Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - virgo

#81

http://amiga.resource.cx/exp/supra28
Uusi purkki tekniikka koeajettu yöllä ja todettu toimivaksi 7o7
tässä hieman maistiaisia ja kokemuksia..

ostin hiljattain kasan "uutta" rautaa tarkoituksenani yksinkertaistaa BBS tekniikkaa
joten ostin toiseen A2000 koneeseen Zorro liitännäisen 8meg FAST muistikortin ja SupraTurbo 28Mhz
avoinkysymys vielä on millä kovalevyt systeemiin liitetään Scsi / IDE
mieltä kutkuttaa CF kortti systeemi koska kyseisiä lukijoita saa valmiina takapaneeli asennuksella
joka ruuvataan korttipaikaan takapaneeliin ja IDE kaapeli kytketään kiinni siinä kaikki
kortin voin kätevästi vaihtaa tai päivittää nyppäämällä se kätöseen koneen takaa ;)
testit tein Budha IDE kortilla

paras olisi SCSI mutta sille alkaa olemaan todella hankala löytää kortti lukijoita :-(
tosin nurkissa lojuu läjäkaupalla Scsi/IDE levyjä ehkä niitäkin olisi hyvä hyötykäyttää

SupraTurbo 28 olikin minulle mielenkiintoinen uusi tuttavuus Turbohan on hyvin simppeli ja sopii
myös A500 kuoriin. pitää kuitenkin heti sanoa ettei turbolla tee oikeastaan yhtään mitään ilman kunnollista lisä muistia !

tässä hieman tietoa kyseisestä turbosta:
kortilla ei ole oikeastaan muuta kuin liitäntäpiirit, 28Mhz 68000 prosessori ja pieni välimuisti
kortin teho luodaankin suurelta osin tuon välimuistin ja Fast muistin käsittelyn kautta kuten muissakin turbo korteissa
käsitykseni mukaan Chip muistia käsitellään tuolla normaalilla 7Mhz taajuudella
(haiskahtaa Aminetissä olevalta Turbon rakennusohjeelta välimuistin lisäyksellä tuomaan lisää potkua)
tämä ominaisuus annetaan myös käyttäjälle mikä mahdollistaa turbon "pois" kytkemisen lennossa
turbon mukana tulee levyke missä on pieni välimuistin aktivoiva softa joka lisätään startup-sequenceen
mikä siis kytkee Turbotilan päälle. levyllä on myös toinen pikku softa joka avaa pienen ikkunan mistä voi valita
lennossa Slow / Fast tilat. mukavin ominaisuus juurikin tässä kyseisessä turbossa on 100% yhteensopivuus
alkuperäisen CPUn kanssa mikä tarkoittaa käytännössä sitä että demot / peli
pitäisi tällä pyöriä Turbollakin !
(kunhan saat tuon apuohjelman ujutettua jotenkin ennen pelin lataamista)

68020 ja isoimmilla turboilla yhteen sopivuuden kanssa on hieman ongelmia
A500/2000 pelien kanssa koska se yksi käsky on erilailla toimiva kuin muissa prosessoreissa
vaikka jokainen Amigan manuaali varoittaa käyttämästä tätä käskyä alkuaikojen ohjelmoijat silti käyttivät sitä
samoin muistia käytettiin kuin C64 aikanaan mikä tietenkin kostautui yhteen sopimattomuutena
jo pelkän lisämuistin asennuksen kanssa :-/
suurin ongelma Supran kanssa tuleekin kuulemma lisälaitteiden kanssa jotka käyttävät DMA ominaisuutta
siksi turbossa on jumpperi joka poistaa välimuistin käytön tietyiltä muistialueilta
mutta vaatiin toimiakseen enemmän kuin 4Meg Fast muistia
Budhan kanssa en havainnut minkäänlaisia ongelmia ehkä Scsi kortit ovat ongelmallisempia tuon DMA siirron takia

