Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

C64 virtalähde

Aloittaja Deltax, toukokuu 26, 2019, 20:30

« edellinen - seuraava »

Deltax

Noniin, perinteinen kuusnepan virtalähde kysymys.

Kaivoin naftaliinista vanhan C64:sen ja vuosikymmenien jälkeen aloin tutkimaan tuhoja.

Mittasin virtalähteen littimestä suoraan arvot:

AC 10.2V
DC 5.33V

Tuo siis suoraan, ei koneeseen kytkettynä ja kuormitettuna. C64 wikin mukaan yli 5.2V alkaisi olla jo riskiraja, että vanhaa virtalähdettä kannattaisi alkaa kytkemään koneeseen. Kuitenkin, kun nyt olen katsonut noita UBEC modaus videoita, niin ei se paljon minusta alenna tuosta mittaustuloksesta.

Uskaltaako tuota kytkeä nyt suoraan masiinaan vai pitäisikö tehdä ensin se UBEC modaus?

Teekoo

Lainaus käyttäjältä: Deltax - toukokuu 26, 2019, 20:30
Noniin, perinteinen kuusnepan virtalähde kysymys.

Kaivoin naftaliinista vanhan C64:sen ja vuosikymmenien jälkeen aloin tutkimaan tuhoja.

Mittasin virtalähteen littimestä suoraan arvot:

AC 10.2V
DC 5.33V

Tuo siis suoraan, ei koneeseen kytkettynä ja kuormitettuna. C64 wikin mukaan yli 5.2V alkaisi olla jo riskiraja, että vanhaa virtalähdettä kannattaisi alkaa kytkemään koneeseen. Kuitenkin, kun nyt olen katsonut noita UBEC modaus videoita, niin ei se paljon minusta alenna tuosta mittaustuloksesta.

Uskaltaako tuota kytkeä nyt suoraan masiinaan vai pitäisikö tehdä ensin se UBEC modaus?

Mielestäni 5.33V on kyllä paljon, en tohtisi käyttää. Itse olen käyttänyt vain sellaisia virtalähteitä joista tulee suoraan vaan n. 5.1V.

Deltax

Lainaus käyttäjältä: Teekoo - toukokuu 29, 2019, 22:01


Mielestäni 5.33V on kyllä paljon, en tohtisi käyttää. Itse olen käyttänyt vain sellaisia virtalähteitä joista tulee suoraan vaan n. 5.1V.

Juu, näin minäkin ajattelin ja tilasin sitten jo tuon Ubecin. Katsellaanpas asennuksen jälkeen millaisia voltteja sieltä irtoaa. Huomasin, muuten, että tuo epoksi oli muuttunut täysin kivikovaksi ja joissain youtube videoissa muilla, se näytti olevan hieman elastisempaa, onkohan tuolla mitään väliä?

Deltax

No nyt on ubec asennettu ja hyvin toimii, ainakin piuhan päästä mitattuna. Mistäs sirusta tai pinnistä tuolta emolevyn puolelta kannattaa mitata nuo arvot?

plazma

Aika lailla jokaisella IC:llä on oma keraaminen kondensaattori. Mitta kondensaattorin pinneistä niin löytyy sopivasti +5V ja GND. +5V löytyy hyvin monesta paikasta kun alkaa katsomaan skemaa mutta toi on helppo tapa ilman IC pinnien tarkistamista.