Viallinen C64

Aloittaja Giox, syyskuu 18, 2008, 10:21

« edellinen - seuraava »

Giox

Sain käsiini vanhan C64:n josta löyty ASSY 250407 PWB. Mustaa ruutua pukkaa vaan vaikka kuinka herättelisi. Netistä koukkisin erinäisiä vika-oire artikkeleita ja sainkin selville, että voisi koittaa ROM modulilla käynnistää. Laatikosta löytyikin CBM Kickman ja heitin modulin kiinni.
Näyttö heräsi eloon ja ruutu oli täynnä epämääräisiä merkkejä eri väreissä.
Tässä tuli sitten ajatus, että onko vastaavaa vikaa joku muu myös korjannut/yrittänyt korjata?

Vika arvauksia:
CPU oletettavasti ehjä kun teki näikin paljon.
PLA:ta en nyt heti haluaisi mennä syyttämään...
SID piirin nostin irti kannastaan, kun sen poissaolo ei haittaa käynnistystä.
kaikki 3 rommia vissiin ok, kun rom-moduli ohittaa ne.
RAM piirit voisi olla, mutta kun mikään niistä ei oikein kuumenekkaan...

Liekkö mistään mitään varaosiakaan enään edes saa...hohhoh

Anza

Vialliset RAMit ei aina välttämättä käy kuumana, oikosessa olevat kylläkin, mutta muutoin jos on vikaa niin voi olla ihan viileäkin.

Ray Carlsenin C64 BLANK SCREEN -artikkelissa on jotain mikä vois kuulostaa samalta


"     I once repaired a C64 with one bad RAM chip, U10 on a 250425 board.
The symptom was a blank screen. Remembering that some game cartridges
would work with a bad Kernal, I tried a cartridge and the computer
produced a garbled game screen. After swapping out the PLA and the
Kernal without success, I tried the RAM "piggyback" trick (explained in
detail later) with the cart plugged in and got the game screen with U10
piggybacked. I then got a normal boot screen after that RAM chip was
replaced.  "

Koko artikkeli http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/c64blank.txt

Ja paljon muuta erittäin hyödyllistä: http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm.html

Jos ei tuu kalua tai muuten menetät mielenkiinnon korjaamiseen niin tarjoa risaa konetta mulle varaosiksi.

Giox

Mulla oli RAM piirejä muutamia kappaleita jemmassa. Piggypack-tekniikka tuotti tulosta. Tähän mennessä olen löytänyt/vaihtanut kolme (3) viallista RAM piiriä sillä seurauksella, että Kickman ja Clowns modulit toimvat. Tooth invaders moduli tuottaa sekin jonkinlaisen aloituskuvan, muutamia grafiikka bugeja lukuunottamatta.
Itse C64 käynnistyy nyt ensimmäisen kerran ilman modulia oikeisiin väreihin, eli sininen pohja vaalensinisellä taustalla.
kernal boot viestien sijasta tulee kyllä vaan teksti:
?OUT OF MEMORY ERROR AT LINE 0

tässä lankussa on vissiin käynyt ylijännite joskus tekemässä tuhojaan... :)

Anza

Eli vois olla vielä lisää rikkonaisia muistipiirejä.. Voivat olla kaikkikin rikki jos viallinen virtalähde on tuupannut sinne tärskyn ylijännitettä. Jos sulta loppuu ehjät muistipiirit niin laita viestiä, mulla on valmiiksi purettuna ~kourallinen.

Giox

Nyt on viellä lisäksi 2 piiriä vaihdettu sillä perusteella että "?OUT OF MEMORY..." kuvasta saatiin ylimääräiset merkit (nolla merkkejä pitkin näyttöä) hävitettyä.
Loppuja jäljelläolevia RAM piirejä ei saanut piggypack tekniikalla ohitettua niin että tulisi normaali boottiruutu.
Harmittavasti kyseessä on sellainen levy jossa mikään muukuin SID ei ole kannoilla, joten kysymys "mitä epäillään RAM piirien jälkeen" on aika oleellinen.

