Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - C64'er

#46
Pelit ja pelaaminen / Vs: Re: uuno turhapuro peli
maaliskuu 02, 2014, 23:47
Lainaus käyttäjältä: romppainen - elokuu 21, 2009, 08:35
Uuno on kyllä oikea masokistin päiväuni, aikoinaan onnistuin pari kertaa pääsemään viimeiseen tasoon mutta sinnekin vain helpoimmalla vaikeustasolla, nyt tahkosin sen muuan kuukausi sitten sisuunnuksissani läpi emulaattoria ja savestateja käyttämällä ja siinä olikin riittävä annos tuota peliä ainakin muutamaksi seuraavaksi vuodeksi. Hytönenhän väitti aikoinaan MikroBitin artikkelissa että peli on todellakin mahdollista pelata läpi ihan normaalisti (arvostelija ei siihen kyennyt), mutta itse ainakin suhtaudun tuohon väitteeseen hyvin skeptisesti.

Sitä se kyllä oli aikoinaan.  :D
Helpoinki taso oli hermoja raastavaa niin entäs Vaikea taso. Aika fakiiri sait olla jos sait pelin läpi ja sen 2 milliä.  ;D
#47
Lainaus käyttäjältä: Rami_Airola - heinäkuu 30, 2006, 21:23
Kartanhan sai aikoinaan MikroBitistä. Pelin mukana ei tietääkseni ole ikinä saanut karttaa ellei sitten joku ole sujauttanut jotain MB:n kartan kaltaista mukaan.

Ei pelin mukana tullunna kyllä mitään karttaa. Itselläni on alkuperäinen diskettiversio.  :)
#48
Copy 190 tehtiin aikoinaan myös Copy 190 plus.
#49
Pelit ja pelaaminen / Vs: Omega
maaliskuu 02, 2014, 23:28
Kukaan ei ole tainut tutustua tähän Origin Systems Inc. tekemään peliin. Tämä on aika mielenkiintoinen peli jos vain ohjelmointitaito on ns. hallussa. Sillä tässä pelissä käytetään Command Cyber Language eli CCL ohjelmointikieltä.
Tässä pelissä on vain ikävä kyllä myös pieni bugi. Jos nimittäin kopioi oman tankin eri osia toiselle disketille niin joitakin ei voinut kopioida koska ohjelman bugin takia se käänsi salasanan käänteisiksi merkeiksi.
Ohjelman alussa joudut antamaan nimen ja salasanan.
Aikoinaan alkuun ihmettelin hiukan sitä, että minkä takia ei kopioi ollenkaan.
Sitten aloin tutkimaan pelaajan Tank diskettiä (tälle disketille tallennetaan ja ladataan omat tankit) diskettieditorilla ja huomasin, että salasana onkin käänteinen.
Jouduin ohjelmoimaan ns. Omega patchin, joka korjaa Tank disketillä olevien tankkien salasanat oikeiksi...tarvittaessa. Ohjelmassa ei tarvinnut antaa muuta kuin tankin nimi ja salasana.

Mikrobitti lehdessä tätä peliä kehuttiin aikoinaan ja oli aikonaan myös, että lehti järjestäisi ns. tankkikilpailun. Kuka tekee parhaimman tankin.  :)
#50
Pelit ja pelaaminen / Vs: Eureka!
maaliskuu 02, 2014, 23:19
^ Nuokaan eivät anna 95% ratkaisua ollenkaan.
#51
Pelit ja pelaaminen / Vs: MoonFall
maaliskuu 02, 2014, 23:16
Itse omistan tämän pelin alkuperäisenä levykeversiona. Tässä pelissä on pieni bugi, joka ilmenee ainoastaan C-64C mallissa. Nimittäin näytön tietyssä kohtaa väpättää valkoinen viiva. Omistan kaksi C-64C malli joissa toisessa skandit ja toisessa ei ole ja kummassakin on sama bugi. Alkuperäisessä C-64 mallissa tätä bugia ei ole.
#52
Itselläni on Fist II peli alkuperäisenä kasettiversiona. Niin siinä en ole huomannut mitään tuollaisia bugeja ollenkaan vaikka aikoinaan tuli tuo peli tahkottua loppuun asti muutamaan otteeseen alkuperäisellä C-64 (rev. B) ja C-64C mallilla.
Mitä taasen tulee taistelijan jumahtamiseen kuperkeikan aikana, niin tuon sai tehtyä myös silleen, että ensin teki kuperkeikan eteenpäin ja samantien näpäytti nopeasti RESTORE näppäintä jolloin äijä levitoi ilmassa eteenpäin. Ja eikä vihulaisia tullunna.  :D
#53
Näin OT:nä tuli tuosta kasetille äänittämisestä mieleen, että aikoinaan kuusnelosen kulta-aika kaudella monihan kopioi alkuperäisiä kasetteja tuplamankalla. Tämä kopiointi yleensä onnistui mutta tuplamankkojen vika oli se, että näissä oli stereoäänipäät. Paremman tuloksen sai (ehkä?) vaihtamalla mankkojen äänipäät monoäänipäiksi.
Peliteollisuus vastas tähän, että alkuperäiset kasetit äänitettiin aika alhaisella signaalitasolla. Tämähän toi taasen sen ongelman, että alkuperäiset kasetit latautuvat vain jos kasettiaseman äänipäät azimuth kulma oli kohillaan. Mills yhtiö keksi aikoinaan ns. Load-IT kasettiaseman kuusneloselle.

Mutta jos halus alkuperäisestä kasetista vielä paremman kopion niin silloin kannatti hankkia Englannista sellainen adapteri, joka liitettiin kuusnelosen kasettiaseman porttiin ja tähän adapteriin liitettiin kaksi kasettiasemaa. Ja eipä siinä muuta kuin toisesta painettiin PLAY näppäintä ja toisesta RECORD-PLAY näppäimiä jolloin signaali siirtyi kassuasemasta toiseen kassuasemaan.

