C=Foorumi

Commodore => Pelit ja pelaaminen => Aiheen aloitti: virgo - heinäkuu 19, 2011, 14:52

Otsikko: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - heinäkuu 19, 2011, 14:52

satuin tuossa törmäämään vanhaan klassiko pelin erääseen versioon
vaikka niitä on tuhansin määrin oli tuo hämmästyttävän koukuttava
eli tarkoitukseni on vääntää tuo Arcade kone versio kuussnelkulle
tarvisin apuja ainakin musassa ja grafiikassa !!
alkuperäinen peli ei paljon grafiikalla koreile.
taustat olisi kuitenkin  kiva saada elävemmäksi kuin pelkkä plakko väri
ja suuruuden hulluus aina iskee näis projekteissä joten
ei haittaa vaikka tukis musakin 2 sidii ja graffakin vois olla "inter leisattuakin" :P
ammuskelu peli ja hieman nopeaa pähkäily kykyä haastava peli
kerron enemmän saatuani havainto videon värkättyä !
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - heinäkuu 20, 2011, 21:14

ha haa pelin nimi on Block Hole (1990, Zemina)
ainoat referensit mitä löysin ovat MSX pelin tiedot
oliko tuo käännös argade versiosta tai toisin päin ei tietoa

http://www.generation-msx.nl/msxdb/softwareinfo/2371

käännetäänkös tuo nebulalle ??
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - heinäkuu 25, 2011, 08:56
käännös työ edistyy aluksen kontrollit ja ampuminen valmistuivat viikonloppuna
osumien tarkistus vielä mietinnässä vieritys harkinnassa tai sitten vieritetään vain
grafiikka pohjia

kenttien suunnittelu ja mallinnus ideoinnin alla
teenkö valmiiksi mallinnetut tasot vai arvotaanko palikoiden asemointi
ehkä jännin olisi molemmat osa mallinnettuja ja suuniteltuja toiset ihan randomeita

jos haluatte seurata projektia palapalalta
sorsan muodossa ja valmiiden käännösten
myötä ilmoitelkaa niin laitan sorsaa jakoon

harmi vain että sorsa on nyt C64 uumenissa ja sieltä sitä on jokseenkin hankala
imutella esiin mutta yritetään

Grafiikka puoli edelleen hakusessa ja äänet...
ai niin ja kenttä suunnittelijoita kunhan
softa saadaan siihen kuosiin että sitäkin voidaan aloitella
ja jonkin lainen editori kyhättyä
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: rams - heinäkuu 26, 2011, 23:48
Olisiko toi editori C64:n vai PC:n puolella? Jos PC:n, niin voisin jotain kyhätä. C64 puolelle investointi olisi sen verran mittavampi, että en ehkä pystyisi varaamaan riittävästi aikaa siihen.
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - heinäkuu 27, 2011, 11:49
jaa a valitettavasti itseltäni ei taivu kuin tuo C64
joten emulaattorilla luultavasti joutuisi pärjäämään
kenttien suunnittelu onnistuisi periaatteessa
c64 tarkoitetulla Grafiikka editorilla bitti tasolla
http://www.fairlight.to/tools/pc.html
tuolta löytyy myös PClle kyseiset editorit

esim. tässä 8x suurennettuna
1 väri editorilla tehtynä. monivärisenäkin
toimisi niin saisi 3 erilaista erikois palikkaa

*=tyhjää
o=palikka

01234567890123456789012
*********ooooooo******* 1
oooooo********oooooooo* 2
*****o***************** 3
*****o********ooooo**** 4
*oooo**oooo*****o****** 5
*o**o**o**o*****o****** 6
*o**o**o**o************ 7

