Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - rams

#76
Olisiko toi editori C64:n vai PC:n puolella? Jos PC:n, niin voisin jotain kyhätä. C64 puolelle investointi olisi sen verran mittavampi, että en ehkä pystyisi varaamaan riittävästi aikaa siihen.
#77
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 14, 2011, 17:13
Lainaus käyttäjältä: virgo - heinäkuu 14, 2011, 15:54
tuollainen Basic ohjelma olisikin kätsy... siis jos sellaisella ohjelmoisin xD

itse olen yrittänyt tuota vice saada koneeseeni mutta se itsepintaisesti kieltäytyy toimimasta
viimeksi eilen yritin sitä asentaa tuloksetta ohjelma ei vain käynnisty ei tapahdy yhtään mitään Logeihin
ei oikeastaan myöskään jää mitään tapahtumia
syynä saattaa olla ubuntun oma installointi mikä on osotautunut hieman puutteeliseksi joidenkin ohjelmien kanssa
esim. helpit eivät useinkaan toimi

edelleen etsiskelen sitä ultimatum ohjelmaa jolla homma luistaisi yhtä makeasti kuin aidolla ;)

Oletko katsonut että kuusnepan rommit on paikoillaan? Ne muistaakseni tulee Vicen mukana, mutta ne joutuu käsin kopsaamaan oikeaan hakemistoon. Ja vicen 64 emulaattorihan on nimeltään "x64".
#78
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 14, 2011, 12:13
Joo onhan noita kaapeleita yms. virityksiä olemassa. Sitten on erikseen nämä sd / MMC kortilta lukevat laitteet.. Mutta en jotenkaan saa itselleni perusteltua 100 € hankintaa, joka kuitenkaan ei ole kovinkaan aktiivisessa käytössä. Ja itse tehty on aina itse tehty. ;)

Tuli myös 80-luvulla aloitettua harrastelu 64:n näppäimistön äärellä eikä se silloin tuntunut huonolta. Myöhemmin hankin Amigan ja viimeiset 15 vuotta olen koodaillut PC puolella. Siirtyminen takaisin 64:n näppikseen olikin astetta haastavampi rupeama kuin osasin odottaa.

Itse olen tykästynyt dasm->vice kombinaatioon ja aiemmin laajensin JuffEd editoria sisältämään Basic-ohjelmointia helpottavia toiminnallisuuksia kuten rivinumerot pois ja labelit tilalle (tyyliin "goto %(LOOPPI) ... LOOPPI: print "hei hei"... ") ja mahdollisuus testata ohjelmaa vicessä suoraan valikosta jne.
#79
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 13, 2011, 21:23
Joo, kyselit toisessa keskustelussa peli-idean perään, niin tossahan sitä olisi hyvä perusajatus: tehdään yksinkertainen peliohjain, opetellään käsittelemään sen syötteitä ja rakennetaan peli siihen ympärille. Minun mielestä toi kuusnepan laajennettavuus / helpot liitäntämahdollisuudet on sen mielenkiintoisimmat ominaisuudet vaikka usein jäävätkin vähemmälle huomiolle.

Tuollaisessa projektissa tulisi esiteltyä oikeastaan koko kuusnepa kaikessa kauneudessaan.

PS. ainoastaan Tosimies käyttää 64:n näppäimistöä koodaamiseen itkemättä. Minä itkin. ;)
#80
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 13, 2011, 15:19
Joo, voisihan tuota kahden koneenkin väliseen liikennöintiin käyttää. Oma lähtökohta on se, että minulla ei ole levyasemaa ja haluaisin siirtää kehittelemääni koodia PC:ltä (linux) kuusnepaan mahdollisimman vaivattomalla tavalla (koodaus kun on pari astetta mukavempaa PC:n puolella).

Aloitin tuon tiedonsiirtoprotoilun joikkariporteista, kun ne on yksinkertaisimmat ja minulla sattui olemaan vanha joikkarijohto käsillä. Tässä protossa siis oli kiinni mikrokontrolleri (attiny2313), joka syötti kovakoodatun binääridatan kuusnepaan ajettavaksi. Tarkoitus olisi laatia se 4-bittinen versio, tehdä kuusnepan lukuohjelma assemblerilla ja sitten siirtyä rom-laajennusten ja käyttäjäportin kiusaamisen pariin.

Kehittyneemmässä versiossa tulisi sitten varmaan olemaan sekä luku eepromilta että pc:ltä. Täytyykin etsiskellä tuollainen 74xx245 jostain.

Joikkariporteissa kiinnostaa myös noi analogiainputit. Niihin kun kytkisi jotkut paineanturit tms... Ihan ensimmäisenä tulee mieleen tankkipeli jossa on kummallekin telaketjulle oma ohjain ja yhden analoginapin autopeli (ohjaus) jne. jne. Tai sitten jotain tähän tapaan http://video.google.com/videoplay?docid=7458010617518035494 :D

#81
Ai niin olihan jossain Mikrobitissä muistaakseni juttu ROM modulien tekemisestä, mutta jos totta puhutaan, niin kyllä tuon ajan (suomalaisten) atk-julkaisujen pedagoginen taso oli mitä oli. Eli ois tosiaan kiva jos jollain on lisäinfoa käsillä tai jopa omakohtaisia kokemuksia aiheesta.

Yksi ongelma lienee se, että EPROM on vähän hankala, kun pitäisi olla sitten eprommerikin. Tosin yhteensopivia EEPROMeja taitaa löytyä hyvin (jopa minultakin).   
#82
Ei kukaan sattuisi omaamaan jonkun yksinkertaisen 8Kb tms. moduulin speksejä/skeemoja? "Periaatteessa" saattaisin sellaisen ajan kanssa saada rakennettua jo olemassa olevan informaation avulla, mutta oishan se kiva jos olisi ihan selkeät speksit. Elektroniikka tosin on meikäläisellä vielä pahasti lapsen kengissä, mutta aina kannattaa yrittää.

