Iskevä otsikko on kaiken ydin...Pelasin tuossa juuri kuusnepalla legendaarista Maniac Mansionia. Tuosta on jo vuosia kun viimeksi tuota peliä pelasin. Yllätyin positiivisesti tunteesta kuinka uskomattoman hauskaa oli jälleen tuon pelin parissa. Siinä heräsi hetkittäin uinahtamaan päässyt kiinnostukseni adventure-pelejä kohtaan.
Mieleen hiipi muistikuvia liudasta mahtavia Maniac Mansion - henkisiä ja toki myös muitakin adventure-pelejä vuosien varrelta.
Sen verran muistini on hämärtynyt, että hyvinkin saattaa muutama tovi vierähtää ennenkuin tuon Mansionin ratkaisen... Ikäisekseen peli on edelleen loistava. Pelin käyttöliittymän (tuskin sitä sillä nimellä muinoin kutsuttiin) suunnittelija ansaitsisi mielestäni kultaa ja kunniaa...enkä epäile hetkeäkään ettei hän sitä saanut.
Entinen Lucasfilm Games nykyinen Lucas Arts osasi seikkailupelien koodaamisen salat:
Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Day Of The Tentacle, The Secret of Monkey Island , Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Indiana Jones and The Last Crusade: The Adventure Game ja Indiana Jones and The Fate of Atlantis.
Liuta pelejä jotka varmasti ansaitsevat tittelin Klassikko isolla K:lla!?
Yksin ei LucasArtsin tarvinnut markkinoita yrittää haalia...olihan niitä muitakin onnen kokeilijoita. Sierra...kuka voisi olla tuntematta Sierraa?
Toisin kuin Lucasin pelit en aina aivan täysillä lämmennyt Sierran peleille. Osa sarjoista oli ja on edelleen loistavia...
Itseäni on eniten viehättänyt King's Quest - sarjan pelit. Police Quest - sarjankin olen alkupäästä tahinut läpi mutta jotenkin ne eivät yllä samalla tasolle King's Questien kanssa. Larry-sarja taasen on aivan omaa luokkaansa. Omat suosikkini 2,1 ja 7 tässä järjestyksessä.
Ja ne muut...Eihän näitä kaikkia hyviä jaksa edes listata...niitä on aivan liikaa...
Westwoodin Kyrandia - trilogia, Freddy Pharkas, Legendin loistavat tekstiseikkailupelit, Temple Of Apshai Trilogy, 3 Skulls of Toltecs , Adventures of Robin Hood, Adventures of Willy Beamish, Beneath a Steel Sky , Cruise for a Corpse , Discworld 2: Mortality Bytes , Flight of The Amazon Queen
+ paljon paljon muita.
Mikä tässä sitten viehättää...en tiedä. Toisaalta voisin kiteyttää asian siten, että: Hyvä seikkailupeli on kuin hyvin kirjoitettu kirja...eepos jota ei malta laskea käsistään ennenkuin se viimeinen sivu avautuu eteen.
Näiden parissa saa hyvinkin vierähtämään tunnin jos toisenkin. Hyvin toteutettu seikkailupeli on mielestäni sellainen jossa on vapaus tehdä asioita haluamassaan järjestyksessä ilman, että kaikki on tehtävä täsmälleen ennalta määrätyssä järjestyksessä ja ennalta määrätyn ajan puitteissa.
Hyvä seikkailupeli etenee lähes omalla painollaan sisältäen liudan ongelmia joista ei kuitenkaan selviä aivan olan kohautuksella, muttei kuitenkaan tyyliin: "Vedä vipua, käännä kytkintä, lintu lentää kilometrin ylöspäin josta se putoaa pataasi, kumauta lintua maagisella paistinpannullasi jolloin lintu kertoo sinulle tarinan, kuuntele tarinan ja saat pennin, pennistä saat ajatuksen jne. jne" ongelmia.
