Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1051

pasahti tuossa päähän noista CD ja tape image jutuista
muistaako kukaan ohjelman nimeä joka tallensi oman Kasetti turbo
ohjelmansa suoraan tallennettavan ohjelman eteen ?

eli tallenteessa oli ensin turbo joka tietysti oli nimetty tallennetun ohjelman mukaan
kun turbo oli latautunut homma jatkui suoraan itse ohjelman lataukseen turbo moodissa
mahdollisti melkosen pitkät kasetti lataukset muistaakseni yli 200 blok kasetille
eikä ollut tarvetta kelailla sitä turbo ohjelmaa aina pelien välissä

muistaako joku kopio softan nimee vai pitäisikö se kaivaa tuolta esiin
muistaakseni se oli jonkun suomalaisen tekemäkin jopa ?!?
tuo olisi tosi kätevä noiden MP3 ja CD tallennusten kanssa eikö...
#1052
äääh.. kuinkahan pitkä juttu tästä tulee...

yleensä ohjelmointi on mielenkiintoista palapeliin varattavaa rakentelua
hmm... ei vaan paremminkin kuin leikkisi leegoilla sinulla on tiettyjä palasia
joita voit mielesi mukaan sijoitella ja muokata näin rakennelmia ihan mitä haluat
no melkein mutta mielikuvitus näyttelee suurta osaa kokonaisuudessa
ja tuloskaan ei aina ole sellainen kuin aluksi kuvittelit vaan joskus jopa upeampaa

mutta kuten jokainen "aikuinen" tietää asiat eivät vaan suju kuten niiden pitäisi
minulla on ollut ilmeisesti tämä viikko pyhitetty täydellisesti ei toimivilla osilla
jota tässä suunnittelin hieman purkavani

minulla ei oikeasti ole kovin montaa hetkeä viikosta kun voin vain keskittyä coodaamiseen
ihan kaikessa rauhassa ja ajatuksella. tämäkin aika yleensä tuhraatuu pelkkää oleiluun
coodaaminen on kuin kirjan kirjoittaminen istut koneelle ja mitään ei tapahdu aivot jäätyvät
silloin ei auta kuin yrittää rentoutua ja keskityä tekemiseensä

mikä kaikkein eniten ottaa aivoon on hetki kun täälläinen luomis vimma sitten viimein puskee lävitse
ja tunnet että nyt sitä tulee ja monta tuntia putkeen se on upea fiilis MUTTA...
juuri silloin melko monesti jokin tärvelee tämän fiiliksen
viikolla ensimmäinen oli tuo levarin outo "hajoaminen" koska harhaudun hyvin helposti
asiasta mitä olen tekemässä toiseen ja siitä vielä kolmanteen... jen jen...
levarin ihmettelyyn ja scoopin tuijottamiseen meni runsaasti arvokasta aikaa
kuten myös sopivien varaosien etsintään "joita ei sitten löytynyt"
arvaatkin varmaan ettei paljon tulosta syntynyt

mutta kaikesta huolimatta tämä oli seuraavaan vielä hieman ohimoita pullottavaa kamaa
mikä oikeasti nosti höytyt kattoon on ohjelmakoodia silloin tällöin vaivaavat mystiset
ongelmat tarkastat asiat tuhanteen kertaan etkä löydä ohjelmasta mitään vikaa
C64 basicissa on yksi ylitse muiden... huomaatko harhaudun taas asiasta...
mutta menköön nyt maan läheisestä esimerkistä törmäsin tähän Lype copy ohjelmaa
muokatessani ennen jakoon laittamista täällä foorumilla...

C64 Basic siinähän maksimi mitta on kaksi riviä koodia ja tämän jälkeen on otettava
uusi ja joskus coodi jää pahasti kesken kun se olisi hyvä saada samalle riville
basicia on mahdollista huijata käyttämään pidempiä ripsuja
jos kaikki käskyt kirjoitaa lyhenteinä esim Print = ? Goto =gO...
ihan kätevää muuten mutta joskus tämä kahden rivin määrä tulee käytettyä viimeistä piirtoa myöden
ja joskus Basic sekoittaa kaksi riviä toisiinsa
esim.