Toisaalta nyt on kannoilla kahden eri vendorin tekemää RAM piiriä erilaisilla latensseilla (-15,-20) .
Muutenkin RAM piirit (8kpl) on irroitettu risasta c64:sta einkä ole pystynyt niitä verifioimaan , joten ne voivat tietenkin olla valmiiksi jo viallisia.  

@Anza: Onko ne sun RAM piirit testattuja?

Anza

Tuolla muistin nopeudella ei pitäisi olla vaikutusta toimintaan. Noi mun puretut muistipiirit on olleet toimivia muisteja ennen irroitusta. Ovat peräisin C128:sta jossa oli muuta vikaa. Sitten on sekalainen läjä VIC-II- ja PLA-vikaisia C64-emoja joissa muistit on vielä kiinni. Teen kotona autotalliremppaa ja koko retro-nurkka on pakattu varastoon joten en pääse testaamaan noita piirejä ihan pian mutta voin kaivaa sen pussillisen noita irtonaisia piirejä ja lähettää sulle testiin. Niitä oli 16 kpl ja yhden tai kaksi olen jo käyttänyt muualle.

Inhottavaa jos kaikki piirit on juotettu suoraan emolle (paitsi SID). Toisaalta se elinoi sitten noiden jousikantojen hapettumat yms kontaktihäikät pois. Yleensä vian etsinnässä eka tehtävä on nostella piirit ylös ja painaa takas kantoihin jos onkin vaikka vaan hapettumasta kyse. Mutta siis jos se itkee edelleen ?OUT OF MEMORYa niin niin.. varmistuisin ensin kaikista muisteista. Eikä kai ole mahdotonta että jokin muu vajaasti toimiva piiri tuottaisi muistiin viittaavaan virheilmoituksen, tarkista ainakin U13 ja U25 logiikkapiirit.. Ne pitää irrottaa, eli ei voi ratsastaa kuten muistien kohdalla voi.

Giox

Kokeiltuani aikani eri kombinaatioilla ram piirejä ratsatamassa ja etsimällä tooth invanders pelistä grafikkabugeja jotka ehkä muuttuisivat näillä kokeiltaessa, löysin viimeiset kaksi viallista RAM piiriä.
Eli nyt kone toimii, mutta saa nähdä milloin viimeinen alkuperäinen RAM piiri poksahtaa kun kaikki muut 7 piiriä olivat kerran kilahtaneet!
Tällainen korjausprojekti tällä kertaa, eikä edes tarvinnut yleimittaria saatikka oskilloskooppia.
Toivottavasti tästä thredista oli hyötyä jollekin, joka vielä jaksaa nysvätä näiden vanhojen rautojen kanssa.   :)
Viellä kiitokset Anzalle vinkeistä.

Anza

Hyvähyävhyvähyvä!!! Hienoa että sait kuntoon! Onhan muistin määrä buuttiruudussa "38911 basic bytes free"? Jos on poikkeava lukema niin sekin paljastaa että jossain muistipiirissä on vikaa.

Kuusnepan pahin vihollinen kautta ajan on lie ollut sen oma virtalähde. Vioittuessaan tuuttaa yleensä ylijännitteen +5V linjaan ja polttaa yleensä ekana muistit. Mulla on tapana testata yleismittarilla jokainen testaamaton kohdalle sattuva tai muutenkin vaan kauan käyttämättömänä ollut virtalähde. Halpa ja nopea "vakuutus".

Giox

Kyllä toi bittimäärä täsmää nyt joka käynnistyksessä.
On toi kone ollut tämän päivän jonkin sortin "burn in" testauksessa ja en ole kyykähtämisiä huomannut.
Ainoa mikä hieman jäi huolestuttamaan oli ettei run/stop+restore toiminut vaikka kuinka takoi restore näppäintä.
Siihenkin sitten löytyi se konkka-fix (C38->4n7), ja johan pelittää.