Onneksi piakkoin on joulu edessä ja työstä hyvin ansaittu talviloma...loistavaa aikaa pelata jokin hyvin toteutettu seikkailupeli...eihän näille oikein muulloin tahdo aikaa olla
Mieleen hiipi muistikuvia liudasta mahtavia Maniac Mansion - henkisiä ja toki myös muitakin adventure-pelejä vuosien varrelta.
Sen verran muistini on hämärtynyt, että hyvinkin saattaa muutama tovi vierähtää ennenkuin tuon Mansionin ratkaisen... Ikäisekseen peli on edelleen loistava. Pelin käyttöliittymän (tuskin sitä sillä nimellä muinoin kutsuttiin) suunnittelija ansaitsisi mielestäni kultaa ja kunniaa...enkä epäile hetkeäkään ettei hän sitä saanut.
Entinen Lucasfilm Games nykyinen Lucas Arts osasi seikkailupelien koodaamisen salat:
Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Day Of The Tentacle, The Secret of Monkey Island , Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Indiana Jones and The Last Crusade: The Adventure Game ja Indiana Jones and The Fate of Atlantis.
Liuta pelejä jotka varmasti ansaitsevat tittelin Klassikko isolla K:lla!?
Yksin ei LucasArtsin tarvinnut markkinoita yrittää haalia...olihan niitä muitakin onnen kokeilijoita. Sierra...kuka voisi olla tuntematta Sierraa?
Toisin kuin Lucasin pelit en aina aivan täysillä lämmennyt Sierran peleille. Osa sarjoista oli ja on edelleen loistavia...
Itseäni on eniten viehättänyt King's Quest - sarjan pelit. Police Quest - sarjankin olen alkupäästä tahinut läpi mutta jotenkin ne eivät yllä samalla tasolle King's Questien kanssa. Larry-sarja taasen on aivan omaa luokkaansa. Omat suosikkini 2,1 ja 7 tässä järjestyksessä.
Ja ne muut...Eihän näitä kaikkia hyviä jaksa edes listata...niitä on aivan liikaa...
Westwoodin Kyrandia - trilogia, Freddy Pharkas, Legendin loistavat tekstiseikkailupelit, Temple Of Apshai Trilogy, 3 Skulls of Toltecs , Adventures of Robin Hood, Adventures of Willy Beamish, Beneath a Steel Sky , Cruise for a Corpse , Discworld 2: Mortality Bytes , Flight of The Amazon Queen
+ paljon paljon muita.
Mikä tässä sitten viehättää...en tiedä. Toisaalta voisin kiteyttää asian siten, että: Hyvä seikkailupeli on kuin hyvin kirjoitettu kirja...eepos jota ei malta laskea käsistään ennenkuin se viimeinen sivu avautuu eteen.
Näiden parissa saa hyvinkin vierähtämään tunnin jos toisenkin. Hyvin toteutettu seikkailupeli on mielestäni sellainen jossa on vapaus tehdä asioita haluamassaan järjestyksessä ilman, että kaikki on tehtävä täsmälleen ennalta määrätyssä järjestyksessä ja ennalta määrätyn ajan puitteissa.
Hyvä seikkailupeli etenee lähes omalla painollaan sisältäen liudan ongelmia joista ei kuitenkaan selviä aivan olan kohautuksella, muttei kuitenkaan tyyliin: "Vedä vipua, käännä kytkintä, lintu lentää kilometrin ylöspäin josta se putoaa pataasi, kumauta lintua maagisella paistinpannullasi jolloin lintu kertoo sinulle tarinan, kuuntele tarinan ja saat pennin, pennistä saat ajatuksen jne. jne" ongelmia.
Onneksi piakkoin on joulu edessä ja työstä hyvin ansaittu talviloma...loistavaa aikaa pelata jokin hyvin toteutettu seikkailupeli...eihän näille oikein muulloin tahdo aikaa olla