10 print "juupa ti juupati..."
20 print "seli seli "

kuvitellaan että 10 rivi on täydet kaksi riviä pitkä 80 merkkiä siis
ok ohjelma toimii mutta sitten joku selittää sinulle että 20 rivillä on virhe tai sinun pitää
jotenkin muutella sitä no teet sen yrität ensin korjata rivin
mutta huomaatkin ettei korjausta tehtykkään muutamien kertojen jälkeen huomaat
ettei 20 riviä pysty muokkaamaan se pysyy kaikesta huolimatta alkuperäisenä
tämän jälkeen tietysti tuumaat että deletoin koko rivin pirulauta
eli
20 (entter)
ja tämän jälkeen huomaat ettei 20 rivi tuhoutunutkaan ?!?! WTF...
joskus menee muutamakin tunti ennenkuin tajuaa mistä on kyse
koska tämä ei satu usein vaan riittävän harvaan että ehdit unohtamaan
koko jutun
mitä on tapahtunut Basic tulkki on jostain syystä olettanut että rivit 10 ja 20 ovat samaan riviä
mutta koska koitat muokata riviä joka on tuon maagisen 2 rivin käyttön ulkopuolella
tulkkii ei huomio sen ylitse menevien rivien muutoksia koska sille niitä ei ole olemassa
jos poistat rivin 10  katoavat molemmat
mutta yritykset irroittaa rivi 20 rivistä 10 ei onnistu
rivi 20 pitää aina kirjoittaa uudelleen
yleensä myös rivi 10

no niin nyt olet hieman tapetilla mitä ajan takaa ja olen kertomassa seuraavaksi
Kääntäjien virheet !!!
oma coodisi on 100% toimivaa mutta jokin tulee väliin ja sotkee asiat
yleensä se on kääntäjä ja pahinta niistä edustaa kääntäjät jotka sijaitsevat samassa muisti ympäristössä
kuin ajettava ohjella eli tässä tapauksessa Turbo Ass kääntäjä
nolla sivun ja muuttuja muistin ja ylämuistiin $8000 missä itse ohjelma sijaitsee
jos käskyt vuotavat jostain syystä näille alueille saattaa ohjelma seota mutta vain sen verran ettet itse huomaa
mitä on tapahtunut ja tallentamasi coodi kantaa tätä samaa muutos seikkaa joskus mukanaan
Turbo ass käyttää melkoisesti c64 omaa Rom coodia avustamassa tekemisiään
eli väärään kohtaa osunut nollasivun osoitus saattaa sotkea jotain
huomaat sen ja korjaat virheen mutta virhe on jo tapahtunut ja tästä alkaa pähkäily
onko koodissa jotain vikaa vai onko kääntäjä seonnut
varmin tapa tallentaa tälläinen coodi jonka oletat olevan seonnut
ejektoit sen ASCI muodossa SEQ tiedostoksi näppäimellä <- W
silloin sen mukana ei ole mitään asetus tietoja ja virhe muuttuja alueelle tulleeseen
osoitukseen tulee näkyviin ja sen voi korjata jollain text editorilla joka syö SEQ tiedostoja
ja parhaassa tapauksessa jopa itse Turbo ohjelmassa
helppoa kun tämän tiedostaa...

kuitenkin sattuipa tällä viikolla...
tein kokeiluita assy coodilla eli Turbo ass oli muistissa
ja editoin sitä käänsin muistiin käynnistys koska oli tarkoitus
testata blokki tunnistusta en tavallisuudesta poikkeavasti laittanut looppia
odottamaan CTRL nappulaa kuten yleensä teen vaan setup ohjelman jälkeen

Cli
Rts

eli setup ohjelman jälkeen palasimme Basic editoriin
koska halusin piirrellä siellä ASCI merkkejä näytölle ja katsoa
miten ohjelma reagoi niihin

hommeli toimi aikansa mutta sitten hups ohjelma alkoin kaatumaan
heti käynnistyessään eli mitä teet alat eristämään coodista
ali rutiineita löytääksesi sen joka kaatumisen aiheuttaa tässä tapauksessa seuraus oli sekoava reset
yleensä kun ohjelma harhautuu Action Replay menee Frezz ruutuun josta pääsee suoraan
konekili monitoriin ja sieltä näkee missä prossa on menossa ja missä keskeytykset on ym..
mutta resetoituessa tälläistä tietoa ei saa kaivettua :(

mutta ohjelma jatkoi kaatuilua vaikka eristin jopa itse setup pätkän ja irq alueella ei ollut enään kuin
paluu komento jmp $ea31 eli hyppy oikeaan basicin irq rutiiniin

kaatuilu ei voinut johtua kääntäjästä koska suoritin edellä mainitun SEQ muunnoksen ja
latasin sen puhtaaseen koneeseen eli koneesta virta pois ja ohjelmat uudelleen sisään ja SEQ viimeisenä
ja välitön ohjelman kaatuminen startissa ?!?!?!

