Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Gameberry.net
http://www.gameberry.net

Main Menu

fmatic horisee!

Aloittaja fmatic, joulukuu 12, 2014, 13:53

« edellinen - seuraava »

fmatic

Huhtikuu 24, 2013, 16:45 by fmatic in Commodore Amiga 

Tästä se lähti Matikin matka Amiga-maailmaan. Olen aika totaalisesti onnistunut välttelemään kyseisen laitteen. Commodore 64 on ollut aina minulle se iso juttu ja kulkenut mukanani 80-luvulta aina näihin päiviin saakka. Amiga on jäänyt itselläni vähemmälle huomiolle. Kersana ei yksinkertaisesti ollut varaa Amigaan ja kuusnepasta siirryttiin paljon paljon myöhemmin sitten suoraan PC maailmaan. Pitkään on kummittellut mielessä Amigan hankkiminen ja kun äskettäin kohdalle osui edullinen kone tuli se vihdoin hankittua.



Kone myytiin toimivana, mutta ulkoisesti kulahtaneena. Pakettiin kuului itse kone ja virtalähde. Ajattelin haalia loput sälät muualta. Kuten kuvasta näkyy on Amiga ulkoisesti kellertävä ja joku aikaisempi omistaja oli kirjoitellut siihen tussilla porttien nimiä suomeksi yms. Tuollaiset pienet kosmeettiset jutut ei menoa haitannut. Kun kone saapui olikin ensimmäisenä aparaatin aukaisu ja puhdistus. Näppis oli syönyt kaiken mahdollisen tauhkan itseensä ja koneen sisuksien puunaamiseen vierähti tovi jos toinenkin. Positiivista oli että rakkine todellakin hörähti tulille, joten siinä suhteessa en hankintani kanssa mennyt metsään. Commodoreen tottuneena tuo on kyllä tajuton rohjo. Siis kookas aparaatti. Juu olen toki Aimgoita nähnyt ennenkin ja käyttänyt , vaikken ainoatakaan ole omistanut eli mikään yllätys toki tuo koko ei ollut.

Ensimmäinen hankinta oli A520 TV-Modulaattori, vaikka kaapelinkin toki olisi äkkiä kasaillut ajattelin tuollaisen poistaa ns. ensihätään. Koneeni lienee todella iäkästä mallia, sillä se huuteli WB 1.2 levykettä eli sellaisen metsästäminen oli myös kiikarissa siitäkin huolimatta, että hommasin WB 3.1:n ja sen käyttöön sopivan kickstart-piirin. Jotenkin olen skeptinen, ettei tuo WB 3.1 kovinkaan sulavasti toimisi A500. Korjatkaa jos olen väärässä. Tätä kirjoittaessa piiri on vasta tulossa, joten omakohtaista kokemusta aiheesta ei ole. No WB 1.2 levykkeet ovat tulossa, joten olkoot hätävarana jos WB 3.1 aiheuttaa hiusten halkomista ;)

Pitäisi tutkailla myös levykeaseman kuntoa. Se kun tuntuu ruksuttelevan tyhjiltään. Tästäkään ei ole aiempaa kokemusta saati muistikuvaa, että rutiseeko se omiaan vaikkei levyä ole sisällä. Vissiin vikaantumisherkkiä nuo sisäiset korpunpyörittimet ovat. Jostain tarttui matkaan mös lisämuistipalikka eli kaikki ruhtinaaliset 1MB on nyt muistia härpäkkeessä. Nollamodeemikaapelinkin hankin. Eipä vaan löydy yhdestäkään nykyisestä PC-laitteistani tarvittavaa porttia, joten edessä on todellinen adapterihelvetti. Jospa saan kuitenkin Amigani juttelemaan PC:n kanssa. Ulkoinen korppuasema löytyi rompelaatikostani PC:lle eli kaipa sitten hätätapauksessa onnistuu pelien siirtely CrossDOS:a hyödyntäen WB 3.1:ssä sikäli mikäli se toimii edes auttavasti A500:ssa.

Tässä romppeiden kotiutumista odotellessa ajattelin tehdä jotain (!) kellertävälle kotelolle ja jengihän on foorumeilla raportoineen tietyistä hiusten blondausaineista, jotka poistaa kellastumista. Sen verran uppiniskainen jäärä  :old: tunnustaudun olevani, että otin ja kokeilin jotain tavallista blondausainetta, jonka tuoteselosteesta löytyi maaginen vetyberoksidi maininta. Sekoittelin jämäkän tahnan ja läträsin sen yläkanteen ja sujautin koko roskan kinkun paistopussiin ja vielä tavallinen muovipussi päälle ja lämpöiseen tilaan tekeytymään. Vuorokauden jälkeen pesu ja kas perkele siitähän todellakin oli keltaisuutta kaikonnut. Ei ehkä täydellinen tulos, mutta tydyttävä. Sävyeron huomannee alla olevasta kuvasta.



Tästä on hyvä jatkaa  :thumbup:

fmatic


virgo

nollamodemi kaapeli ja PClle telnet bbs server niin pääsee A500 purkeihin pyöriin xD
ja softaakin tulee samalla :p

mutta oikeasti A500 ei ole kuin pelikoneeksi
mutta kovalevyllä ja fast muistilla siitäkin saa ihan käyttökoneen

mitä tulee 3.1 os niin kyllä se sillä pyörii melkein yhtä notkeasti kuin 1.3 kin
toinen asia on sitten jos haluaa sen myös näyttävän hyvältä niin alkaa MUIn ym. softien alle nujertumaan

onnittelut  :old:
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

retroman

#3
Olen samaa mieltä virgon kanssa.
Vakavampaan käyttöön A4000 tai A1200 turbolla+muuta vempainta,
niin jyskyttää tälläkin vuosituhanella aivan hyvin. :old:
Se hämmästyttää että A1200 on kooltaan pienempi,mutta potkua on kuin
pienessä kylässä.Pintaliitos tekniikkahan siinä on syynä.
Esim.korpun luku/kirjoitus on paljon rivakampi kuin A500:ssa.

onnittelut myös :thumbup:

ps.sitten kun aika on "kypsä" niin A1200 romppeineen hankintaan
     niin saa värkättyä aikamiehen koneen,eikä mitään leluja. :laugh:

Vic20 -> C64 -> Amiga

Edit: C64 ei ole lelu ,eikä vic20

virgo

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500