Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu

Commodoren flopit

Aloittaja fmatic, syyskuu 22, 2002, 20:44

« edellinen - seuraava »

waqu

Lainaa

Ei käytetä...Linux on hyvä vaihtoehto Wintoosalle. Mä olen kohta kolme vuotta käyttänyt pääsääntöisesti Linuxia ja Wintoosa on koneella enää vain suuria hätätapauksia varten jos tulee vastaan jotain (ei usein) mitä ei Linuxilla saa tehtyä


Njoo mutta taitaa se Wintoosa olla vähän suositumpi kumminkin kun linuxi :P
Joo iteltä löytyy vaan fedora ja se on ihan passeli päivättäiskäytössä toimii jouheesti eikä kaadu.
iBook myös löytyy ja sekin on paljon parempi käyttää kun windows

Aspo

#16
Ei kai tuo commodoren 128 -mallin erillisellä keskusyksiköllä varustettu versiokaan ollut kovin suosittu... tämän käsityksen olen saanut. Jos nyt oltaisiin kasarilla ja täytyisi valita perus 128 tai keskusyksikkömalli, valitsisin perussatakakskasin, koska se on kompaktimpi. Jos taas tänäpäivänä joku tulisi tarjoamaan kyseisiä malleja ja saisi ottaa vain toisen, niin ottaisin varmaan keskusyksikkömallin vain sen takia koska se on coolimpi keräilymielessä :)

Lainaa
Njoo mutta taitaa se Wintoosa olla vähän suositumpi kumminkin kun linuxi :P

Tottahan tuo on. mutta linuxikin on käyttöjärjestelmäytimenä jonkin verran yleistymässä; Tarjolla on jo pari hyvää peruskäyttäjälle soveltuvaa helppoa ja laadukasta jakelupakettia jossa kaikki on valmiina. Kunhan ihmiset vaan uskaltaisivat kokeilla.
Itse olen käyttänyt kotona linuxia päälle puolitoista vuotta ja vuoden koneessa on ollut ainoastaan linux; Siirryin linuxin pariin itseasiassa juuri sen takia kun huomasin että KDE on kätevämpi ja helpompi käyttää kuin windows. Sitäpaitsi retropelaajana minulle riittää se että tarjolla on riittävästi emulaattoreita :)

fmatic

Lainaa
Tottahan tuo on. mutta linuxikin on käyttöjärjestelmäytimenä jonkin verran yleistymässä; Tarjolla on jo pari hyvää peruskäyttäjälle soveltuvaa helppoa ja laadukasta jakelupakettia jossa kaikki on valmiina. Kunhan ihmiset vaan uskaltaisivat kokeilla.
Itse olen käyttänyt kotona linuxia päälle puolitoista vuotta ja vuoden koneessa on ollut ainoastaan linux; Siirryin linuxin pariin itseasiassa juuri sen takia kun huomasin että KDE on kätevämpi ja helpompi käyttää kuin windows. Sitäpaitsi retropelaajana minulle riittää se että tarjolla on riittävästi emulaattoreita :)

Nimenomaan näin :) SUSE 10.0, Open SUSE 10, Ubuntu&Kubuntu ja Mandriva 200x ovat varmasti ne helpoimmat asennettavat jotka kaikki näyttää ja tuntuu paremmalta kuin Windoosa koskaan ja softaa on oletuksena pilvin pimein ja desktoppia on valittavana niin KDEtä kuin GNOMEa ja kevyempääkin vaikkapa Fluxbox...näitä helppokäyttöisiä rpm-pohjaisia  Redhatin perillisiä (poislukien Ubuntu) vaivaa tietynlainen mammuttitauti, mutta osaava virittää kyllä näistä näppärän koosteen itselleen...nippelin-nypläystä rakastaville Gentoo ja Debian tarjoavat varmasti riittävästi haastetta kuten myös Slackware :)

Pääasia kuitenkin on että GNU/Linuxia käytetään ja jätetään se Microsoftin hirviö ihan omaan rauhaansa...

