitten kai ns. oldskool porukkaan,joka nykynuorille on jokseenkin täyttä hebreaa.
Mutta onneksi on joitain nuoria ,keitä kiinostaa tämä vintage/retro touhu.

ps.kiitokset kommentista.