Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Saku-Foorumi
http://saku.bbs.fi/cgi-bin/discus/discus.cgi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#991
niin siis tähän paivä kyssäriin voi vastata myös !
ettei käy kuten edelliselle päivälle varataan iso juhlasali ja 2 hyyppäriä ilmaantuu paikalle :-/
#992
mietippä Geosin käyttöä nykypäivänä 10x nopeammalla C64 ja SD pohjasella levy koneistolla reiluilla lisämuisteilla
taisipa asiasta olla youtube wideokin jossain...

itse en ole kyllä tuohon Geosiin koskaan tutustunut...
#993
muistutetaan nyt taas että olisi erittäin hyvä jos koneet olisi kytkettynä MAADOITETUSSA pistorasiassa
näin suuri osa rikkoutumisista vältetään
eniten koneita hajoaa siksi että kytketään niitä virratpäälla toisiinsa
eli melellään kytketään kaikki laitteet ensin yhteen ja vasta sen jälkeen töpseleitä seinään
#994
suomalainen jälleen myyjältä saa Commodore C64 ,Amiga tavaraa uutta ja vanhaa
http://www.gentle-eye.fi/
toimitus nopeammin kuin ulkomailta jos tuotetta hyllyssä
joikkareita ja hiiriä varmasti löytyy kannattaa kysellä !
#995
hataralla muistilla
suurin ongelma nauhojen suorassa kopioinnissa oli Automaattinen äänen säätö
mikä aika monessa mankassa oli aikanaan tämä sääti äänen liian hiljaiselle
eikä kassu asema osannut niitä silloin lukea

eli tarvittiin dekki missä äänenvoimakkuuden pystyi itse säätämään ja kokeilemaan
missä kohtaa oli se paras ja toimivin äänen voimakkuus
muistikuvani mukaa viisari oli melkolailla punaisen puolella musiikin kopioinnissahan
se ei juuri saanut punaiselle mennä

#996
aika monesti se RF johtokin halusin mennä poikki ja muuten kytkeä huonosti
on myös ollut tapauksia että itse RF moduli on hajonnut
RF modulissa pitäisi myös olla pieni kytkin jolla pystyi vaihtamaan taajuus aluetta Hi and Lo
sen tilan vaihtamista voi myös yrittää ennen masiivisempia toimia

nykyaikana RF kuvan laatu on kyllä melko aneeminen jos on nähnyt millaisen kuvan Scart ja comoposite singnaali tuottaa
#997
onhan noissa paljon mystiikkaa kytkemisissää ja sähköjen kytkemisissä

tietoa ei ole mutta arvaa että järjestys on alusta loppuun oletushan on että Levari sijaitsee
koneen ja kirjoittimen välissä.
käynnistys järjestys minimoi sähköisten häiriöiden siirtyminen muihin laitteisiin
suurimman häiriön aiheuttaa monitorin kytkentä levarissa on kohtuullisen järeet powerit
joten senkin kytkeminen päälle aiheuttaa kuormituksen joskus C64 saattaa jopa resetoitua
kun levarin sammuttaa tai kytkeepäälle

mitä tulee vilkku valoon kyllä yleistä on että kone ilmottaa ready mutta levari ilmoittaa Write error
vilkkuva punainen ledi ilmoittaa virheen tapahtuneen
lerput vioittuvat mitä moninaisimmista syistä yleisin on uloimman raidan vioittuminen sormenjäljestä
jos siihen sattuu margariinisin sormin ropeltamaan ja ilmankin margariinia ongelmia saattaa ilmaantua

urbaani legenda kertoo että alku polven 1541 levareissa oli malli vika
jos sammutit levynaseman levyn ollessa sisällä lukupäähän tuli virtapiikki
joka sekoitti lukupään alla olevan levyn tiedot joten aina kannattaa avata edes luukku ennen
levarin sammutusta ihan varmuuden vuoksi itse en ole kyseistä ongelmaa tavannut mutta
siitä huolimatta yritän luukun joka kerta muistaa avata ennen sammutusta ja käynnistystä
#998
okei !!!

kannatus ensviikon piittingille oli minimaalista joten nyt sovitaan uudesta päivästä joka olisi

