Pelit kasetilta lerpulle

Aloittaja Cyber_Toaster, tammikuu 18, 2006, 22:11

« edellinen - seuraava »

Cyber_Toaster

Terve!

Tarkalleen ottaen eilen alkoi kummasti *retrottaa* (uusi sana :P) ja kaivoin taas vanhan sata-kaks-kasi-deen C= koneen kaapista esille. Ei muuta kuin Blue Maxia, Giana Sistersiä ja aina niin makoisaa International Karate plussaa takomaan.

Mutta asiaan. Pari vuotta sitten ostin huutonetistä muutaman pelikasetin ja kasettiaseman tuohon masiinaan ja kun en saanut pelejä heti toimimaan, luovutin koko homman. Tänään muistin koneella leikkiessäni miten ne pelit sai toimimaan. Kaverini oli joskus 90-luvun puolivälissä näyttänyt miten. Ruuvaria vaan esiin jne. Sain pelit toimimaan mutta ainaiset lataustauot kenttien välissä alkoivat sapettaa pahasti.

Kysymys: millaisella ohjelmalla onnisuisivat pelien kopionti lerpuille? Kaiken laisia ohjelmia noilla lerpuilla on: nibblereitä, turbo nibblereitä jne hack`em file copiereihin. Muutamaa olen testannut mutta millään ei pysty kasetilta lerpulle tai toisin päin.

Numero *8* tarkoitti lerppuasemaa, eikö vain? Joskus tuota kirjallisuuttakin lukeneena muistelisin että numero *9* tarkoitti toista lerppuasemaa...? Kasettiasemalle ei tainnut olla omaa numeroa vrt load"*",8,1 ja load"*".

Rlyeh

Numero 8 on yleensä levyaseman laitenumero, ja joissain laitteissa, printtereissä, levyasemissa jne. numero on muutettavissa. Tuskin voi yksiselitteisesti sanoa että 9 on toinen levyasema?

Anyway, kasetilta levykkeelle -siirto-ohjelmia on kai paljonkin. Ainoan oikeasti toimivan olen itse nähnyt The Clone -nimisellä modulilla.

Lisätietoja löytynee esim. keskusteluryhmistä kuten http://groups.google.com/group/comp.sys.cbm?hl=en
Electrical engineer & console hobbyist

jyrkim

Tervehdys

Hommasin itselleni juuri toimivan 64:n, omani jostain syystä ei toimi. Monen vuoden jälkeen hiukan innostuin taas tähän laitteeseen.

Olen tyhmyyksissäni hävittänyt kaikki vanhat pelini ja sain tämän hankintani mukana muutaman kasettipelin ja muutamia tyhjiä lerppuja. No yhdessä lerpussa oli joitain ohjelmia...kopiointiin tarkoitettuja...

Yritin copy 190 ohjelmalla tallentaa kasetilla olevia pelejä lerpulle mutta en onnistunut siinä. Kasettipelit ovat ihan alkuperäisiä. Onko niitä mahdollistakaan tallentaa lerpulle vai onko mulla väärä ohjelma siihen? Alustin kyllä sen lerpun ennenkuin yritin tallentaa siihen mitään...

hannkesk

Ilmeisesti kasettipelit ovat alkuperäisiä. Siihen tarvitaan crackkausta. Parhaiten onnistuu ns. transfer-ohjelmilla, jotka siirtävät kasettiohjet levylle. SEn jälkeen ei kun pakataan pienempään muotoon, etsitään tarvittava sys ????? ja laitetaan se pakkeriin. Monilevelpepleihissä homma on paljon vaikeampi.

Jos kasettipelit ovat ns. turbopelejä, niin laita action replay päälle fastload-moodissa. Lataa peli turbolla c64 muistiin. Tallenna normaalisti peli levylle. Onnistuu vaikka pelin koko olisi yli 200 blockkia.

Helpoin tapa on ostaa action replay tai retroplay ja kopioida ne ns. freezen toiminnalla levylle.

tukse

Tai sitten hommaa esim. xm1541-kaapelin. Kytkee sen tietokoneen ja lerppuaseman välille, ja siirtää pelit lerpuille.

http://www.protovision-online.de/catalog/product_info.php?cPath=1_3&products_id=102&osCsid=717b18b8f0bb8da96a5695b43374cb72