Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1186
ensimmäinen kone päätyi minulle kaverin lainatessa sitä minulle
muutaman viikon sillä pelattuani onnistuin koneen polttamaan resetinappula virityksellä
mutta into jäi ja ruinaaminen alkoi

nyt ei ole muistissa vankkaa faktaa asiasta mutta lopulta sain koneen joskus 85-86 vuonna
vanha kenkälankku malli ja tästä ruinaaminen jatkuin levarin saamiseen noin vuosi tai kaksi myöhemmin
tekeleissäni kummittelee 88 vuosi luultavasti niihin aikoinin ohjlmointi alkoi nostaa pahasti päätään
ja itse pelaaminen siirtyi taka-alalle

jos oikein muista kyseinen eka kone hajosi niin pahasti etten kyennyt sitä korjaamaan
sen jälkeen malleja on mennyt ja tullut
nykyinen käyttö ja ohjelmointi kone on kasattu kahdesta koneesta uusi kuori ja vanha sisus
johtuen vanhan Sid piirin lymyillessä vanhalla levyllä sijoituskin on normaali koneisiin poikkeava
toinen käyttö kone on 2xsid piirillä ryyditetty versio toimii tällä hetkellä MSSIAH alustana

http://www.8bitventures.com/mssiah/main.php
joku muistaa vanhemman version propete64

vaikea muistaa mikä on minkäkin koneen alkuperästä ja mikä ei
suurin osa koneista on osista koottu
D128 tuli myöskin hankittua mutta sen näppis ei koskaan saanut minua innostumaan ohjelmonnista
lähinnä koneen ostin vain siksi että sain Ultima 6 toimimaan musiikeilla ja taisi siinä olla myös nopeampi
levy käsittely
kone löytyi pörssin myyntiilmoituksista kuten niin moni muukin
varastossa löytyy myös CBM220 ja CBM700
ja totta kai C=One
VIC-20, C-16

Edit:
Nyttemmin C=One on myyty pois tilale n tullyt kaksi Turbo Chameleonia

#1187
ääh...

no annetakoon anteeksi 3 luokkalaisen enkuntaito ja hillitön luomisen vimma
tässä muutama ja oikeastaa ainoat demot mitä olen aikaiseksi saanun
oli todella ikävää olla ainoita assy harrastajia pikku kylässä joten
tuotokset eivät juuri omien seinien ulkopuolelle levinneet

tiimin nimi oli luonnolisesti aikansa tuote eli Gorbat Soft

Gorbat demo oli muistaakseni ensimmäinen demoni ikinä
tausta musiikkia hoitaa sample looppi biisin nimeä en muista
melko simppeliä monitaso scrollia ylälaidassa
alalaidassa taisi olla vain suurilla palikkakirjaimilla
tiimin nimi luonnollisestikin


Toinen demo taas on hieman kunnian himoisempi mihin
demo vimma sitten kulminoitui ja jäi viimeiseksi valmiiksi tehtyyn demoon
ylälaidassa on suuri monitaso scroll ruutu vierityksinen ja color bar efekteineen
alakulmassa testtdive pelistä pöllityt urheilu autot vaihtavat paikkaa
taustalla soi Hubbardin iki klassikko MegaAbokalypse "menikö oikein ?!?"
edelleen yksi suosikki piiseistäni Sid arsenaalissa
mainittakoon että Scroll ruuduissa vilahtaa helppi ohjeet
erään crak version yhden äänikanavan totaaliseen puuttumiseen ?!?!
tämän demon polttavin voima oli juuri lopetettu MB leiri missä
käytiin assy taitoja hiomassa ja tarve oli tietenkin lähettää tuotos
leiri kavereille homma venyin niin pitkäksi ettei tainnut lähteä kuitenkaan kenellekkää
muistaakseni texteissä on mainintaakin leirikavereille terkkuja ym.

tämän jäleen aloin keskittymään omaan musa editorin rakentamiseen
mikä olikin sitten loputon suo
muutamia peli yritelmiäkin on
ehkä kuitekin olisi pitänyt aloittaa jostain yksinkertaisemmasta
koska jokainen jäi kesken niiden masiivisten ideoiden ilmaantumisen myötä
joten homma jäi aina kesken suunitelmat eteni nopeemmin kuin ohjelma pysyi perässä xF

ohjelmointi suoritettiin Final Cartridgen konekieli monitorilla
itseäni ihmetyttää että tuotos toimii koska nykyään en moiseen viitsisi edes koskea
kömpelyyden vuoksi ja hallittavuus on käsittämättömän monimutkaista
no silloin oli intoa ja voimia koodata montakin päivää putkeen
koittakaa nauttia ;) hyviä myötä häpeä hetkiä xD
#1188
Bitin Nypläys / color scroll
kesäkuu 20, 2011, 10:35
ajattelin heti laittaa koodin pätkän ihailtavaksi
ilmottakaa jos meni väärälle alueella ;-)
kehittelin tämän joskus kun ei mennyt jakeluun tuo keskeytys perusteinen versio
sanoivat että se oli yksin kertainen...
no itse en koskaan hogannut miten se toimi tämän keksimisen jälkeen
en sitten edes alkanut kaivamaan coodeista sitä toista tapaa

ohjelma saattaa sisältää aivo pieruja koska kirjoitin sen ulkomuistista
samainen coodi löytyy myös Zamzaran alku ruudusta kaksinkertaisella väri scrollilla (alirutiini)