Tekniikan juju piili siinä, että peli on kasetilla analogisena signaalina (siis se erilainen vinkuminen ja kimitys jos laitoit tavalliseen kasettisoittimeen ja toistit kasetin).
Nyt kun tämä analoginen signaali siirrettiin normaalisti kuusneloseen niin tämähän piti muuntaa AD/DA muuntimella.
Eli tuo adapteri teki toisin sanoen muunnoksen tyyliin analoginen ---> digitaalinen -----> analoginen. Tätä adapteria ei koskaan myyty tai tuotu Suomeen.
#54
Vuonna 1987 Syksyn Sävel ohjelmaan osallistui Kari Vahtiala kappaleellaan Mainingit. Tämä kappale oli tosin vain "instrumentti". Mutta tuli kumminkin toiseksi yleisöäänestyksessä. Katsokaapas millä tämä Kari Vahtiala on tehnyt tämän musiikkikappaleen. ;)

www.youtube.com/watch?v=0XfmMOzzt-s&fmt=18

#55
Commodore 64 / Vs: C64 musiikki ohjelmat
joulukuu 07, 2011, 13:03
Sekä Microrhythm+ jossa on neljä erilaista "syntikkaa" microLatin, microDisco, microVocal, microTuned.  :)

Tuosta Ubik's Musik ohjelmasta tuli muuten mieleen tässä kyseisessä ohjelmassa on piilotettuna niin sanottu easter eggs. ;)
Ohjelman kun oli ladannut ja painaa resettiä niin ohjelman resetoitumisen sijasta pääsetkin pelaamaan PET Space Invaders nimistä peliä.  :)
#56
Commodore 64 / Vs: PS64 puhesyntetisaattori
joulukuu 07, 2011, 12:56
Itse omistan edelleen tuon kyseisen puhemoduulin V2.0:n.
Aikoinaan jouduin rakentamaan tuohon moduuliin erillisen lisäliittimen, koska tämän moduulin liittimen läpiviennissä EI ole otettu käyttöön kaikkia pinnejä.
Omistan Commodore 1084S monitorin, johon kuva voidaan viedä krominanssina ja luminanssina (S-video) komposiitin (CVBS) sijasta.
Koska alkuperäisessä Commodore 64 (revision B) on dokumentoimaton ominaisuus eli kuvan voi viedä videoliittimestä televisiolle (pitää olla tuki SVHS kuvalle) tai monitorille melkein S-video tasoisena komposiitin sijasta. Tämä S-video ominaisuus löytyy myös C64C mallista.

PS. Aikoinaan tuli tilattua Koulun Erityispalvelusta tämän moduulin ja hintaan 1200 markkaa. :)
#57
Yleinen Commodore-keskustelu. / Vs: C= Lehti
marraskuu 22, 2011, 20:01
Lainaus käyttäjältä: m.u.l.e. - kesäkuu 12, 2011, 16:26
Oijoi... Tuo C=lehti paketti oli tosi mukava! Itse löysin aikoinaan jostakin Zzap64 -setinkin, ilmeisesti kaikki numerot PDF:nä, ja hakusessa olisi vielä C+VG-kokoelma sekä MikroBitin 80-luvun lehdet. Löytyisikö jostakin?

http://www.zzap64.co.uk
#58
Hei kaikki kuusnelostelijat  :)

Nyt kannattaa tämän viikon sunnuntaina 27.11.2011 kello 18:15 liimaantua television ääreen ja laittaa YLE1 kanava päälle, koska silloin televisiosta tulee sellainen ohjelma kuin, että.....

Se päivä muutti Suomen: Commodore 64

Yhtäkkiä kenellä tahansa oli varaa omaan tietokoneeseen, jolla oli laskentatehoa saman verran kuin mitä pankin suurtietokoneella oli ollut vain muutama vuosi aikaisemmin.


http://www.telkku.com/programtable/show/0/20111127
#59
Tässä kuva alkuperäisestä kuusnelosen näytöstä. :)

#60
Tällaisen löysin Youtubesta. En tiedä kuinka moni palstalainen on elännyt kultaisen 80-luvun kotimikrojen merkeissä. Mutta 80-luvulla Commodore 64:selle tehtiin sen niminen peli kuin Tetris. Tässä pelissä oli Wally Beben säveltämä kaikkien aikojen pisin soundtrack, jonka kesto on noin 26 minuuttia. Minun tietääkseni missään muussa tietokonepelissä ei ole koskaan sävelletty näin pitkää soundtrackiä kuin tässä pelissä.

Ja sitten vielä pieni anekdootti tieto, vaikka pelin teki englantilainen Mirrorsoft, jonka pääyhtiö teki aikoinaan suuren luokan yritysrikoksen tai siis silloinen pääjohtaja varastamalla yhtiön työntekijöiden eläkerahat sekä häipymällä jonnekin banaanivaltioon rahojen kanssa. Tämä teko teki sen yhtiö meni konkurssiin.  Tetris peli tehtiin alunperin PC-tietokoneelle silloisessa Neuvostoliitossa. Pelin suunnittelivat Neuvostoliiton Tiedeakatemiassa Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky ja Vadim Gerasimov. Peli kun julkaistiin niin kaikki pelin valmistajat alkoivat riitelemään Tetris pelin lisenssistä, että kellä ne oikeudet ovat loppujen lopuksi.

2006 joulukuussa YLE1:sellä tuli sen niminen dokkari kuin Tetris - Terveisiä Venäjältä.  :)

http://www.youtube.com/watch?v=F8ylojCv9_k#