Pitka_Masa

Niin, ja tietysti tämä: http://amiga.emugaming.com/cdtv.jpg  Kaiketi tuo ihan hyvä laite on ollut, mutta kallis... Päätellen tuon ajan mikrobittien artikkeleista.

retroman

Tämä ei varsinaisesti liity foorumin aiheseen,mutta minä käytän linuxin mint distroa ja vielä XP:kin(MAME:lla) pelaamiseen.
Oikeastaan 486:ssa on Dos 6.22 ja Win 3.1,jossa on Star commander ohjelma,jolla on näppärä sirrellä kuusnepa imageja
aidolle floppylle.Dos moodissa tietysti.Ja toisessa koneessa jyllää Win 98SE,koska skanneri toimii siinä.Sitten se seikka
loppujen lopuksi,että nämä museo laitteet/käyttikset ovat simmpeleitä viritellä,kun vain osaa ja ovat paljon luotettavapmia kuin
uudet wintoosat/osa linux distroistakin.Esim.Ubuntun unity työpytä jota on herjattu netissäkin on kuvottava.Mitä enemmän
kaikenlaista härpäkettä sitä vaikeampi hallita kokonaisuutta,kuten on nähty. :old: :laugh:
Näistä tabletti touhuista en edes viitsi sanoa mitään...

exSyntaxError

#20
Lainaus käyttäjältä: fmatic - marraskuu 20, 2005, 09:29
Pääasia kuitenkin on että GNU/Linuxia käytetään ja jätetään se Microsoftin hirviö ihan omaan rauhaansa...
Pienin, nopein ja käytettävyydeltään helpoin linux on puppylinux. Ei ole pakko asentaa, vaan voi bootata vaikka aina cd-levyltä tai vaikkapa muistikortilta. Periaatteessa siis portable linux. Tulin tuossa juuri kaverilta ja sen koneella käytin omaa käyttistäni usb-muistilta. Ehdottomasti kannattaa tutustua. http://www.keijos.arkku.net/

Heikkotehoisiin miniläppäreihin se ainut oikea hyvä käyttis. Pyörii iloseen niissäkin joissa xp:n käyttö on mahdotonta tökkimisen vuoksi.

Microsoftiin kyllästyneiden kannattaa tutustua myös ReactOS:iin http://fi.wikipedia.org/wiki/ReactOS ...joskin henkilökohtainen suosikkini on silti edelleen BeOS. Sinä olisi ollut oikeasti potentiaalia.
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

retroman

#21
Nyt meni koko foorumin alueen ulkopuolelle,mutta sallittakoon vain kerran tämä stoori.

Lainaus käyttäjältä: exSyntaxError - marraskuu 16, 2014, 17:01
Lainaus käyttäjältä: fmatic - marraskuu 20, 2005, 09:29
Pääasia kuitenkin on että GNU/Linuxia käytetään ja jätetään se Microsoftin hirviö ihan omaan rauhaansa...
Pienin, nopein ja käytettävyydeltään helpoin linux on puppylinux. Ei ole pakko asentaa, vaan voi bootata vaikka aina cd-levyltä tai vaikkapa muistikortilta. Periaatteessa siis portable linux. Tulin tuossa juuri kaverilta ja sen koneella käytin omaa käyttistäni usb-muistilta. Ehdottomasti kannattaa tutustua. http://www.keijos.arkku.net/

Heikkotehoisiin miniläppäreihin se ainut oikea hyvä käyttis. Pyörii iloseen niissäkin joissa xp:n käyttö on mahdotonta tökkimisen vuoksi.

Microsoftiin kyllästyneiden kannattaa tutustua myös ReactOS:iin http://fi.wikipedia.org/wiki/ReactOS ...joskin henkilökohtainen suosikkini on silti edelleen BeOS. Sinä olisi ollut oikeasti potentiaalia.

Tuo  puppylinux on kyllä kevyin(ehkä)
Sitten tuo BeOS,jota tuli kokeiltua 2000 luvun alussa.Siinä olisi ollut potentiaalia alun alkaen.
Multimedia käyttis ,eikä raskas.
Vihon viimenen jonka kanssa taistelen nyt on OS/2 Warp 4,joka on hankala conffata,ainakin ajureita ei oikein löydy mistään Dell gx 150:seen. >:(
Tosin aikoinaan tuli korpuilta asenntua aikaisempi versio 486:seen,joka on vielä tallessa jollakin kovalevyllä ja toimii.
Ossin hyvä puoli oli sen vakaus ja sen takia sitä käytettiinkin viranomaisjärjestelmissä.
Tuki taisi pättyä v.2005,eli aika pitkään sinnitteli.Toki  Ossin ja BeOS:ssin harrastelijoita/kannattajia on vieläkin. :)

fmatic

Lainaus käyttäjältä: retroman - marraskuu 16, 2014, 21:06
Nyt meni koko foorumin alueen ulkopuolelle,mutta sallittakoon vain kerran tämä stoori.