tässä ei voinut kuin epäillä kääntäjää ja silloinhan mennään katsomaan itse käännettyä coodia
miltä se näyttää no päälisin puoli kaikki oli ok. Paitsi

1000 lda #<irq (=08) <- tuon pitäs tietenkin olla 10
1002 ldx #>irq (=10)

irq
1010 inc$d020

irq osoitukset olivat muutaman tavun pielessä mikä tarkoittaa sitä että irq hyppy osuu keskelle
käskyä kone kieli käskythän ovat 1 tai max 3 tavuisia C64sessa
jos et hypylläsi osu käskyn ensimmäiseen tavuun oletus että ohjelma toimisi on.... todella minimaaliset
varsinkin jos hyppy on keskeytys rutiinissa
keskeytyksen jumiintuminen yleensä kaataa koneen melko nopeasti
mikä oli mielenkiintoista oli se lisäämällä yhden nollasivun osoituksen irq osoituksen päälle
jostain syystä onnistui sekottamaan kääntäjän osoite matriisin

lda #>cspot
ldx #<cspot
..
..
lda #<irq
ldx #>irq

cspot osoitteet olivat oikein mutta Irq osoitteen ala tavu heitti noin 2 tai 3 tavun verran
kirjoitin coodin varmaan 10 kertaa uudelleen ja vika uusiutui joka kerta
tätä ei ole koskaan tapahtunut minulle ei koko 20 ohjelmointini aikana
joten tästä kiihtyneenä Turbo ohjema tuoreempaan 1.2 versioon 1.0 kun on ollut tähän asti käytössä
SEQ tiedosto sisään ja homma toimi taas...

hetken... kunnes kaatuilu palasi ja pahempana kuin aikasemmin
mutta tällä kertaa käännetty coodi oli puhdas edellä mainituista vioista
mutta silti ohjelma kaatui heti kun yritit sitä käynnistää
näytti siltä että puhtaalla koneella ohjelma kyllä käynnistyi mutta
seuraava käynnistys kerta aiheutti kaatumisen
vaikka
toimivaa koodia ei ollut tätä esimerkkiä enempää

sd inc$d020
jmp sd

tämä on niin simppeli pätkä ettei tämä voi epä onnistua
mutta silti ohjelma kaatui heti käännöksen jälkeen painaessasi "S" start

lopulta päädyin tulokseen ettei TMS tykännyt ohjelman päästämisestä
Basic tilaan koska suoraan levylle objekti fileeksi käännetty ohjelma toimi Basicista käsin täydellisesti
en vain käsitä miksi mutta selvästi kääntäjä otti itseensä jos ohjelma päätyi Basic koodiin
jos ohjelma looppas itsensä kannsa eikä mennyt Basic tilaan homma toimi
nätisti uudelleen ja uudelleen

edelleen on mysteeri miksi se tuota tekee ?!?!?
mutta raivostuttavaa joka tapauksessa
kysymys kuuluu miten tehdä ohjelma joka hallitusti palaa basic coodiin ??
koska käynnistävä osoitus tulee itse TMS







#1053
Ahaaaa ! ihmekkös...

http://ar.c64.org/wiki/Action_Replay

"From 4.2 to 5.0 the screen text editor on the freezer was added along with some basic f-key changes. Several bugs were removed and some added as well. The 4.2 versions do not contain Freeze- and Break-Points or the possibility to restart the loaded parameter files, but these versions come with the novaload copier. "
#1054
mystiikkaa ilmassa diagnosoin ongelma osa ja vein sen korjattavaksi duuniin
siellä uudelleen tutkin että varmasti otan oikean osan ... ei vikaa ei minkään laista ?!?!?
päivän sähköt päällä ja edelleen toimii ilman ongelmia
no jotainhan sille oli tehtävä ettei ihan turhaan sitä sinne kiikuttanut
muuntajan määriteltiin uudelleen 240v moodiin

suomessa vaihdettiin jossain välissä 220v sähkö verkosta 240v
ja siksi vanhat C64 levarit varsinkin ottavat melkoisesti lämpöjä
joissain on mahdollisuus vaihtaa tuon tilan välillä toisissa on vain 110v / 220v
tätä muutosta ei kannata mennä tekemään ellei ihan varmasti tiedä mitä on tekemässä
kytkemällä asetuksen 110v voi sanoa muuntajalle bye bye noin 10-20 sec
ja 220/240v asetuksen tekeminen väärin poltaa sekä muuntajan että kämpän sulakkeen
ellei laitteen oma ehdi ensin < 1sec
#1055
noin sen itseasiassa pitäisi toimia
peli käyntii freeze ja tallennus
itselläni on Action R v6 ja Final Cartrige II
ja noin se toimii niissäkin