Boogi "Joo, lauantai ja/tai sunnuntai heinäkuun alussa, eli 7-8.7.2012 Toimisiko tuo ?"
#999
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 18, 2012, 20:15
kipen tapa suojata basic ohjelma on tallentaa ohjelma auto käynnistyväksi
eli lataus osoite on jossain näyttö muistin yläpuolella tarkkaa osoitetta en heti muista
konekieli monitorilla tallennus sujui nätisti samoin sen oikean rekisterin arvojen muuttaminen
ja pienen 3 Jsr käsky rimpsu kirjoittaminen ohjelman käynnistyessä vain poketaan ohjelman ensimmäiset tavut
poistoon ja avot huono puoli tässä on ettei ohjelmaa pysty käynnistämään toista kertaa
ja ei toimi ihan suoraan kasetin kanssa ;-/

ainakin final cardridge ymmärtää noiden rem jekkujen päälle ja tulostaa rimpsut ja ohjelman
ilman ongelmia tuota jekkua pystyy muuten käyttämään myös levyjen hakemiston näkyvyyden estoon...
#1000
Space Rogue : ( täytetty 3D rooli avaruus seikkailu melkein kuin ultima V meikältä täydet 5 pistettä )

toimii kuin unelma Action replay modulin turboilla myös joka poistaa peli 1 äsryttävyyden
lataus ajat ihan kosmiset normaalinopeuksilla tässäkän pelissä saattoi olla alin perin oma turbo
kuten monessa jenkki pelissä mutta yhteen sopivuuden vuoksi Pal versiosta turbot veke :((
no Action replay korjaa asian
mitä tulee turbottamiseen peli toimii hyvin täydelläkin teholla mutta sijuvaksi pelin saa jo 3mhz nopeuksilla
nopeammat asetukset ja alkaa lähtemään kotrollit lapasesta

on kyllä hienoa katsella vierestä kun Cruiseri tai Titan hävittäjä moukaroi rosmojen aluksia
ruudun päivitys on sujuvaa ja madonreikien lävitse lentämine on suorastaan sulavaa

samalla tuli mieleen millaisia pelejä c64 olisikaan tehty jos koneen ydin olisi sykkinyt 2Mhz taajuuksilla
tai jopa 8Mhz joka oli aikanaan nopein mihin 6502 pystyi muutamalla matematiikka käskyllä höystettynä
ja 16Bit väylillä tässä väkisinkin tulee nostalgiseksi ;(....

#1001
Kyllä on käsittämätön laite xD

tubla siditkin saa toimimaan ja osoite avaruuden määrätä ihan itse
vielä en ehtinyt  Amiga puolta kokeilemaan ollenkaan

mutta nykyisellään laite on kyllä upea Sd kortilta ladattavat levy imaget toimivat suoraan
muutamia jouitui käynnistämään Moduli puolelta load"*",8,1 komennolla

VGA puoli toimii myös hienosti tosin emulaattoreists tuttua synkka virhettä esiintyy
mikä johtuu siitä ettei alkuperäinen C64 näytönpäivitys osu aina VGA taajuuden kanssa yksiin

tehoa !
sitä on no toisissa peleissä enemmän ja toisissa vähemmän
pikainen testi näytti raaka käskyjen kellotus noin puoliintuu ...
mikä tahtoo sanoa sitä että 6 kello syklin pituisen käskyn suoritus lyhenee noin kolmas osaan
saattaa lyhetä enemmänkin mutta tämä oli ensimmäinen pika testi
tämä avaa ovia uudenlaisille efekteille VIC II puolelle...

mitä tämä tarkoittaa
ensinnäkin sitä ettei Stunt Car Raceria pysty pelaamaan kuin korkeintaan 2Mhz nopeudella
sitä suurempi nopeudenlisä aiheuttaa tehon kasvun jotai ei pysty hallitsemaan (siis autoa)

Elite: toimii myös täydellä teholla mutta pelattavuus ei onnistu täydellä teholla ohjaus lukittuu
max tehot noin 3-4Mhz pystyy vielä pelaamaan ja 2Mhz tila saa jokaisen peliä pelanneen kuolaamaan
auringon läheisyys ei juurikaan peliä hidasta xD
tosin vihulaisten saaminen tähtäimeen on melko hankalaa...