jumppereitä on kolme
Boot = Turbo fyysisesti On/Off
Mashine = A500 ei jumpperia : A20000 jumpperi
Option = välimuistin kontrolli jumpperi paikallaan kaikki Fast muisti kulkee välimuistin kautta

alussa meinasin epätoivo iskeä kun en saanut Turboa reagoimaan ja hieman jo epäilin omia juotos taitojanikin tai edellisen käyttäjän Prosessorin polttoa ylikellotuskokeiluissaan...
kunnen siirryin netin maailmaan missä selvisi ettei kyseinen kortti aktivoidu ennen pienen apuohjelman käynnistystä !
tähän mennessä kaikki käyttämäni turbot ovat olleet heti käynnistämisestään FullSpeed

Nopeus testiä:
Zorro Fast muistilla normaali
A2000 antaa Drystoneja 789 / A600 x1.34 

Turbo (28mhz) antaakin tehoa jo mukavasti enemmän kuin mihin A1200 vakiona pystyy (X2.09)
Supra 28Mhz Drystone 2554 A600 x4.82 Mips 2.66
Supra 38Mhz Drystone 3119 A600 x5.09 Mips 3.25

ylikellotus 38Mhz tuottaa kilpailu arvoja 030 prosesorilla varustettujen tehdastekoisten kanssa
A3000 030 25Mhz x0.67

en suosittele koskaan ! Amigan yli kellotusta
varsinkaan ilman tehostettua jäähdytystä se saattaa toimia hyvin hetken pelien kanssa
kun kone saa lepäilläkin välillä mutta pidempiaikainen käyttö tuo vastaan ongelmia ennenpitkään
tämäkin on täysin Prosessori kohtaista joku kestää joku ei ollenkaan mutta lämmön tuotanto nousee varmasti.
ja mikä pahinta uutta rautaa ei enään tehdä :-/
toivottavasti alkaneet FPGA projektit tuovat tähän helpotusta samoin rutkasti enemmän tehoa !

Zorro muistin laajennushan ei ole niitä maailman nopeimpia Fast muisteja mutta tässä tapauksessa ei oikein ole vaihtoehtoja
ellei Turboa rakenna kokonaan uudelleen ja lisää kortille omaa muistia tämän on täysin teoreettista pohdiskelua.
A500 kombossahan on mahdollista saada kovalevyn lisänä Fast muistia josta ehkä irtoaa muutama Drystone lisää...

kyseisen kappale oli joku aikaisemman "rakentelija" ylikellotama 38Mhz joka tuo lisääpotkua mutta
tässä kohtaa ajattelin ylläpitovarmuuden menevän tehontarpeen ylitse turbo siis laskettiin takaisin 28Mhz
toisesta A500 koneesta pöllityllä pääkiteellä
lämpöongelmia olisi ajan saatossa ilmaantunut jäljistä päätellen prosessori olikin jo ottanu
mukavasti lämpöjä mallimerkinnät olivat palaneet siitä pois :-/ mikä ei vaikuttanut ollenkaan hyvältä

Käyttö:
kuten olen pitkää teorisoinut mielessäni aito 68000 kunnon Megahertseillä on
A500/A2000 koneille se ehdottomasti mukavin turbo ei siinä varmasti ole tehoa niin paljon
mitä 030/040/060 turbot tarjoavat mutta joissain kohtaa huomaa homman hoituvan kuitenkin yllättävän
nopeasti mistä esimerkkinä voin sanoa että BBS Nodet latautuvat käyntiin nyt noin x5 nopeammin
syytä on turha minulta kysyä mutta niin se vain on ;)
väitän myös että eräät ajoitus ongelmat tms. parantuvat tällä kombolla
parashan olisi 68000 7Mhz mutta niin alas en halua BBS konettani laskea koska se alkaa vaikuttamaan
koneen käyttömukavuuteen puhumattakaan purkin käyttäjille näkyvä hidastuminen
ajoittain siitäkin on tullu palautetta 030 kokoonpanollakin !?!

