Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jope

#61
Enpä minä sitä mitenkään toruvana/halveksivana kommenttina meinannutkaan. Joskus vaan teksti kuullostaa ynseältä, jos ei tunge tarpeeksi hymiöitä pehmentämään. :-)
#62
Lainaa
Ainakin omassani OC 118N-asemassa Käsky oli Load "$",8 Jos laittaa ,8,1 tulee ruutuun sekasotkua kun kone pyrkii käskyn mukaan lataamaan konekielistä ohjelmaa. Jos en satuile nyt niin muistelisin, että juuri tolla latauskäskyn lopulla määritellään, minne muistialueessa ohjelma ladataan. Siis Basic ohjelmille muoto on Load "Oma_juttu",8 ja konekielisten Load "Oma_juttu",8,1
No joo ja joo.

Kuusnepan fileiden kaks ekaa byteä on latausosoite. Useimmilla ohjelmilla tämä on normaali basic-muistinin alkuosoite $0801.. Jos sulla on vaikka spritedataa tai ihan koodia erillisessä filessä, voit määritellä sille eri latausosoitteen. Tällöin voit ladata sen esim. BASIC-ohjelmasta suoraan oikeaan paikkaan, jolloin sun ei tarvi sitä dataa enää sitten itse siirtää mihinkään latauksen jälkeen.

Kun lataat ohjelmat ,8,1:llä, BASIC kunnoittaa latausosoitetta, jos taas lataat ,8:lla, BASIC ei siitä piittaa vaan latailee tiedoston siihen osoitteeseen, mistä BASIC-muisti on tällä hetkellä määrätty alkavaksi.

Hakemisto latautuu "väärään paikkaan" ,8,1:llä historiallisista syistä.. 1541:n firmis on peruja vanhoista PET:n IEEE-488-levareista, VIC-20:llä ja PET:llä oletusarvoinen BASIC-muistin alku tais olla sama kuin mitä levarin firmis törkkää hakemisto-"ohjelman" alkuun, mutta eivät muuttaneet tuota sitten firmikseen kuusnelosta varten..
#63
LainaaTämmöisen kasetti siirto-ohjelma koodaaminen on aika monimutkaista, koska vaatii tieto miten esim. SYSTEM 3 käyttämä kasitin cyberload-ohjelma toimii.
Usein kräkkerit käyttivät pelitalon loaderirutiinia muokattuna ja ottivat filet tällä tavoin pois kasetilta.

Ensin tekivät käsin (aja viritetty koodi monitorilla, file ilmestyy muistiin, tallenna monitorilla diskille) ja sitten myöhemmin kehittelivät noita käyttäjäystävällisempiä kräkkäystyökaluja. :-)
#64
Normaali kuusnepan kasettirutiini tallentaa ohjelmat kahteen kertaan nauhalle. Luettaessa luetaan eka ja verrataan sitä toiseen ja jos ei tullut samat, niin ?LOAD  ERROR.

Turbossa on jätetty toinen tallennuskerta pois ja nopeutettu nauhalle meneviä signaaleja ja lyhennetty alkuheaderin pituutta.

Levyturbot taas useimmiten kääntävät VICin pois päältä, ettei tule badlinejä ja yleensä siirtävät omilla rutiineillaan kaksi bittiä kerrallaan sarjaporttia pitkin. Lisäksi interleaven kanssa voidaan pelata, eli luetaan datat pötkössä levyn pinnalta eikä odotella oikean numeroista sektoria tulevaksi.. Sektorit järjestellään sitten myöhemmin oikeaan järjestykseen.

Korjatkaa vääryyksiä.. Tahallani en lähtenyt ihan hirveän tekniseen selitykseen, sillä se olisi vaatinut omalta osaltani tutkimustyötä. :-)
#65
Pelit ja pelaaminen / Re: C-64 USA pelit?
kesäkuu 02, 2010, 16:42
Suurempi ongelma tulee siitä, että NTSC-koneissa on erilaiset ajoitukset ja vähemmän vaakajuovia ruudulla. Ajoitus pielessä -> loaderi ei toimi ja graffat sekoaa.
#66
Noista valinnoista Galway! Se mies osasi loihtia SIDistä esiin mahtavia harmonioita ja äänimaailmoja. Ei välttämättä kovin äijä teksnisesti, mutta mitäpä iloa teknisellä kikkailulla jos biisit eivät muuten kolahda yhtään.

Hubbard oli aikaansa edellä, mutta en yleisesti tykkää hänen musatyylistään yhtään.. Kannattaa vertailla muiden 84-86 vaikuttaneiden SID-artistien tuotantoa Hubbardiin, niin etumatka käy entistä selvemmäksi. Vaan ei niin ei. Ukolla on muutama ärsyttävä maneeri, jotka eivät kuullosta minun korvaani hyvältä.

Pitipä ihan vedellä hubbard-dirikka kotoa tähän duunikoneelle, että muistuu mieleen. Hubbardin rummut ja "kilahdus" nyt päällimmäisenä pännivät, lisäksi miehen "viulusoolot" eivät sovi minun korvaani.
#67
Juu tommoinen tekstimuotoinen managerointipelihän se oli. Monen pelaajan tuki. Oli ihan hauska vääntää sitä kavereiden kanssa.
#68
Muakin kiinnostaa. Ainoa versio, joka mulla on, sattuu olemaan korruptoitunut.
#69
LainaaEn tiedä teistä muista, mutta edellisten lisäksi mieleen tulee myös FRED. Kyseessä siis on saman nimisen pelin hahmo. Tuo indiana Jonesin kaksoisolento, joka hautaholveja koluaa.  :D
Amstrad-käyttäjien paremmin Rolandina tuntema.

Roland on the Ropesia tahkottiin kersana Englannissa kaverin CPC:llä.. Vaan en tiedä riittäisikö hermo enää nykyään. :-)
#70
Neballe itselleen oleva hero-remake "Dark Caves" on aika loistava. ;-)

Windowsilla jos pelataan niin Thrust Deluxe on pyörinyt ruudussani aika usein: http://members.home.nl/wdw/thrust.html
#71
Luultavasti joku HAL Labsin tekele oli ihan ensimmäinen launchipeli.
#72
Joo ensiksimainittu pitää olla kaikissa 128:ssa, jälkimmäinen skandiversioissa.

Enpä ole jaksanut koskaan tutkia, että mikä signaali sieltä tulee.. Luultavasti kuitenkin se ascii/cc-napin tuoma signaali vaan routataan merkkigeneraattoriepromin ylimpään osoitelinjaan.

Henkkoht. arvostan enemmän skanditonta 128:a, ärsyttää yli kaiken se skandimoodin sekoiteltu näppisleiska. Kaksoispiste, puolipiste ja tähti tulevat jostain ties mistä.
#73
Laitan sulle mun postiosoitteen yksityisviestinä, heitä korppu postiin vaan. :-)
#74
En ole vielä löytänyt..

Sinulla ei ole tapaa saada siitä ADF:ää aikaan?
#75
Moi,

Sattuisko kellään olemaan pelintekijän oppaan mukana tullutta diskiä adf- tai dms-muodossa?

Kernaasti vastaanottaisin moisen osoitteeseen vjouppi@sci.fi :-)