Antaa mennä vaan :thumbup: Se on sallittua ja jopa suotavaa. Hienoa kun keskustelu rönsyilee...ei täällä oo niin nuukaa mitä jubailee  ;)

fmatic

Lainaa
Sitten tuo BeOS,jota tuli kokeiltua 2000 luvun alussa.Siinä olisi ollut potentiaalia alun alkaen.
Multimedia käyttis jo alunalkaen ja etc,eikä raskas.
Vihon viimenen jonka kanssa taistelen nyt on OS/2 Warp 4,joka on hankala conffata,ainakin ajureita ei oikein löydy mistään Dell gx 150:seen. >:(
Tosin aikoinaan tuli korpuilta asenntua aikaisempi versio 486:seen,joka on vielä tallessa jollakin kovalevyllä ja toimii.
Ossin hyvä puoli oli sen vakaus ja sen takia sitä käytettiinkin viranomaisjärjestelmissä.
Tuki taisi pättyä v.2005,eli aika pitkään sinnitteli.Toki  Ossin ja BeOS:ssin harrastelijoita/kannattajia on vieläkin. :)

Ossin kanssa olen kerran kokenut onnistumisen hetkiä kun sain kolmosen viriteltyä käyttökuntoon. Kelpo käyttis, jonka olisi suonut menestyvän. BeOS hyrräs itsellänikin aikoinaan jollain koneella.  Nykyään taitaa Haiku-projekti olla lähimpänä BeOS:a. Kyseinen projekti taitaa(?) vielä elää ja hengittää. Tuossa äskettäin tyttären väsyneeseen miniläppäriin testasin ChromiumOS ja lapsukaisen käyttöön tuo on vallan pätevä viritelmä. Tehokäyttäjälle tuolla ei paljoa ole annettavaa.

retroman

Mitä tulee näihin GUI systeemeihin,niin Linukassa voi valita mieleisensä.
Kun wintoosassa se on naimisissa käyttöjärjestelman kanssa.
Jopa Amigan OS 3.9:ssä on parempi kuin xp,win7 etc.
Sitten muinaisjäänne win 3.1(1) on simppeli ja toimiva.
Samoin OS/2,mutta siinä on täysin erillainen logiikka kuin muissa.
Mitä tekemistä näillä on Commodoren floppien kanssa,niin suoranaisesti ei mitään.




Teekoo

Lainaus käyttäjältä: retroman - marraskuu 16, 2014, 14:37
Tämä ei varsinaisesti liity foorumin aiheseen,mutta minä käytän linuxin mint distroa ja vielä XP:kin(MAME:lla) pelaamiseen.
Oikeastaan 486:ssa on Dos 6.22 ja Win 3.1,jossa on Star commander ohjelma,jolla on näppärä sirrellä kuusnepa imageja
aidolle floppylle.Dos moodissa tietysti...

Samasta aiheesta, mullakin on 486, jossa Dos 6.0 ja Win 3.1, ja Star Commanderilla olen siinä siirrellyt kuusnepan imageja floppylle, ja tehnyt varmuuskopioita omista jutuista. Loistava homma tuo Star Commander ja X1541 kaapeli. Ja kun samassa koneessa on nettiyhteys, niin saa kätevästi siirreltyä niitä imageja e-maililla säilöön uudempiin laitteisiin, ja voi oikeen oldschoolisti latailla ftp:llä tiedostoja omalle koneelle.

Olen myös kokeillut Star Commanderia 486 läppärissä (IBM Thinkpad), jossa on PC-DOS 6.3, mutta kumma kyllä siinä se Star Commander ei toimi, menee hetken päästä aivan jumiin koko kone. Toimii kyllä kun buuttaa Mäsän Dossiin, tuossa toisessa koneessa tehdyllä buuttidisketillä.

retroman

#26
Lainaus käyttäjältä: fmatic - marraskuu 17, 2014, 15:24
Lainaa
Sitten tuo BeOS,jota tuli kokeiltua 2000 luvun alussa.Siinä olisi ollut potentiaalia alun alkaen.
Multimedia käyttis jo alunalkaen ja etc,eikä raskas.
Vihon viimenen jonka kanssa taistelen nyt on OS/2 Warp 4,joka on hankala conffata,ainakin ajureita ei oikein löydy mistään Dell gx 150:seen. >:(
Tosin aikoinaan tuli korpuilta asenntua aikaisempi versio 486:seen,joka on vielä tallessa jollakin kovalevyllä ja toimii.
Ossin hyvä puoli oli sen vakaus ja sen takia sitä käytettiinkin viranomaisjärjestelmissä.
Tuki taisi pättyä v.2005,eli aika pitkään sinnitteli.Toki  Ossin ja BeOS:ssin harrastelijoita/kannattajia on vieläkin. :)