mutta kuten sanottua vielä en ole ehtinyt sinne asti
luultavasti yksi kenttä olisi tarkuus grafiikka ruudun alhaalta ylös asti seuraavan kentän voisi rakentaa viereen
mutta vielä en ole varma miten tuon toteutan bitti pohjainen kuulostaa tiiviiltä mutta varmasti on parempiakin
metodeja. peli alue on 9 merkkiä vasemmalta ja loppuu 9 merkkiä ennen oikeaa reunaa
40-9-9=22 vaaka. pysty koko ruutu
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - elokuu 31, 2011, 23:44
ihan tiedoksi
pelikehittely jäissä kun on nämä lomat lusittavina mutta kohta alkaa taas syntymään coodia
edelleenkään ei kovin varteen otettavia apu tarjouksia ole tullut ? ;(
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: Slimex - lokakuu 21, 2011, 22:07
Minkäslaiset musat ja efektit meinasit? Voisin ottaa haasteen jossain vaiheessa vastaan...?
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - lokakuu 23, 2011, 16:09
Musa Efekti osio on auki mutta uusinta uutta olisi kiva käyttää
jossain olen jo maininnutkin 2-4 kanavaiset Sample rutiinit (1 Sid)
stereo Sid ominaisuus ei olis myöskään huono ;)
http://www.8bitventures.com/mssiah/ <- suosin tuota mutta moni ääni sample rutiini tuossa ei ole
stereo Sid tosin löytyy...
eli jonkin lainen "oma" musa editori luultavasti pitää myöskin rakentaa ääni puolen onnistumiseksi??
Moni ääni Sample rutiini vie niin paljon aikaa ettei sitä luultavasti voida käyttää kuin
Hi Score ja alku ruudussa
2x sid ominaisuutta voidaan taas käyttää koko pelin ajan luultavasti kello jaksoja jää runsaasti ylitse

Mutta musan efektien aika tulee luultavasti viimeisenä kunhan saadaan itse peli moottori ensin hiottua
täyteen tehoonsa ottaen huomioon Sample rutiineiden aiheuttama tehon hävikki

olisi hienoa jos joku voisi nuo puolestani tehdä koska olen avuton tuolla puolen
tarkottaen sitä ettei minun sävellyksiäni sikakaan kuuntele kirkumatta xD
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: Slimex - lokakuu 24, 2011, 18:13
Samplet ei onnistu, stereo kylläkin. Sample-sidien teosta ei oo mitään kokemusta nepalla (paitsi joskus kultaisina aikoina tuli rockmonitoria testailtua). Sen tiedän että vie tuhottomasti muistia ja tehoa, oli se sitten volyymimetodilla (4bit) tai pulse-tyylillä. Eikä tuo samplejen äänenlaatu ole aina sen väärti, ainoastaan jossain introssa tai highscoressa voi käyttää (poislukien demo nimeltään Vicious Sid, jossa visuaaliset efektit on kyllä karsittu minimiin). Ja siinäkin tuhlaantuu melkosesti aikaa samplejen lataamiseen (ellei käytä levyturboa tai easyflashiä)? Stereokin on vähän niin ja näin - onko toinen sid varmasti osoitteessa $d420 (vissiin yleisin osoite?) vai jossain muualla? Mutta onnistuu ja on kokeilemisen arvonen idea.

Itse tulee käytettyä pelkästään goattrackeriä (josta on stereoversio olemassa). Sen player-rutiini tukee (init (A) 0, play +3, fx play (A,X,Y) +6) efektejä myös stereo sideissä. Efektit tuupataan suoraan muistiin ja osoitetaan A,Y,X rekkareilla (alatavu,ylätavu,kanava) ja efektit annetaan ADSR+aaltomuoto-nuottijonona (hyvin simppeli). Vieläkään en oo saanu 1x nopeuksisia kappaleita yli $12 rasteria, eli hyvin vähän rasteriaikaa vie tuo GT:n soittorutiini.

EDIT: On tuossa tietysti vakavampikin vaihtoehto 4-raitaisaseks alkuruuduks ja highscoreen (kunhan vain latausrutiini on nopea, tai easyflash-tuotos), jos tekis musiikin näihin pollytrackerillä. PT:n MODit saa SID-muotoon ja siitä eteenpäin tietysti koodiin itseensä. Lopputulos vaan on todella muistia kuluttava, levytilaa menee yhdeltä kappaleelta 70:stä blokista ihan 200:n asti jos haluaa jotain kuunneltavan arvostakin...  ;) plus sitte lisägrafiikkaa, koodia yms. ja tottahan toki rasteriaikaa menee tolkuttomasti.

EDIT2: siis Polly Trackerhän on täysin sample-pohjainen musasofta nepalle...   ::)
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: Slimex - lokakuu 24, 2011, 21:38
Taisin saada semmosen "tukijan", joka antais mulle editorin. Kyseinen editori yhdistää sämplejä ja chip- soundeja. Kyse ei sitten ole mistä tahansa editorista... mutta rasteriaikaa kuulemma vie sekin. Polly Tracker vie 100%, mutta tämä vain 95%.  :-X
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - lokakuu 25, 2011, 08:36
loaderi rutiineita ei peliin tulee tarkoitus olisi ahtaa koko hoito yhteen lataukseen
itse peli ohjelma tuskin vie 100 blokkia enempää loppu jää musiikille ja Extra grafiikalle
moni tasoisen samplen hienoimpia puolia on se että huonokin sample paranee kun se soi
hieman eri synkassa  kuin toinen esimerkiksi sähkökitara saundeihin tulee enemmän rykiä
olkkonen (Yip) on tehnyt vastaavan rutiinin Netherword peliin (jukka tapanimäki)
mielestäni se ei ole ihan sama mitä minulla on mielessä koska soitto taajuus on melko matala

