Uutiset:

C=Foorumin Usein Esitetyt Kysymykset:
http://www.com64.net/foorumi/index.php?action=faq

Main Menu

C-kaseteista

Aloittaja Kuuslankkumies, maaliskuu 12, 2012, 22:04

« edellinen - seuraava »

Jarskimo

Kyl tollanen adapterin pitäisi toimia. Ensiksi TAP tiedostot muuttaa WAV tiedostoksi sill WAV-PRG ohjelmalla ja sitten jollain muulla ohjelmalla muuttaa WAV tiedostot MP3 tiedostoiksi ja sitten polttaa levylle, niin pitäisi toimia. Itse käytän nykyään sitä halpaa pientä lisälaitetta jonka ostin briteistä. Lisää teitoa siitä löytyy tuosta nykyaikaiset laitteet keskustelusta

Kuuslankkumies

Entä onko hyvä keino muuttaa .prg tiedostot WAVeiksi, tallentaa CD:lle ja siitä nauhoittaa kasetille?

Entä kun tuossa WAV-PRG:ssä on vaihtoehdot fast ja slow, niin kumpaa kannattaa käyttää? Entä tuo raw mode, mikä se on? Ihan normi kasettiasema löytyy.
Kunniaa Commodorelle

Jarskimo

Itse olen muuttanut kaikenlaisia tiedostoja esim. T64, TAP, PRG. Ei mitään ongelmaa näissä. Olen muuttanut nämä WAV teidostoksi WAV-PRG ohjelmalla ja sen jälkeen muuttanut vielä MP3 muodoksi, jotta minun cd soitin tunnistaa nämä, eikä ole ollut mitään ongelmaa

Fast ja Slow ovat jos oikein muistan niin turbon nopeus, itse olen käyttänyt aina tuota Fastia ja on aina toiminut. Raw on sitten sama asia kuin se suomennettua eli raaka. Raw on siis täysin samanlainen kuin alkuperäinen versio, eli se lataa ihan helkkarin kauan  ;D

Täällä on tuolla pääsivulla hyvin kirjoitettu artikkeli tästä WAV-PRG ohjelmasta, itse opin siitä kaiken tarvittavan

Kuuslankkumies

#18
Tuo ohjelma siis tavallaan sisällyttää niihin peleihin turbo loaderin, että peli lataa turbona? Vai tuleeko ennen peliä jonkinlainen turbo-ohjelma,, jonka kautta pelin lataus käynnistetään? Tarvitseeko peliä käynnistellessä sitten käyttää mitään erityisempiä komentoja verrattuna ei-turbokasetin lataamiseen?
Kunniaa Commodorelle

Jarskimo

Ei tarvitse mitään erityisiä komentoja käytellä. Se yhdistää sen turbon siihen peliin, ei tule mitään valikkoa tai muuta hankalaa. Normaalisti lataa LOAD komennolla kuten kaiken muunkin kasettihommat

Kuuslankkumies

#20
Sain onnistuneesti pelit CD:lle ja nauhoitettua kasetille, mutta nyt tuli tällainen ongelma. Pelikasettia ladatessa laite kyllä löytää pelin, mutta peli on jotenkin "tyhjä".

SEARCHING
FOUND "INSERT NAME HERE"
LOADING
READY
RUN
*Sateenkaaren värit vilkkuu kuten yleensäkin*
* Värit ei enää vilku, ollaan taas C64 perus sinisellä pohjalla, jossa lukee vain READY*

Onkohan vika itse pelissä, kasetissa, koneessa, äänipään säädöissä vai missä ihmeessä?
Kunniaa Commodorelle

exSyntaxError

#21
Luultavimmin äänipään säädössä. Load-it kassuasema auttaisi tuossa säädössä. En ole koskaan tutkinut, mutta veikkaan, että ne load-it datasetten ledit on vain äänipään rinnalle kytketty vu-mittari.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

Kuuslankkumies

Nyt sain Kalle Kotipsykiatri -pelin toimimaan. Ei tosin ala pyöriä ihan joka kerta, kun yrittää, mutta yleensä toisella kerralla lähtee. Täytyy kokeilla muitakin pelejä.