mistä voinkin sanoa että Supralla A2000 on jotenkin paljon smootimpi kuin aikaisemmin
ehkä se on sama fiilis kun moposta otti pakarin pois "tuntui" kulkevan huomattavasti lujempaa ;D
suurimmat ongelmathan tulevat nyt käyttiksestä poistettavat 030 optimoinnit koska
kaikki antavat virheilmoituksen tai kaatuvat saman tien niitä käytettäessä
toki joissain kohdissa huomaa että tehot ovat pudonneet mutta ei läheskään niin paljon kuin aluksi ajattelin
esim. Amos ohjelmat eivät juurikaan hidastuneet turbon vaihdossa ?!?
suurin muutos näkyy kovalevyn nopeuden tippumisena mutta tämä oli tiedossa koska Budhan IDE käyttää
pelkästään Prosessoria tiedon siirtämiseen on ymmärrettävää ettei
tässä 68000 selviydy yhtä nopeasti kuin 030 MMUlla avustettuna
vaikka megahertsejä olisi vielä tuntuvasti enemmänkin

suosittelen siis lämpimästi kyseistä komboa ensimmäiseksi turboksi A500/2000
Fast muisti ja SupraTurbo yhdistelmä ei nykyisellään ole kovin hintava enään jos vertaillaan 030
turboja tosin pakettiin pitää vielä lisätä kolmas kortti kovalevyille ilman sitä hyöty on aika minimaalinen
mutta joskus nämä kaikki saa kohtuulisen edullisesti hommattua tai osa löytyy jo varastoista.

edit: lisätty kuva ja linkki
#82
Bitin Nypläys / Basic peli ?!
heinäkuu 01, 2014, 17:57
koska omani ei tunnu etenevän ja ongelman ytimen selittäminen tuntuu olevan minulle vaikeaa ja muille ymmärtää.
saattaisi olla kehittävää jos tekisimme yhdessä tätä ongelmaa sivuavan pelin ;)
muutamalla konekieli pätkällä terästettynä !

peli idea on seuraava. (huom. idointi todella raaka asteella)
peli kenttä koostuu yhdestä C64 näyttö ruudusta johon levitetään jollain laskennallisena vakiolla
sekalainen kasa Tetris palikoita tms.
(yhtä tai kahta laskenta arvoa muuttamalla saadaan muodostettua kentät ja vaikeus kuten Sentinel)

pelaaja saa pisteitä muodostamalla kentään haluttuja muotoja esim. neliö, suorakaide... lisäämällä sinne
annettuja palasia
mitä isomman palikan pelaaja kykenee ruudulle muodostamaan sen enemmän pisteitä hän saa

peli olisi tarkoitus tehdä suurelta osin Basic kieltä suosien koska nopeus ei ole isue
animaatiot tm. tausta esim. tähti scroll toteutetaan Assyllä koska Basic ei siihen kykene...
samalla Assyn koko pysyy niin pienenä että sen omaksuminen ei pitäisi olla kenellekkään ongelma
tähti scroll rutiini voitaisiin pölliä vaikka Jukan Abyss Zone demosta (myöhemmin Nether World)

tosin ideointi on vapaata ja taivas rajana...
mutta olisi kaikista parasta saada ensin itse peli runko toimimaan raakileena
ja vasta sitten alkaisimme lisäämään siihen optioita... ja ideoimaan peliä pidemmälle !?
josko vaikka jouluksi saisimme valmiin peli !

anyone ??
#83
Yleinen Commodore-keskustelu. / Saku 2014
toukokuu 10, 2014, 09:51


Lisää aiheesta saku foorumilla

http://saku.bbs.fi/foorumi/
#84

olen tuolta Ebaystä noita jo jonkin aikaa kuolannut ja ajattelin nyt sitten kysyä että
tekeekö niillä mitään näiden retrovehkeiden kanssa ?

