C64C ja paljon muitakin ongelmia...

Aloittaja x3, marraskuu 07, 2011, 20:12

« edellinen - seuraava »

x3

Terve  :)

Eka viesti tänne ikinä, ja tuhat asiaa heti kerralla...olen tässä viime aikoina myynyt paljon vanhaa tavaraani 8-bittisistä lähtien. Nyt kotona lojuu enää lähinnä ongelmalaitteita (ja tietty yksi toimiva kokoonpano, eihän sitä nyt aikuinen mies ilman C64:sta pysty olla)...

No kuitenkin, mulla on tällaista laitetta ja ongelmaa niiden kanssa, ja kun ei tekninen osaaminen näiden kanssa ole kova niin kysyisin neuvoja:

1)C64C... tämä olisi mulle tärkeä laite saada toimimaan (tässä ei ainoastaan ole mun muistot kiinni), mutta jostain syystä "vain puolet" äänistä toimii. En tiedä mikä siinä on vikana. Ei kai siru ole kanittanut? Ihme ja kumma, puolet toimii moitteettomasti. Onko kenelläkään ideoita siitä mistä tämä johtuisi? Kone toimii muuten moitteettomasti ja tosissaan näyttääkin siltä että olisi juuri paketista otettu.

2)1541-levari. Ei ota edes levyä sisään, eli joku kanittaa ja pahasti. Kaikki valot palaa. Onhan tuo jouluna kiva koriste jos valoista tykkää. Onko helppoa korjausideaa näin pintapuolisella kuvauksella?

3) Kasettiasemat. Mulla on näitä kolme, kaikki näyttävät siltä että ne on arkeologi kaivanut muutaman sadan vuoden pölyn alta. En tiedä toimiiko yksikään. Ongelma on myös se että en tiedä toimiiko mulla yksikään kasetti edes oikein, kun eihän se data ikuisuutta kestä nauhalla. Onko näitä helppo putsata, veikkaisin että siitä pitää aloittaa?

4)1541-II. Muuntajaa vajaana. Muuten kuin uusi. Miten saisin testattua toimiiko oikein? Haluaisin myydä mutta en tohdi sutta myydä kenellekään. Kun ei tiedä toimiiko, ei osaa sanoa kannattaako sitä edes ostaa.

Anteeksi jos tämä on hieman vanhan kertausta, mitä se varmaankin monille on :)



virgo


kohta 1)
määittele mitä tarkoittaa vain puolet ?
jos musat kuulostaa hieman erikoisilta kuin vanhemmissa koneissa syy on 6580 SID piirin rakenteessa
eli musat soi hieman erilailla varsinkin Sample puoli voi olla täysin kuollutta
toinen mahdollisuus on staattinen piikki audio in / out liittimeen
aiheuttaa monen laista sekavaa SId piirin toimimattomuutta
äänien todella outo vaeltaminen ja epä synkka hapettumat Sid piirin liitoksissa ja komponenteissa

2)
tämäkin vaatiin hieman lisää infoa
jos levy ei mene ollenkaan sisään se johtuu yleensä siitä että levy törmään lukupäähän
laitteen sisällä yleensä tämä johtuu levyn lukupään ylemmän osan nostomekanismiin hajoamisesta (katkeaminen)

levy menee sisään mutta luukku ei lukittaudu.
vika sulkeutumis mekanismissa tai mustumassa aseman levy aukko kappaleessa (halkeaminen)

3)
putsaaminen on hyvä aloitus isopropanoolilla saa apteekista
lukupää ja kumirulla tärkeimpinä pelkkä vesikin toimii ensiapuna ja palauttaa kumin kitkan
joskus play on jäänyt pitkäksi aikaa päälle ja yleensä tästä on seurauksena painauma kumi rullassa
kannattaa rullata play päällä tunti tai kaksi jos meno ei tasoitu rulla pitää vaihtaa
vaikeampi rasti on laitteen sisässä oleva vetohihna joka voi myös ottaa muotoja pitkästä käyttämättömyydesta
harvinaista mutta näinkin on käynyt sama ensi hoito kuin rullallekin tai vaihto
yleisempi vika on katkeaminen löystyminen tai vain paikaltaan luiskahdus
kassu aseman säätöön ja kunnon tarkistamiseen löytyy tältä foorumilta softa
http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=497.0

4)
laina muuntaja ?


Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

x3

1) Puolet äänistä oli hieman sekavasti sanottu, mutta paremmin en osannut ilmaista. :) Tosiaankin, kuulostaa siltä kuin puolet äänistä ei vaan toimisi. Testasin parilla pelillä, niin sattumanvaraisesti jotkut äänet eivät vaan tule toosasta ulos. Esim. ajaessa giana sistersiä, introruudun musiikista häviävät kaikki diskanttiäänet. Kaikki muu tulee ulos niinkuin pitääkin.

2)Levyn saa kyllä sisään jos änkee sen sisään, mutta laitetta käytettäessä heti huomaa että jotain on pahasti vialla. Kun levyaseman luukun laittaa kiinni, kuulee selvää hankausääntä. Kun virrat laittaa koneeseen ja laite "buuttaa", niin se ei lopeta pyörimistä se lukupää.

3)Pitänee puhdistaa ja katsoa onnistuuko. Onneksi näitä on kolme, kai niistä yksi toimii...

4)Vähän ounastelinkin että sellainen pitäisi saada, ovat vain hieman harvassa. Harmittaa vaan kun muistaisin että asema on 100% toimiva ja hyvin pidettykin, mutta kun ei pysty mitään tekemään sillä...

Kiitos ohjeistuksesta! Pitänee kai tehdä minkä osaa, ja myydä hylkyä sitten vaikka täällä niille ihmisille jotka kenties saavat noista vielä toimivia vehkeitä.

virgo

1)
pitänee tunnustaa tässä vaiheessa ette moista peliä oo 2sec enempää testannut joten tuon puolesta en paljookaan pysty auttamaan.
pienellä poke kikkailulla saisi selville toimiiko kaikki kanavat

2)
aseman "lukuvalo" punainen Led jää palamaan ?
aseman Reset linja todennäköisesti palanut yksi TTL piirin vaihto yleensa auttaa muistelisin 74LS14  tai F malli HC ei käy


4)
yritin eilen löytää powerin speksejä mutta heti ei tullut eteen
oletettavasti joku +5 / 12 poweri riittäisi kunhan pinnit saisi tietoon

Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

x3

Taidan kyllä tässä vaiheessa nostaa kädet pystyyn. Kasettiasemaa voi kai itse ronkkia ja vähän toivoin että jotkut näistä olisi ollut korjattavissa jollain tutulla niksillä, mutta on se vaan myönnettävä että mulla ei tietotaito riitä noihin yllä kuvattuihin toimenpiteisiin (siis kasettiaseman putsauksen ulkopuolella). Kiitos vinkeistä, toivottavasti edes yhden kasettiaseman saa toimimaan!

Kai näistä on muille varaosiksi siltikin, jos asevelihintaan vaikka täällä myy? Harmittaa vähän jos koneet pitää pistää mäkeen, ei olisi kauhean kiva heittää jollekin käyttökelpoista tavaraa keräykseen kun ei uusia enää tehtaat tuota...

-äänivikainen C64C
-2 kasettiasemaa (en tiedä vielä malleja kun yksi jää itelleni, jos toimiva on yksikään noista)
-viallinen 1541
-printteri (ei tietoa toimiiko)
-1541 II ilman muuntajaa 
-viallinen muuntaja

Antti