Ossin kanssa olen kerran kokenut onnistumisen hetkiä kun sain kolmosen viriteltyä käyttökuntoon. Kelpo käyttis, jonka olisi suonut menestyvän. BeOS hyrräs itsellänikin aikoinaan jollain koneella.  Nykyään taitaa Haiku-projekti olla lähimpänä BeOS:a. Kyseinen projekti taitaa(?) vielä elää ja hengittää. Tuossa äskettäin tyttären väsyneeseen miniläppäriin testasin ChromiumOS ja lapsukaisen käyttöön tuo on vallan pätevä viritelmä. Tehokäyttäjälle tuolla ei paljoa ole annettavaa.


Nyt sain OS/2 warp 4.52 version toimimaan lopultakin :D.Itse asiassa on kaksi käyttistä multibootissa.Tuo ossi ja win98se.
Kyllähän tuo onnistumisen tunne on kiva,kun saa wörkkimään piiitkän uurastuksen jälkeen. :old:
On canon bjc 1000 ajurit.(molempiin),netti toimii+kaikkea taivaan ja maan väliltä.(ja ulkopuoleltakin) ;)
ps.Ossin ajurien löytäminen ei ole aivan triviaalia touhua. >:(

Edit:Kone on dell optiplex 150 gx,missä nuo käyttikset ovat ja scanneri myös 8)

retroman

Lainaus käyttäjältä: Teekoo - marraskuu 25, 2014, 21:13
Lainaus käyttäjältä: retroman - marraskuu 16, 2014, 14:37
Tämä ei varsinaisesti liity foorumin aiheseen,mutta minä käytän linuxin mint distroa ja vielä XP:kin(MAME:lla) pelaamiseen.
Oikeastaan 486:ssa on Dos 6.22 ja Win 3.1,jossa on Star commander ohjelma,jolla on näppärä sirrellä kuusnepa imageja
aidolle floppylle.Dos moodissa tietysti...

Samasta aiheesta, mullakin on 486, jossa Dos 6.0 ja Win 3.1, ja Star Commanderilla olen siinä siirrellyt kuusnepan imageja floppylle, ja tehnyt varmuuskopioita omista jutuista. Loistava homma tuo Star Commander ja X1541 kaapeli. Ja kun samassa koneessa on nettiyhteys, niin saa kätevästi siirreltyä niitä imageja e-maililla säilöön uudempiin laitteisiin, ja voi oikeen oldschoolisti latailla ftp:llä tiedostoja omalle koneelle.

Olen myös kokeillut Star Commanderia 486 läppärissä (IBM Thinkpad), jossa on PC-DOS 6.3, mutta kumma kyllä siinä se Star Commander ei toimi, menee hetken päästä aivan jumiin koko kone. Toimii kyllä kun buuttaa Mäsän Dossiin, tuossa toisessa koneessa tehdyllä buuttidisketillä.

Veit sanat korvistani. ;) Onhan näistä 486:sta hyötyä vieläkin.Ei tarvitse USB liittimien(adapterit) kanssa telkuta.kun vanha rauta on luotettavampi.Sitten tuo Star Commander ja X1541 kaapeli on hyvä viritelmä,joka toimii kunnolla. :old:
Tuo läppäriongelma on aika mystinen juttu.Mikähän lie syynä,ettei pelitä kunnolla?

exSyntaxError

Lainaus käyttäjältä: retroman - huhtikuu 02, 2015, 13:46
Onhan näistä 486:sta hyötyä vieläkin.
Ja vaikka hyötykäytössä ei enää olisikaan, niin kyllä se cyrix kelpaa kirjahyllynkoristeeksikin ;)
Jos rahaa olisi, ei raha olisikaan mikään ongelma..

retroman

#29
Vaikka tähän ketjuun ei sovi tämä juttu,mutta tuosta prossusta(cyrix) tulee mieleen yksi demoscene tuotos,joka ei toiminut tuolla prossulla.
Sen demon nimi on machines. :P
Edit: machines of madness oli sen demon nimi tarkemmin ottaen.
http://www.pouet.net/prod.php?which=312
Meni jumiin alkupuolella eli ei täysin yhteensopiva intellin kanssa.