Color Scroll:
   
   *= $1000

start           sei                  ; keskeytykset pois häiritsemästä
                ldx line              ; mihin kohtaa näyttöä halutaan väri raita
new           lda color,x         ; luetaan vastaavasta paikasta väri akkuun
loop         cpx $d012        ; verrataan rasteri laskuriin
                bne loop           ; jos oikea rasteria ei löydy luetaan uudelleen
                sta $d021         ; siirretään akun arvo tausta väri rekisteriin
                inx              ; lisätään x muuttujaa +1
                cpx line_end    ; verrataan onko jo näytetty kaikki 16kpl
                bne new           ; jos ei kierros jatkuu
                jsr scroll            ; viimeinen väri asetettu aika siirtää värien järjestystä alirutiinissa
                jmp start         ; aloitetaan uudelleen

line               = #$40      ; aloitus rasteri ja värien paikan alin tavu
line_end           = #$40+16   ; värien määrä listassa 16kpl

Scroll
                ldy #0
                lda color                  ;luetaan listan ensimmäinen väri talteen
                pha                     ;pinoon
loop3       lda color+1,y   
                sta color,y
                iny
                cpy #16
                bne loop3
                pla                   ;palautetaan pinosta ensimmäinen väri
                sta color+16     ;viimeiseksi
                rts

; tärkeää ettei haku osoite mene ylimmän tavun ylitse muuten ajoitus sekoaa
; ja badline ehtii väliin !

           *=$1140
; Värit
color   .byte 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15
#1189
ja kuten tarkkavaiset huomaavat borderit ovat aika tarkkaan saman levyiset kuin Spritet
mihin ne saa vietyä näppärästi piiloon ettei niiden sammuttaminen näy käyttäjälle
reunuksien alla grafiikka piiri voi rauhassa duunailla omia juttujaan myöskin
#1190
tuollainen reset viritys voi hyvällä säkää polttaa koneesta cia piirin tai muutakin
ilmeisesti niin on käynyt opin tämän ensimmäisen lainassa olleesta C64
onnistuin tuollaisella resetillä polttamaan Cia piirin
"koska painoin sitä liian pitkään ja liian useasti peräkkäin"

näytön sekoaminen resetin jälkeen on yleensä seurausta siitä ettei kaikki komponentit
selvinneet resetistä
varsinkin jos reset singnaali oli liian lyhyt
tosin koneessa voi olla muutakin vikaa tuon resetin lisäksi
olettasin ettei esim.
#1191
jep ei toimi
lerppuasema ei kykene mangnetoimaan noita levyjä
eli ei pysty kirjoittamaan niihin mitään koska kirjoitettu tieto ei tallennu
kyseisille levyille erilaisen pintamateriaalin takia
#1192
pitänee sen varran huomauttaa etteivät ihan kaikki modulit toimi
esim Final Cardridge ei toimi
kone jää lukkoon
muistaakseni C128 homma kierrettiin siten että painettiin C= "commodore"
nappi pohjaan startin aikana C128 boottaa silloin suoraan C64 tilaan
ja moduli toimii
#1193
Bitin Nypläys / Vs: C64-ohjelmointi
kesäkuu 20, 2011, 09:38
onhan tuota tullut koodattu alussa Basic ja loppu ajat Assyllä
nykyäänkin tykkää kyllä koodata mielummin aidolla C64
tosin tiedostot tallentaa vanha PC lerputimeen luotto ei enään riitä ;)
koen jotenkin hankalaksi coodata PC näppiksellä
C64 näppis on se ensimmäinen ja sillä coodia syntyy huomattavasti nopeammin
kuin muilla

tällä hetkellä työstän "päässä" uutta samplen soitto rutiinia ja sille uutta musa editoria
en tosin lupaa sitä valmiiksi ihan heti koska edellisenkin editorin rakentaminen kesti
ainakin 4 vuotta saada "valmiiksi"
kerrottakoon tässä sen verran speksejä

tukee 2 Sid piiriä
tukee 1-6 ehkä jopa 8 sample kanavaa vapaalla taajuudella jokainen
efektien luominen sample rutiiniin harkinnassa
C64 tehojen riittävyydestä ei ole vielä takeita mutta testit osoittavat että ainakin 4 sample kanavaa
pystyisi soimaan samaan aikaan