Uusiotuotanto poweri - C64 PSU, Electroware

Aloittaja Teekoo, maaliskuu 08, 2023, 22:01

« edellinen - seuraava »

Teekoo

Tämä aihe olisi voinut oikeastaan olla tuonne nettihuutokauppa osastoon, mutta selailin hiljattain ebayta ja huomasin tuollaisen uusiotuotanto powerin Commodore laitteita varten, onko kenellekään tuttu laite?
Itse olen tähän asti alkuperäisiä powereita käyttänyt, joku ~10 kpl on tullut testailtua ja muutamassa olen nähnyt 5V jännitteen jotain 5.25 tai ylikin. Sellainen mm. tuli yhden 64:sen mukana ja myyjä valitteli että kone ei toimi, olisko siinäkin kyseinen poweri käräyttänyt jotain 64:sesta. Aika kuumina ne vanhat powerit myös käy. Aina silloin tällöin olen tarkistuksena mitannut jännitteet, mutta ne kai(?) saattaa 64:sen ottaessa virtaa powerista olla jotain muuta kuin silloin, jos vain vapaan liittimen päästä mittaa.
Laadukkaista osista tehty poweri, joka myöskään ei kuumene tuntuisi hyvältä hankinnalta.

romppainen

Onhan noita ollut saatavilla niin kauan kuin maailma makaa, nykyisemmin vain alkanut tulemaan tuotantoa enemmänkin saataville. Kannattaa katsella vähän kokemuksia foorumeilta ym mestoilta, laadussa kun on välillä aika paljonkin vaihtelua. Itse teetätin aikoinaan custom-murikan Doc of Desire'llä joka rakenteli niitä PC-virtalähteistä kovempaan käyttöön, ja onkin sen sortin Tsernobyl että sillä taisi saada ruokittua yhtä aikaa vaikka 2 vaiko 3 konetta plus 7 levyasemaa, ja vielä jäi letkuja ylikin CMD:n lisälaitteita varten jos sattuu joskus sellaisiin törmäämään ja yksi USB-syöttö esim. 1541U:n standalone modea varten. Mustekalaltahan se johtoineen näyttää mutta hyvin on käytössä kestänyt. Harmi kun ei tullut laitatettua siihen myös vanhaa 2-prong virtaliitintä jotta saisi joskus tuon yhden muinaisen VIC-kakskymppisen kokeiltua.

virgo

Laadussa tosiaan on vaihtelua eikä aina uusi ole parempi kuin alkuperäinen
sijoittaisin rahani ennemmin powerijohdon väliin tulevaan suoja murikkaan joka torppaa ylijännitteet
jos selllaista alkaa muuntajasta tulemaan.
Kyseinen kalikka kun on huomattavasti halvempi kuin kokonaan uusi poweri ja suojaa myös sen uuden
vahingolliset ylijänniteet jos sellaisen kuitenkin menee ostamaan

vähintään CE merkintää yrittäisin löytää powerin kyljestä se kun takaa edes jotain...
kyse on paloturvallisuudestakin !
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

Teekoo

Täytyy tosiaan selailla nettiä millaisia kokemuksia, kommentteja tuosta powerista on.
Millainen muuten on tuollainen ylijännite suoja murikka, onko sinulla virgo sellainen? Nopean nettihaun perusteella tulee usempi "overvoltage protector / C64", mutta näkyy olevan jotain reilun 40 $ hintoja, menee tuon powerin kanssa melko samoihin. Pitää selailla tarkemmin uudemmalla koneella, ei pääse https ...
Katson näkyykö ce merkintää. Kyllä paloturvallisuus kannattaa muistaa. Itse en näitä vanhoja laitteita valvomatta jätä päälle. Kun näillä tekee jotain, niin koneen äärestä enintään poistuu käymään toisessa huonessa, kahvia tms. hakemassa.

virgo

ylijännite murikka on todella yksinkertainen laite
siinä on muutama diodi konkka ja fetti koteloineen johtoineen ehkä 5-10€
joten melkoista yli hintaa jos muuntajan saa samalla hinnalla :(

minulla ei ole ostettuja uusio powereita pää käytössä on kaksi itse tekemääni poweria
joskus suunnittelin tekeväni niitä muillekin mutta vastuu ja lupa kysymykset sai pakittamaan ja luopumaan
hommasta

satunnaisesti käytän vielä alkuperäisiä ilman suojia
omalle kohdalle on osunut ainoastaan yksi hajonnut poweri jota aikaisemmin käytin paljonkin
kyseinen poveri hajosi kun yritin testata jo hajonnutta emo raatoa siinä ilmeisesti oli jokin oikkari tms.
muuntaja piti hetkeen outoa ääntä ja melkein saman tien se hajosi ja savut tulivat pihalle
eli testi poweriksi vanhoja ei kannata ottaa ne kun ei tuota ylikuormaa juurikaan késtä
silloin ne ovat vaaraksi koneelle eli jos koneessa on paljon ylimääräistä tekniikkaa kiinni parempi poweri
on suositeltava C= omista powereista ehdottomasti paras on C128
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

romppainen

Tuo CE-merkintä ei sekään noissa viritelmissä itsessään takaa yhtään mitään jos on johtoja sun muita jälkikäteen vaihdeltu, juuri tuostahan tuli jokunen vuosi Lemonin puolella ihan helvetillinen haloo kun muutamat fanaatikot kävivät hyökkäämään powereiden valmistajien kimppuun luokituksen puuttumisen takia. Mutta kun ei tuollaisia taas oikein muutenkaan voi tehdä kuin kasaamalla tai valmista muokkaamalla. Umpikuja.

Satakakskasin murikka on oikein hyvä vaihtoehto jos jostain sellaisen hyvään hintaan löytää, ja irrallisia adaptereja sellaisen kytkemiseksi kuusneloseen on saatavilla joten ei tarvitse ruveta sitä edes piuhan vaihdon takia teurastamaankaan.