Configure memory valitaan lähinnä siksi että tehdystä paketista ei tulisi kovin suurta
siksi muisti täytetään esim. $00 näin on helpompi ohjelman nähdä minne on tullut ohjelma coodia
miksi tuo ei sinulla toimi on mysteeri kokeile Freezata vaikka pelkkä startti tilanne
voihan olla että modulillasi on huono kontakti porttiin ja kone ei Freezaa vaan kaatu kun painat modulin
Freez nappulaa ?!?
#1056
samaan olen itse törmännyt ja kirjoitettu juttu katoaa taivaan tuulin
siksipä imaget kannattaa pakata zip llä ennen lähetystä
ja kuvat scaalata vaakaresuluutioon 800xXXX  Jpeg noin %70 paketointiin
kovin montaa kuvaa ei silti pysty samaan postiin ängetä
ohjelmän voi myös irrottaa imagesta .Prg tiedostoksi
#1057
mitäpä jos täällä olisi sellainen ketju johon voisi vain tehdä uusia postauksia mutta niihin ei voisi vastata

eli homman juju olisi että tämä viesti ketju pysyisi keskustelujen ylä reunassa for ewer
ja sinne voisi koota kaiken toimivan ohjelmointi sälän ikään kuin varastoon
mistä ne löytyisi helposti kun toiv. 10 vuoden päästä jotain softaa tarvitsisi / haluaisi nähdä
onko kannatusta ?
#1058
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
tammikuu 25, 2012, 21:25
kun en saanut videota tehtyä niin laitetaan real thing
kun tätä olen emulla vääntänyt niin joikkari komennot on
jäänyt kokeilematta eli luultavasti liikkuminen oikea vasen futaa
mutta ampumsesta en tiedän onko siellä toimivaa koodia takana xD

tämä nyt on vain pelkkä vieritys esimerkki mainos.
juu ei ole edistynyt kuvan ottamisen jälkeen
kenttä editori on enemmän työn alla nyt

miten käynnistät

load "main",8,1

ja sitten Sys 4096
pitäs lähtee futaamaan...
#1059
tässä kun yön yli mietin tuota juttua niin periaatteessa
kasetti turbon sais nykästyä huomattavan paljon kireempään taimaukseen
Mp3 formaatissa ja jos tuon vielä muokkaa niin että "laite" tallentaisikin materiaalin
tavuina ja suoltaisi sen ulos ja sisään seriaalina kassu porttiin...
mietin vain kuinka paljon nopeammaksi tuon kasetti formaatin saisi näillä uusilla laitteilla
kun ei olisi enään huojunta ongelmana hmm...

"mun ei pitäs miettiä näitä koska menee aina yö unet Argh.."
#1060
pitihän se arvata joulun alla pakasta vedetty asema ei sitten toimikkaan kuin satunnaisesti
johan selkeni myynnin syykin
elikä laite toimii silloin tällöin ja sitten yx kaksi se lakkaa toimimasta
ei löydä mitään koko levyltä

mutta ei ole ihmekkään kun lukupään askelmoottori ei ole ihan tapetilla
missä pitäs olla luku pää huitelee jossain uralla 37 ja kuvittelee olevansa hakemisto sectorilla 18
askelmoottorilta selkeesti puuttuu toisen puolen singnaalit koska nytkyttelee vain paikallaa edes takaisin
pitänee viritellä oskilos kooppi napoihin ja alkaa hutkimaan että mikä piru tota vaivaa

tää on niin tätä aina jotain fiksattavaa ko pitsä jostai okeen tehäkkin
niin tulee tota remonttia siellä missä ei pitäs Grrrr...

#1061
hmm tuohon kun vielä lisäisi infrapuna ledin sais kauko-ohjaimen IR singnaalin kopioimalla
CD tai muun soittimen stoppaamaan ja käynnistymään oikealla hetkellä hmm...
Meibe i do this...
#1062
Bitin Nypläys / Soita Sid sample !
tammikuu 24, 2012, 13:25
moni varmaan miettiin miten se sidillä tehdään no tässäpä hieman codia
selväähän on että samplet soitetaan NMI keskeytyksillä mutta tässä ihan
ilman keskeytyksiä malli esimerkki ja ilman aika korjausta coodissa saattaa olla
virheitä koska kirjoitin sen ulkomuistista...