tarkoitus olisi saada A500 tuollaisella helpompi "Verkkokortti" koneeseen
tiedostojen siirto tms. olisi huomattavasti helpompaa tuollaisella
vaikka turkasen hidas varmasti olisikin kun joutuisi käyttämään Amigan normaali piiristöä

samalla jos tuo toimisi niin C64 olisi vieläkin helpompaa saada verkotettua !

onko komeusta noista isoista tai pienistä miten ne toimii ja mihin niistä oikeasti on !?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xserial+to+tcp%2Fip+adapter&_nkw=serial+to+tcp%2Fip+adapter&_sacat=0&_from=R40
#85

mitä ihmettä se jenssi taas duunaa  :worship:
toivottavasti ei ole Aprillia... mie ainakin tilaa yhden jo ennakkoon niin tai näin !

http://icomp.de/news/news147_e.htm
http://wiki.icomp.de/wiki/C64_reloaded
#86
Terapiaa ja Jauhantaa / terapian tarvetta
huhtikuu 08, 2014, 11:04
hittolainen !

tässä huomaa painineensa tuon BBS kanssa kohta melkein vuoden :(
eipä tässä näköjään ehdi muita projekteja jatkaa tai aloittaa kun tuon kanssa
joutuu jatkuvasti taistelemaan xD

samoin tuo työharjoittelu imee aikaa tärkeältä harrastamiselta
mutta eiköhän homma viimeistään tämän vuoden sisään saada sellaiseen pulkkaan ettei
sen ylläpitämiseen tarvitse saman laista eforttia kuten tähän asti
loppu suora häämöttää sitten voi alkaa keskittymään itse sisältöön eikä vain teknisien ongelmien ratkontaan

Kiitos kuuluu kaikille teille jotka ovat minua tässä urakassa suuressa määrin jeesanneet kiitos !!
#87
Yleinen Commodore-keskustelu. / G-point BBS news
maaliskuu 27, 2014, 14:26
koska nykyistä kiskurihintaista Internet yhteyttäni ei saada korjattua  >:(
olen päättänyt vaihtaa sen en parempaan mutta halvempaan ja "luotettavampaan"
mistä miinuksena tulevat sensuuri käytännöt joita nykyisessä ei harrasteta
eli uusi yhteyden tarjoaja Plokkaa kaikki yleisimmät portit niiden joukossa vakio Telnet portti 23
samoin voin luultavasti haudata haaveet omasta Email/Ftp serveristä joka toimisi myös BBS alaisuudessa
mutta kaikkea ei voi saada...
samoin yhteys katkoksia on luvassa enemmän koska IP osoite ei ole yhtä pysyvä kuin vanhassa
pitänee tutkia automatisointi mahdollisuuksia...

tästä syystä 1.4.2014 yhteys portti tulee olemaan 500 vanha 23 ei vastaa tämän jälkeen soittoihin
tervetuloa uudet ja vanhat o7

Upload ei edelleenkään toimi kuin hyvin rajoitetulla joukolla termiksiä toivottavasti tähän löytyy jokin ratkaisu pian!  :bang:
kunnes tämä ongelma on ratkaistu pyritään Poxsiin avaamaan muutama ulkomaan aktiivinen Fido kanava
tällä hetkellä listalla on Amiga ja Scifi aiheiset ehdotellakin saa...

edit:
helpoiten ja yksinkertaisimmin purkkiin pääsee käsiksi Syncterm ohjelmalla
ilman mystisiä asetusten veivaamisia
http://syncterm.bbsdev.net/

tervetuloa
g-point.tunk.org port 500
#88
Bitin Nypläys / PetAsci
helmikuu 12, 2014, 20:24

tässä nyt kuin tuota BBS puolta on ruuvannut hermojen menettämiseen asti...