Mistä tuollaisen load-it aseman sitten saisi?
Kunniaa Commodorelle

Jarskimo

Lainaus käyttäjältä: Kuuslankkumies - maaliskuu 17, 2012, 10:11
Mistä tuollaisen load-it aseman sitten saisi?

Huuto.netissä noita on pyörinyt jonkun verran, itse ostin sieltä.

Kuuslankkumies

Niin, jos tuota äänipäätä nyt menen säätelemään, niin kuuluuko se ruuvinpyörittely tehdä pelin ladatessa vai missä vaiheessa?
Kunniaa Commodorelle

exSyntaxError

#25
Load-it asemalla pistetään peli latautumaan ja yritetään saada mahdollisimman monta lediä palamaan ja kun paras asento on löydetty, kelataan alkuun ja ladataan peli.

Tavallisella olisi paras muuttaa sitä asentoa ensin hiukan ja kokeilla ladata peli+toivoa parasta. On siis ihan tuuripeliä meneekö säädössä parempaan vai huonompaan suuntaan. Samasta syystä sitä on huono säädellä latauksen aikana. (Jos säätö olisikin kasetille jo hyvä, voi latauksen pilata säätelyllä itse)

Levyasemaa tai jotain nykyaikaista muistikorttitallennus -systeemiä suosittelisin ensisijaiseksi asemaksi.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

Teekoo

Lainaus käyttäjältä: Kuuslankkumies - maaliskuu 17, 2012, 14:24
Niin, jos tuota äänipäätä nyt menen säätelemään, niin kuuluuko se ruuvinpyörittely tehdä pelin ladatessa vai missä vaiheessa?

Joo, pelin latautuessa pitäisi tehdä se säätö. Täällä foorumillahan jonkun keskustelun yhteydessa joku laittoi näkyville ohjelmalistauksen Basic-kielisestä kasettiaseman äänipään säätöohjelmasta. Itse meinaan kokeilla sitä, kun seuraavan kerran tulee tarvetta säätää kasetti aseman äänipäätä.
Arvostan todella jonkinlaista apuvälinettä ko. prosessiin, kun se ainakin mun kokemuksella on vähän semmosta sormet ristissä hommaa, ja yhden kassu aseman olenkin joutunut laittanut syrjään, kun en yrityksistä huolimatta saanut sitä säädettyä.

Kuuslankkumies

Muutamat pelit saatu jo pyörimään, mutta osa ei lähde sitten millään vaikka kuinka ruuvia pyörittelisi.

Perhana kun jostain löytyisi levykeasema ja tyhjiä levykkeitä, tai sitten vaihtoehtoisesti joku edullinen nykyaikainen lisälaite. Muuten, tarvitseeko tuollaisen cassette adapterin kanssa säädellä azimuth-kulmaa? Kun sehän ei käytä nauhaa, vaan siinä on joku erikoisempi systeemi.

Enkunkielisestä Wikipediasta: "However, instead of having reels of tape inside, it has a transmitting head where the tape is normally read by the reading head."
Tämä kai meinaa, että kasettiadapteriakin käyttäessä tarvitsee sählätä azimuth-kulman kanssa?
Kunniaa Commodorelle

Jarskimo

Lainaus käyttäjältä: Kuuslankkumies - maaliskuu 18, 2012, 12:22
Muuten, tarvitseeko tuollaisen cassette adapterin kanssa säädellä azimuth-kulmaa? Kun sehän ei käytä nauhaa, vaan siinä on joku erikoisempi systeemi.


Ite joskus käytin tollaista niin ei tarvitse säätää, mutta suosittelen ehdottomasti että hommaat briteistä tuollaisen CD Interface lisälaitteen. Maksaa jonku 10 puntaa ja toimii kuin unelma, itselläni on sellainen. Tässä vielä video linkki sen toiminnasta ja nopeudesta

CD Interface lisälaite - Commodore 64

Kuuslankkumies

Jos vielä kerrot mistä brittiläisestä kaupasta ostit, niin saatan jopa ostaa.
Kunniaa Commodorelle