itse olen myös kirjoittanut 2 samplen rutiinin ja jopa editorin sille
kahden eri Nmi keskeytyksen ja kellotus ajastimen käytöllä tämä toimii mutta
max soitto taajuus puoliintuu :( eikä kuulosta hyvältä
ja vaarana on aina koneen kaatuminen Nmi jäätyä looppiin

uusimmalla rutiinilla ei näitä ongelmia ole ja jokainen sample voi soida omalla taajuudellaan
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: Slimex - lokakuu 25, 2011, 17:24
Sain tänään sen "editorin" ;D - 2-kanavainen chipmusa ja 4-kanavainen samplemusa (=6 kanavaa!). Käytännössä filtterin voi laajentaa tuohon "mod"-puoleen. Eli kyseessä on sama tekniikka kuin http://noname.c64.org/csdb/release/?id=72678 (http://noname.c64.org/csdb/release/?id=72678)(Vicious SID -demo)

http://youtu.be/Y6mXLxUZvzg (http://youtu.be/Y6mXLxUZvzg)
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: rams - lokakuu 25, 2011, 17:57
Lainaus käyttäjältä: Slimex - lokakuu 25, 2011, 17:24
Sain tänään sen "editorin" ;D - 2-kanavainen chipmusa ja 4-kanavainen samplemusa (=6 kanavaa!). Käytännössä filtterin voi laajentaa tuohon "mod"-puoleen. Eli kyseessä on sama tekniikka kuin http://noname.c64.org/csdb/release/?id=72678 (http://noname.c64.org/csdb/release/?id=72678)(Vicious SID -demo)

http://youtu.be/Y6mXLxUZvzg (http://youtu.be/Y6mXLxUZvzg)

Huh! Rankaa kamaa.
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - lokakuu 27, 2011, 22:54
No huh huh
näköjään tekniikka kehittyy edelleen xD
ihan sivu huomautuksena multa löytyisi 8bit digitoija C64 seen
tosin Samplen muokkaaminen on paljon helpompaa Amigassa tai muussa isossa koneessa
8bit samplet huh huh itselläni oli raaempi lähestymis tapa asiaan mutta
heh saapas nähdä mitä saadaan aikaiseksi
jos pystyisin ajamaan omalla rutiinillani 8bit samplea ulos se nopeuttaisi rutiinia huomattavasti
ja parantaisi ääntä pitääpä tutustua tuohon ;)
omani pystyy 3 chip ja 4 sampleen yhtä aIkaa mutta samplet on 4bit ja yhdellä Sid piirillä
4bittisellä äänellä roplaaminen vie suunnattomasti rasteri aikaa

Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - lokakuu 30, 2011, 21:35
joo vaarallisia nuo Sid piirin kohdistuvat oivallukset jostain syystä tuo on se piiri joka
meikäläistä on aina kiehtonut c64 koneessa eniten
unet on ollu melkoisen ohjelmonti ja sid painoteisia eli erittäin kevyttä unta
koodi pyörii mielessä 24h että kiitos vaan xD
pääsis vaan himaan testaan ja kokeilemaan aidolla raudalla
ja ennen kaikkea katsomaan aitoa coodia miten ne sen tekee muutama idea kyllä jo on
jos rasteri aikaa jäisi ja muistia olisi enemmän tai olisi super cpu se tarkoittaisi tuolla tekniikalla
max 3x4= 12 sample kanavaa ja kahdella 24 kanavaa joista voisi lohkoa tarpeen mukaan chip raidoiksikin
mutta asiaan...

jos äänen jakaa 2 kanavalle
esim. 1 chip 2 sample kanavaa aitona 8bit raitana filttereillä silläkin saisi jo aika makeita saundeja
tai
sid chanel 1 chip sound
sid chanel 2 sample 8bit 1 chanel
sid chanel 3 sample 8bit 3 chanel
ja niin edelleen....
kellojaksoista tuntuu olevan puutetta täydellä 4 sample raidalla
ilmeisesti se ylitse ei pysty menemään koska tehot loppuvat kesken oman rutiinin kanssa hieman epäilin sen olevan rajana

yhdistäessä kaksi samplee pitää luvut jakaa kahdella ja laskea yhteen eli mitä enemmän yhdellä kanavalla on sampleja sen huonommaksi niiden taso menee neljällä kanavalla samplet pitäisi jakaa neljällä (muistelee)