niin tuli puheeksi C64 PetAsci purkin pystytys josta seuraakin seuraavanlainen kyssäri !
en ole ikinä nähnyt PetAsci filettä siis sitä missä nuo kaikki komento koodit on sisällä
jonka sitten Purki suoltaa linjoille ja vastapäässä Toivottavasti värit ym kohtaavat oikealla tavalla

eli jos kenelläkään on tietoa tuosta tai edes käryä moisesta editorista joka tuollaisia fileitä tuuppaa
olisin kovasti kiinnostunut asiasta vielä en ole löytänyt Täysiveristä PetAsci purkkiakaan senkin löytäminen auttaisi !
mielessä myös oman PetAsci editorin rakentaminen jos ei soveltuvaa työkalua muuten löydy
kiitos.
#89
olenkin ollut tässä yllättävän hiljaa viimeaikoina joten auotaas taas välillä  :old:

tuli mieleen tuossa etten ole itse palannut noita purkin pelejä lainkaa siksi ajattelinkin kutsua
porukkaa pelaamaan meidän muidenkanssa seuraavat. pelit olisivat monin pelejä

Global War
Masters Empire

pelit ovat stratekia pohjaisia ja siirrot tehdään "päivittäin" siis jos aikoo pysyä hengissä ei
viikojen taukoja kannata pitää

ainakin tuo Empire on peli missä komennetaan impeerumia ja sen edistymistä muita pelaajia vastaan
ruuanm, Rahan, kaupankäynnin, vakoilun ja sotien kautta maailman kuvaa muokataan haluamaansa suuntaan
olisi kivä päästä noita oikeasti pelaamaan ja katsomaan millaisia ne oikeasti on jos saamme kunnon porukan
koottu niin sitä hauskempaa se on

Tuosta toisesta en osaa vielä sanoa mitää koska en ole sitä pelannut osallistujien puutteen vuoksi
peli aukeaa vasta kun siinä on riittävästi palaajia...

Extrana on Laby johon haastan kaikki tekemään minua parempaa pistemäärää jos pystyy xD
peli on velkaa Boderdassille vaikkei toteutus olekaan yhtä näyttävä mutta poxi peliksi melko hieno

jotkut käyttäjät joutuvat ehkä conffaamaan näppis kartan paremmin sopivaksi
default taisi olla numeronäppiksellä...
vinkkinä pitää sanoa ettei kursori näppäimiä voi määritellä ne eivät toimi :( ja kannattaa välttää
muita controlli näppäimiä niillä näyttää olevan pelissä korkeampi prioriteetti

Tetriksessä joku jo veti sellaiset pohjat että saas nähä...  :worship:
#90
Yleinen Commodore-keskustelu. / mikä vaivaa ?
joulukuu 22, 2013, 19:39
muistelisin mananneeni tätä jo aikaisemminkin tällä foorumilla mutta sanotaanpa tämä taas uudelleen !

mikä tehin on iskenyt tämä vuosi on ollut ennätyksellisen vaisu ?!?!?
ja alan pikku hiljaa epäilemään että tätä foorumia seuraa vain kourallinen ihmisiä
aktiivisia persoonia tarvitaan pitämään tämä foorumi mielenkiintoisena ja sisällöltään rikkaana yhteisönä
keskustelua voisi syynnytellä hieman enemmän aikaisemmasta siihen tuskin tarvitsee olla guru tai muu super tietäjä
kysymykset ovat avain tietoon vaikka itsestä tuntuisi kuinka vaikealta tahansa kysellä tyhmiä/viisaita se on kuitenkin
tapa millä tässä maailmassa opitaan asioita.

jos saan pyytää niin osoittakaapa ensivuonna hieman rajumpaa asennetta täällä foorumilla ja synnytetään keskustelua
kiitos.

hyvää Joulua ja uuttavuotta kaikille Foorumin kävijöille tasapuolisesti toivottavasti näemme toisiamme sankoin joukoin ensivuonna. ehkä se miittikin sitten onnistuu...

