iltapuhteita... 1541-II

Aloittaja virgo, joulukuu 05, 2015, 02:01

« edellinen - seuraava »

virgo

nyt kun omaan pajaan on saatu siivottua vähän tilaa työskennellä alkaa heti tapahtumaan  :thumbup:

tuossa yhtenä iltana noin 2am aikoihin pohdin nukkumaan menoa että ehtisin sellaiset 8h torkut vetäistä ennen duuniin lähtöä
mutta jostain syystä silmät eksyivät kasan päälimmäiseen orpoon 1541-II asemaan
aikoinaan sen yhdeltä Foorumilaiselta ostiin kun siitä oli hukkunut poweri jonnekin ja oli pientä arvuuttelua
olisiko laite rikkinäinen... kyseistä poweria ei minullakaan ole joten asema oli jäänyt hieman sivuun kaikesta koska
luonnollisestikaan sitä ei ilman voi käyttää. sen verran olin laitetta kuitenkin testanut että se vaikutti toimivalta
ja muistaakseni luki hakemiston ja muutaman pelinkin joten se ainakin osittain oli toimivaa mallia

idea kytkeä se suoraan johonkin PC poweriin oli ollut jo pitempään mielessä mutta toteutus tapa oli vielä hukassa
kyseinen asemahan on siitä mukava ettei se arvitse C64 mallisia erikoisia sähköjä vaan vakiot +12 ja +5
ainoa hankaluus uuden powerin rakentelussa olisi ollut laitteen käyttämä DIN liitin joita nykyisin saa melko heikosti
ellei turvaudu johonkin ulkomaiseen toimittajaan ja silloin en viiti ihan yhtä liitintä tilata...

no katse siis osui tuohon asemaan ja samalla välähti myös idea miten laitteeseen saisi helposti sähköt !
aikaisemmin olin vastaavaa kokeillut C64 virroittamiseen eli otin "hajonneesta" kovalevystä sen virta liittimen
ja juotin sen reikälevyyn jolla liittimen sai helposti asemoitua tarvittaviin paikkoihin

nyt mieleen tuli käyttää samaa tekniikka myös tähän levyasemaan ainoa ongelma oli ettei minulla enään ollut
kovalevyjä joissa olisi ollut näppärää irroitettavaa piirilevyliitintä =/
mutta onneksi oli tullut muutama kuukausi sitten hommattua pienempiin töihin soveltuva pora/jysrin sarja
jossa oli myös leikkaukseen sopivia tarvikkeita jotka olivat kuumeisesti odottaneet kohdetta mihin niitä kokeilla

ja eiku hoimmin viipaloin virtaliittimen kovalevystä erilleen "nykyisin ovat uhtä kappaletta väylä ja jummperi liittiiminen kanssa"
tämän jälkeen homma etenikin ihan näppärästi tosin ei ihan niin näppärästi kun oli ajatellut yöunet jäivät sitten melko lyhyiksi
vaikka olin alunperin ajatellut et nyt vois mennä ajoissa...

aikaa kyseiseen projektiin meni aikomani 2h sijaan noin 4h  ::)
tähän vielä noin 1h levykopioinnin kokeillua ja muita luku testejä
laite toimii ihan näppärästi joitain vaikeuksia sillä on levyjä lukea
verrattuina vanhoihin asemiin mutta tuollaisena kopiointi ja testi värkkinä
se on ehdoton pienuutensa vuoksi

kummallisuuksista sen verran että aseman maat ovat molemmille sähköille erilliset ?!
ne ovat liittimessä vastakkaisella puolella virtapuolta eli ristissä =/
jouduin kokoonpanon purkamaan kertalleen kun tämän huomasin
onneksi ennen sähköjen asennusta ja kokoamista
juotin maat yhteen aseman emolevyn puolella
syy miksi näin on tehty saattaa löytyä häiriöiden minimoinnista...

sitten kuvia:.
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

rakentelusta jäi hieman ristiriitainen mieli...

jaoin projektin ulkomaisella keskustelu alueella ja sieltä tuli tiukka vastaisku  :laugh:
olin kuulemma tuhonnut aseman ! tarkemmiin asiaa kysellessäni ongelma oli se että olin
sahannut aseman koteloon tuon reijän uudelle virtaliittimelle vielä tarkemmin asiaa kysellessäni
olin myös vaarassa tuhota koko aseman koska käytän ATX poweria joka ei kuulemma ole sopiva näin
pienen virran käytön kohdalla :)

asian hauskaksi tekee se etten missään vaiheessa kertonut mitään powerista jolla asemaa käytän
mutta loppujen lopuksi päättelin ettei kysesellä väittäjällä ollut mitään teknistä taustaa jolla hän
oli asiat päätellyt vaan erinäisten nettipalstojen juttujen perustellä toistettuista kommentoinnista

hänen mukaansa minun olisi ollut perempi tehdä viritys jossa kyseinen liitin tulisi johdon kanssa
jostain kotelon reijästä pihalle mikä taas olisi omasta mielestäni ollut mauto hack
tarkoitus oli tehdä asia niin että se näyttäisi kuin se olisi tehtaalta jo tullut tuon näköisenä

mutta kaikkia ei voi miellyttää eihän =/
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500