Ohjelmapuoli on ainakin teoriassa hanskassa (http://codebase64.org/doku.php?id=base:assembling_your_own_cart_rom_image).

Olen myös ajatellut lähestyä asiaa siten, että laittaisin mikrokontrollerin hanskaamaan liikennettä 64:n ja eepromin / flashin väliin. Ja kaikkee muuta jännittävää, mutta kunhan pääsisi nyt jollain simpplelillä alkuun.. ja saisi pihistettyä jostain aikaa räpeltämiseen. :|

#83
Yleinen Commodore-keskustelu. / Vs: C= Lehti
heinäkuu 12, 2011, 22:31
Lainaus käyttäjältä: m.u.l.e. - kesäkuu 12, 2011, 16:26
Oijoi... Tuo C=lehti paketti oli tosi mukava! Itse löysin aikoinaan jostakin Zzap64 -setinkin, ilmeisesti kaikki numerot PDF:nä, ja hakusessa olisi vielä C+VG-kokoelma sekä MikroBitin 80-luvun lehdet. Löytyisikö jostakin?

Kannattaa muuten vilkaista tätä kokoelmaa: http://www.bombjack.org/commodore/. Sieltä löytyy iso kasa kirjoja ja lehtiä.
#84
Bitin Nypläys / Pakkohan se oli kokeilla
kesäkuu 02, 2011, 23:17
Lueskelin tuossa hyvää C64 kirjaa: http://www.atariarchives.org/ecp/index.php ja rupesin miettimään, notta oisko se kovinkin hankala homma (näin niinkuin ilman mitään elektroniikkakoulutusta) käyttää joystickin porttia tiedonvälitykseen. Tyyppailin aluksi emulaattorilla ja sen vuoksi erheellisesti luulin että portti on tyypattu niin, että aktiivisina (ts. alhaalla) voi olla vain kaksi suuntapinniä kerralla.

Tämän erheen takia päädyin tekemään kahden pinnin sarjaliitännän siten, että tulitusnappi on "kello" ja joystick ylös on "data". Rakensin proton, missä on mikrokontrolleri ja pari transistoria. Itse siirrettävä data poltetaan mikrokontrollerin muistiin muun ohjelman mukana. Toimintaperiaate on se, että aina kun tulitusnappi menee alas (l. yhdistyy maahan), luetaan toisen pinnin tila. Kun tämä on tehty kahdeksan kertaa, saadaan tavu dataa siirrettyä.

Ensimmäinen versio siirsi ja tulosti lyhyitä viestejä. Viimeinen versio (alla) siirtää ohjelman annettuun muistiosoitteeseen ja käynnistää sen. Viimeisimmässä versiossa lähetetään ohjelman koko (max. 256 tavua vielä, täytyy muuttaa se 16 bittiseksi) ja sen jälkeen prg tiedosto tavu tavulta.

Ohjelma on vielä basicilla tehty. Ehkä teen sen assemblerilla jossain vaiheessa, niin tiedonsiirtonopeuskin saattaa kasvaa. (Ohjelmassa saattaa olla virheitä, kun kirjoittelin sen sokkona kuusnepan ruudulta).


1 goto 200
9 rem ***** GETCHAR *****
10 a = 56320
11 count = 0
12 pin = 0
13 b = 0
15 res = 0
20 if (peek(a)and(2^4)) = 0 then 60
30 goto 20
60 pin = peek(a)and(2^0)
80 if (peek(a)and(2^4)) then 100
90 goto 60
100 if pin then 120
110 res = res + 1
120 count = count +1
130 if count = 8 then 160
140 res = res * 2
150 goto 20
155 rem ***** END GETCHAR *****
160 b = res
170 return
200 b = 0
210 gosub 10
220 prl = b
225 print "program length:"; prl
230 gosub 10
240 ada = b * 256
250 gosub 10
260 ada = ada + b
265 prl = prl - 2
275 oad = ada
278 print "address:"; ada
280 for x = prl to 0 step -1
285 print "bytes to go:"; x
290 gosub 10
300 poke ada, b
310 ada = ada +1
320 next
330 sys oad


Ensimmäinen siirrettävä laadukas ohjelma:  ;)


    processor 6502
    .org $c000
ldx #$0
LOOP
stx $d020
stx $d021
inx
jmp LOOP



Täytyy hommata lisää transistoreita ja muuttaa toi ohjelma niin, että siinä siirretään neljää bittiä kerralla yhden sijasta.

#85
Ristiinkäännätkö toisella koneella vai koodaatko raakasti C64:lla itsellään? Demokoodailua vai pelien tekoa?
#86
Itse omistin 64:n nöösinä ja aika meni pelatessa. Samoin kävi Amigan kanssa. Nyt myöhemmin on kiinnostus 64:n koodaamiseen herännyt ja olen alkanut opiskelemaan assembleria. Onhan homma aika hurjaa, kun on tottunut tekemään C++:lla ja muilla korkeamman tason kielillä, mutta täytyy sanoa, että jokin outo viehätys tuossa 64:n arkkitehtuurissa ja assemblerissa on.

Assemblerina olen käyttänyt dasmia ja nyttemmin olen kokeillut myös cc65 C-kääntäjää. Ei hassumpaa.

Lukeeko siis joku tätä aluetta ja tekeekö kukaan 64:lle enää mitään?