#91
linja aukeaa taas uudelleen ennakko tiedoista poiketen !uutenavuotena!
tällä kertaa lopullisesti ilman loppumis päivämäärää

projektin alkuperäinen startti päivä oli suuniteltu jolupäivä 24 kuten BBSn ensimmäinen virallinen käynnistäminenkin vuosia sitten.

mutta tekniset ongelmat jatkuvat niin koneen puolella kuin puhelinlangan ongelmien kanssa samat ongelmat luultavasti jatkuvat koska itse tuonne kuparijohtoihin en voi lähteä roikkumaan ilman todennäköistä syytettä joten koitetaan kestää

BBS softan päivitystä en ole ehtinyt tekemään ja päivitystä tullaan tekemään sitten lennossa parhaman mukaan kun ehditään ja avustavaa voimaa on tarjolla

Domaini paljastetaan sitten uudenvuoden vaihduttua 7o7

ps. tähän projektiin saa osallistua ettei voimat lopu !
eli ideoita otetaan vastaan ja BBS muotoutuu käyttäjiensä näköiseksi vaikuttaminen ja muutokset ovat sinusta kiinni
keskustelu alueita voidaan lisätä File areoita voidaan lisätä mielin määrin ja nopeasti

toinen vaihtoehto on että BBS jää seilaamaan nettiin hautautuneena muinaisjäänteenä pölykerrosten alle
kuten niin moni vastaava viritys BBS käyttäjät voivat tehdä paljon tämän hyväksi samoin tämän foorumin myös.

#92
sattuipa tälläinen linkki ihan pakko jakaa koska siinä oli C64 mainittu  :worship:

"Kids are "digital natives." They grew up using computers, and therefore are more "tech savvy" than older people. Right? No!

Well, the first part's right, but the second part is increasingly wrong. Ironically, with each passing year, young people entering the workforce know less and less about computers and the Internet."

http://www.forbes.com/sites/netapp/2013/11/14/kids-cant-compute-problem/
#93
mitäpä tein eilen...

nooh kun vieraat ovat lähteneet oli taas aikaa levittää arsenaali leikkuu pöydälle eli lattialle. ensimmäisenä ajettlin täräyttää käyntiin vanhan A2000 BBS rungon 4.5rev jolla homma ainanaan aloitettiin ihan backup raudaksi
nykyinen setappi siis normi A2000 A2091 Scsi kortilla ja OS 2.04 (ai siellä se rom olikin sitä on etsitty...)

ensimmäinen reaktio valkoinen ruutu poweri valo vilkuttaa kohtuulisen tiheään ja reset. sama uudelleen hetkenpäästä
eli jotain mätinyt varastossa makaamisen aikana netissä viaksi veikataan melkoisella varmuudella muisteja ja vihreää ruutua no eikun modulaattori kortti paikalleen ja uusi yritys ja kas kyllä vihreä ruutu ?! (A2000 mono kuva kuten A500)

ja eikun kone aiki ja pirejä painelemaan... hetkinen... Rom piiri on melkein irti ?!?
ahh.. niin omarakentama 3.0rom adapteri on löysyttänyt piirikanna levy kätöseen ja uusi pohja levylle
uusi testi vihreä ruutu edelleen tarkempi tutkimus ja vian syitä paljastu lisää FAT LADY ei painu joten sitä on huono nitkutella joten piiri oikeilla työkaluilla pohjaa rikkomatta irti ahh hapetuneet jalat kiillotus ja takaisin paikalleen. ei auta edelleen vihreää alan epätoivoisesti tunnustella Ram piirien lämpöjä eikä niistä löydy eroja kaikki viileitä eikä sormiapolttavia piireja löydy muitakaan joten tutkimukset jatkuvat.