voisin tuosta laittaa esimerkki irutiinia ohjelmointi alueelle jos jotakuta sellainen kiinnostaa ?
nyt nukkuun... ennenkuin karkaa mopo ihan täysin xD
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - joulukuu 27, 2011, 12:28
tässä hieman esimakua ja ensimmmäinen screen shot projektista

homma on seissyt paikallaa jo muutaman kuukaiden joten on aika
starttailla sitä uudelleen tähän mennessä tapahtunut
alareunassa on valkoinen epämääräinen sprite koska grafiikkaa ei ole
jotain on saatava näkymään koodin toimivuuden testaamiseksi
"aluksen" liikkuteltavuus  on valmis ampuminen onnistui
mutta on tällä hetkellä uudeleen ohjelmoinnin alla kuten
blokkien muodostus rutiini.
reunukset ovat vain rekvisiittaa havannoinnin helpottamiseksi ja vierityksen havainnoimiseksi
samoin tupla buferoinnin toimimisen näkemiseksi
kuten myös kappaleiden pelialueella pysymisen havanoimiseksi

tästä eteenpäin luultavasti suurin osa koodista tulee muuttumaan
vieritys poistetaan tästä eteenpäin kappaleita liikutellaan merkkigrafiikassa
jolla saadaan taustat pysymään paikallaan ja ehkä hieman puristettua lisää vapaita kellojaksoja

ensimmäinen etappi on rakentaa kenttä editori ja samalla pääsen testaamaan
grafiikan siirtelyä. editoriin sisältyy myös itse kappaleiden kokoamis ohjelma
ja niiden rakentelu ohjelma

kokoamis ohjelma rakentaa tarvittavan merkkigrafiikka pohjan missä kappaleet voivat liikkua
rakentelu ohjelmassa luodaan itse kappale
kenttä editorila rakennetaan pelikentät ja testataan samalla kentän liikkeen aikaansaava rutiini
vieritys rekisteriin ei enään kosketa ellei tämä tekniikka osotaudu mahdottomaksi toteuttaa
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: romppainen - joulukuu 27, 2011, 15:24
Lainaus käyttäjältä: virgo - joulukuu 27, 2011, 12:28kokoamis ohjelma rakentaa tarvittavan merkkigrafiikka pohjan missä kappaleet voivat liikkua
rakentelu ohjelmassa luodaan itse kappale
kenttä editorila rakennetaan pelikentät
Miksi keksiä pyörää (http://noname.c64.org/csdb/release/?id=101863) uudestaan?
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - joulukuu 27, 2011, 16:32
nyt en ymmärrä ???
tietääkseni tälläistä editoria ei ole olemassa vielä ?
ohjelma koodi menee uusiksi koska koko idea kentän vierityksestä vaatii sitä
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: romppainen - joulukuu 27, 2011, 17:42
Sinulla meni kai tuolla edellisessä viestissäni piilevä linkki ohi, sen takana lymyävä editori vastaa käsittääkseni tarpeitasi melko hyvin. Kyseessä on PC-sovellus merkkipohjaisten tileset/map-tyyppisten kuusnelosgrafiikkojen tekemiseen joka käsittelee yhtäaikaa merkkejä, tiiliä sekä tiilten mappausta: Käyttö tapahtuu piirtämällä N x N merkin kokoisia tiiliä (ohjelma generoi ne automaattisesti charsetiksi reaaliajassa) jotka voi sitten latoa haluamaansa järjestykseen X x Y tiilen kokoiselle kartalle, sen jälkeen vain exporttaat koko paskan ulos haluamassasi muodossa.
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - joulukuu 27, 2011, 19:11
näyttää ihan mainiolta softalta mutta valitettavasti ei sovellu tähän tarkoitukseen :(
ajatus on vierittää palikoita merkkimuistissa
yhden merkin palikka tarvitsee liikkuakseen kahden merkkintilan
eli yhdestä palikasta 8 eriversiota pysty akselilla lisäksi tulee vielä kappaleiden sisälle sijoittuvat merkkit
3 erilaista eli 4x2x8=64 merkkiä
voi olla että onnistun vähemmälläkin
vieritys rekisteriin ei siis tarvitse koskea...
Otsikko: Vs: uuden pelin tekijöitä ?
Kirjoitti: virgo - joulukuu 30, 2011, 11:38
jatkakaamme keskustelua tuolla Bitin nybläys alueella
sitähän tuo ohjelmointi oikeastaan on ;)