*=$1000
sample =$1000
start
sei ;keskeytykset pois
lda #<sample ;asetetaan samplen osoiteen alatavu
ldx #>sample ; ---===--  ylä tavu
sta $fe ; alatavu nollasivulle
stx $ff ; ylätavu ---===---

ldy #0 ; nollataan Y
loop lda ($fe),y ; ladataan sample tavu
pha ;tallennetaan pinoon
lsr
lsr
lsr
lsr ;siirretään tavun ylin 4 bittiä alimmaiseksi
sta $d418 ;  sample volume rekisteriin
sta $d020 ; vähän väriä
jsr wait ;odotetaan ettei mene liian nopeasti
pla ;palautetaan sample tavu pinosta
and #$0f ;siivotaan jo käytetyt ylimmät bitit pois
sta $d418 ; ja taas volume rekisteriin uusi sample
sta $d020 ;lisää väriä
jsr wait ;odotellaan
inc $fe ;lisätään sample osoitetta yhdellä
bne tsek ;menikö jo yli
inc $ff ;lisätään ylintä osoite tavua yhdellä
tsek
lda #$fb
cmp $dc01 ;onko CTRL näppäintä painettu
bne loop ;ei ole jatketaan
cli ;keskeytykset päälle
rts ;paluu basiciin tms.

wait   ldx #0 ; x=0
loop2 dex ; x=x-1
   bne loop2 ; pyöritetään looppi2 kunnes päästään taas 0
   rts

sample koostuu yleisimmin kahdesta osasta koska volume rekisteri on vain 4 bittinen
yhteen tavuun siis mahtuu kaksi sample otantaa


#1063
niille jotka eivät koskaan ole kuunnelleet Slay radion lähetyksiä tässä
yksi loistava tallenne olisipa minullakin samanlaiset kyvyt kuin rainolla dääm man !!

http://files.slayradio.org/download.php/Reyn_and_Boz_-_Sunday_Service_20120122.mp3
#1064
no tässä olisi muutama mahdollisuus rakentaa tuollainen VU led mittari

http://www.free-electronic-circuits.com/circuits/audio-level-meter.html

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/vumeter.htm

http://sound.westhost.com/project60.htm

http://home.berg.net/opering/projekte/39/index.htm

näitä Ledien ohjaus piirejä on ziljoona erilaista
veikkaisin että yhdelllä piirillä ja ehkä transistori asteella homma saataisiin toimimaan
itse en ole sinut noiden transistoreiden kanssa joten käytän yleensä OP vahvistimia
jotka maksavat vähän enemmän noiin 0.50€

tarvitaanko op vahvistinta välissä riippu siitä paljonko tuo piiri verottaa kassu aseman omaa singnaalia
vaihto ehtona on buustata singnaalia kassun omalla OP vahvistimella tai rakentaa väliin oma

jos edelleen on kiinnostusta voin yrittää kalastella esim. bebekin varastoista sopivia osia ja
piirrellä piirilevyn tosin verolevylle suurin osa sen kuitenkin kasaa xD
#1065
olen jo päättänyt mikä tulee olemaan seuraava peli brojekti
tätä en kuitenkaan aloita ennen kuin Block Hole on valmis

eli mikä se on no tietenkin
TRON koska tuosta himoitsemastani pikku konsolista pyydetään ihan tuohottomia
hintoja  enemmän kuin 100 dollaria päätin tehdä sellaisen itse
Tron pelistähän on pilvin pimein versioita jo valmiiksi
mutta niissä kaikissa on sama perus vika pelikenttä on nöyttö alueen kokoinen
kun taas konsolissa peli alue oli paljon suurempi kuin näkyvä alue
se toi peliin ihan uuden elementin kun ei voinut aina varmasti tietää kuinka lähellä
pelialueen reunaa operoi
samalla kentälle voi myös sijoittaa esteitä ym. tavaraa millä sekoittaa
pelaajan peli strategiat ;)

tähänkin Projektiin tarvitaan musat ja grafiikat sitten aikanaan kenttä suunnittelijatkaan ei olis pahitteeksi
jos sellaisen 100 kenttää sais aikaiseksi

jostain syystä himotaisi tehdä myös kasetti versiot xD
koska onnistuin pyydystämään jostain erään firman kasetti masterointi softan millä
saa latauskuvat ja musat aikaiseksi samoin moni osaiset pelit xD