koneesta on jossain välissä poistettu akku joka on vuotanut melko reippaasti aina FAT LADYyn asti
eli kone on ilmeisesti ollut varastoituna pysty asentoon akun tilalle on asennettu suurteho konkka joka ei tule koskaan vuotamaan ! hieman ruiskuttelua rost-off pullosta levylle ja puhdistus tiedän ettei se ole oikea aine tähän mutta ei muutakaan käteen löytynyt tähän hätään ja sen öljypitoisuus pitäisi laimentaa akusta karannutta happoista sotkua joten anti mennä vaan. hetken mieli johteesta irroitin myös prosessorin...

kas kummaa akun vuotama sotku oli pääsyt kiipeämään prossan jalkoja pitkin ylös ja jalat olivat vihreän sonnan peitossa ja ekun putsaamaan rost-offia kantaan ja hinkausta prossalle ja kiinni
kone käyntiin... Punainen ruutu ahaa... olemme jäljillä vika muuttui prossa takaisin käteen ja uusi putsaus rundi prossa kiinni ja käyntiin ruutu välkehtii jeee... ja hetken päästä 2.04 lerppu animaatio tervehtii korjaajaa 7o7
tästä viasta ei mikään manuaali kerro mitään koska niitä kirjoittaessa akut eivät vielä ole vuotanut kenelläkään

nyt pieni knoppi vaihtakaa nyt ihmeessä ne akut niistå koneistanne alkaa olla aika kaikki alkupräiset akut ovat aivanvarmasti jo alkaneet vuotamaan ja parasta aikaa tuhoavat konetta ja sen piirilevyä jos tilalle ei ole uutta parempi poistaa koko akku kunnes sinulla on tilalle laittaa akku tai suurteho konkka (joka pitää olla 5v kestoinen 3.6v käy mutta vaatii muutoksia lataus puolelle diodin vaihto Zeneriin rajoittamaan latausta )

seuraavana olikin museo vehje joka on odottanut pitkään käynnistämistään
A500 ja A590 (kovalevy 2m lisämuistilla)
ensimmäinen työ oli löytää kaikki oikeat muuntajat koska A590 kovalla on omansa ja A500 omansa, hetken kaivelu ja dadaa testi setti oli valmiina kokeiluun ensin toki kokeiltiin A500 käyntiin koska itse en ole tuota koneta ikinä käynnistänyt joten tietoa sen kunnosta ei ollut. kone päälle ja haa laakista käyntiin 2.04 rommilla
seuraavaksi asensin kovan koneen kylkeen ja töpselit uudelleen seinään ja virta päälle...

kestää ja kestää koviksen valot vilkuttavat ja väsyneen oloinen sirkkelin ääni kuuluu koneiston sisältä ja puhallin kohisee... ja ei mitään startti kuva ilmestyy mutta kovalta ei bootata. wb levyke koneeseen ja käyttiksen kautta katsomaan mitä kovalle kuuluu... no ei kuulu käyttis levyllä ei ole mitään millä tuon asian tutkisi :-/ oma Jr-comm levy sisään sieltä löytyy Sysinfo mikä tunnistaa koneen asennetut kortit ja kyllä kovis löytyy ja lisämuistikin mutta boottia sillä ei saa ilmeisesti kovis on potkaissut tyhjää se toki pyöriin ja hakeekin jotain mutta ei löydä tietoja

samalla huomaan myös ettei koneen näppis toimi samoin resetin jälkeen nappulat pohjassa conf ruutu ei tunnista kovista eli homma jäi siltä osin siihen eikä asiaa parantanut koneen vaihto 1.3romeilla varustettuun
joten katsotaan mitä jatkossa tuolle yhdistelmälle tullaa tekemään..,
 


#94
Bitin Nypläys / Basic ohjelmointia
marraskuu 07, 2013, 19:20

miten tuo Basic on porukalla hallussa vai pitäisikö siitäkin alkaa kirjoitteleen malli rutiineita
ja ohjelmointi niksiä ?

itse aloitin kirjoittelemalla Texti seikkailu pelejä ihan kirjoitus harjoituksina
luultavasti aika moni on tehnyt sitä samaa ;)
valmiita tuotoksia ei tietenkään koskaan tullut mutta pelirunkoja sitäkin enemmän
miten on ?
#95
*vaisua ketjusta siirretty keskustelu projekti*

*Tumppi*
"Koneessahan on siis vikana että osa äänistä ei kuulu. Tätä koitin joskus korjata vaihtamalla jonkun transistorin SID piirin lähelle. Siitä on vuosia aikaa niin en muista enää tarkemmin.