Driller: pelattavuus kasvaa joustavaksi ympäristön seikkailu kynnys alenee huomattavasti

Moon Fall: sama kuin elitessä tosin jukka on virittänyt pelin melko rasteri orjentoituneeksi
joten tehon lisä pysyy melko lailla hallinnassa ruudun päivitys nopeutuu kiitettävästi
mutta kuten edellä 2mhz on edelleen se paras pelattavuudeltaan

Sentinel: ahh pystyy pelaamaan täydellä teholla
kentän suoritus aika putoaa rajusti ensimmäinen kenttä lävitse himpan alle minuutissa
pelattavuus täydellä teholla mainio ;)

Last Ninja: peli alueiden piirtämistä ei edes huomaa kun vaihdetaan huonetta
muuten tehon lisä ei aiheuta huomioita peliä pelatessa

Leaderboard golf ; kuten edellä
kenttä piirtyy välähdyksessä ja pääsee jatkamaan puttausta saman tien
tosin hieman epäilytti mailan käyttö pilareiden ehkä hieman liian nopea toiminta

vielä odottaa viimeinen testi Space Rocue !!
kunhan vain löydän sen jostain xD

pelien lataaminen .PRG ,SID ,D64...SD kortilta käy hätäisesti ja alkuperäisten ohjelmien omat
turbo rutiinit toimvat myös joitain erikois tapauksia lukuun ottamatta
lerpun vaihtoon on varattuna 4 eri slottia
en ole vielä käyttänyt konetta 2 asemalla joten niitä saattaa olla jopa 8 kpl
MMC64 tukea en myöskään ole vielä testannut

Moduli imageita valmiina asennettuna moduulin oli 3
Action riplay 5 tai 6
FinalCardridge 3
kolmatta en sitten nyt muistakkaan

Coret: asennettuna (boogie)

C64
Natami
Spetrum
#1002
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 16, 2012, 22:33
jake jo ehtikin näköjään kertoilla miten hommeli toimii ;-)

itse jumiuduin leikkimään cameleonilla sori...

#1003
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 16, 2012, 12:47
pitääkö järjestää kisa kumman kääntäjä on tehokkaampi :p

Commodore tapahtumassa vois kehitellä jotain kisaa tietyn näköisten basic ruutiinien
nopeus enkaksi kuka tekee tehokaimman rutiinin basicilla xD
#1004
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 16, 2012, 08:32
ok yritän tässä nyt muistella miten homma tehtiin... tuo basicin siirtäminen meinaan
ensin pitää kirjoittaa basic ohjelma jonka meinaa salata
tämän jälkeen pitää kirjoittaa konekieli ohjelma joka muokkaa
basicin alkuosoitteita ja loppu osoitetta
tämän jälkeen ladataan konekielimonitorilla basic oikeaan osoitteeseen muistiin
kun tiedetään kuinka pitkälle basic ylttää mujistissa voidaan monitorilla korjata basic loppuosoitteen
paikalleen
tämän jälkeen tallennetaan ohjelma $0801-xxxx
basicin loppu osoitteeseen asti

homma ei onnistu ilman konekieli monitoria :(

mutta hei... tuli juurikin mieleen yksi toinen ja melkein parempikin konsti
omistan Basic kääntäjän joka ruuvaa ohjelmasta konekielisen version
ja siitä jää jäljelle vain tuo sys xxxx ja ohjelmakoodia ei sen jälkeen pystys basic koodina näkemään ;)
niin ja nopeus tietenkin tietyissä operaatioissa nopeutuu samalla melko huomattavasti....
#1005
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 15, 2012, 20:52
periaatteessa Basic ohjelma voi sijaita muualakin kuin $0801 osoitteessa
tämä vaatii kuitenkin muutamien nollasivun osoiteiden nybläämistä
ja tallentaminen hankaloituu ;( ja muutenkin vaikea aloittelijalle toteuttaa

on olemassa yksi konsti jolla saa list komennon suorittamaan basic käskyjä listauksessa
tämä on siitä näppärä jekku ettei sitä voi kiertää ja se on aina toiminnassa
poistaminenkin onnistuu vain jos tietää millä rivillä jekku on ja poistaa kyseisen rivin
valitettavasti ei nyt voi neuvoa miten se tapahtuu koska siihen vaadittaisiin aito C64 kone
emullakin toki jekku onnistuu mutta näppis sijoittelu vaikeuttaa asiaa erikois näppäinten muodossa
suomeksi niitä on vaikea löytää ja vielä vaikeampi kirjoittaa normaaliin textiin
mutta huomenna kun pääsen alkuperäisen raudan ääreen voin tehdä ruutu kaappauksen ja selittää tarkemmin miten
systeemi toimii ;)