Toinen vika on että kasettiaseman moottori pyörii jatkuvasti kun koneessa on virrat päällä. Pysähtyy vasta kun ohjelma on latautunut. Kun kirjoittaa LOAD ja painaa returnia niin ruutu menee heti siniseksi koska kone ilmeisesti luulee että PLAY on jo painettu. Kasettiasemassa ei varmaan vikaa ole koska tekee muillakin asemilla samaa."

vika kuulostaa yhdeltä C64 klassikkoilta mikä on yleensä seurausta aseman lennossa kytkemisestä. eli virrat päällä
huono puoli tässä on että kassu asema on turvaistu melko suoralla kytkennällä C64sen prossaan eli 6510
aloitetaan helpoimmasta eli PLAYn haistelemisesta
tarkistamme ensin kassu aseman

yleis mittarilla testaamme kassu aseman liittimestä sense singaalin
http://www.c64-wiki.com/index.php/Cassette_Port

A1 ja F6 liittimistä ettei nämä ole oikosulussa kasetti aseman kaikkien nappuloiden ollessa levossa
kytkeytyminen pitäisi tapahtua vasta kun PLAY, RECORD, F.FWD tai REW napit ovat alhaalla
jos asema toimii näin jatkamme koneen uumeniin

asema takaisin koneen porttiin kiinni ei sähköjä koneeseen !
ja etsimme levyltä 6510 eli prosessorin ja sen 25 pinnin
ykkönen löytyy lutikan päästä jossa on lovi vasen ylä kulma  ja siitä alaspäin 2,3,4,5,6....
http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6510
mittaame plussan (6) ja pinnin (25) väliltä vastuksen joka pitäisi olla noin 3.3k
tämän jälkeen mittaamme vastuksen maan (21) ja pinnin (25) väliltä
jos oikosulkua ei löydy testaamme aseman Play nappulaa
jolloin oikosulku pitäisi löytyä

jos kaikki tähän mennessä meni ohjeiden mukaan prossa on melko varmasti tältä osin sökö
eli sense singaali on prsessorin sisällä kärähtänyt prossan vaihto siis
prossan voi vielä irroittaa ja mitata pisteet ilman prosessoria
jos linjat ovat edelleen oikosulussa ilman että kassun Play on painettu
ongelma ei ole silloin prosessorissa

moottorin jatkuva pyöriminen onkin sitten vaikeampi ongelma
sivu 16
http://wiki.classic-computing.de/images/9/93/C64_SERVICE_MANUAL.pdf
Vian aiheuttajat voivat olla CPU,Q1,Q2 ja Q3
PDFän lopussa vian etsintä taulukko...

suosittelisin heti kärkeen koittamaan toista 6510 jos se on mahdollista
viat voivat korjaantua jo pelkästään sen vaihtamalla

SIDin taas voi mykistyä kokonaan jos sen out tai input pinneihin tulee staattista
input on näistä kaikein herkin koska se on suoraan kytketty Sid piiriin ja sen filttereihin
yleensä filtterit menevät osittain epäkuntoon tai palavat totaalisen hiljaiseksi
tästä seuraa totaalisen mykkä SID tai ääni kuuluu todella hilja....

Q8 PN2222 saattaa myös ottaa itseensä staattisesta muttei suojaa SID piiriä jos kunnon
tärsky tulee LineOUTiin
seuraus sökö Q8 ja SID
helpoin testi vaihto toiseen SID piiriin jos edelleen mykkä Q8 sökö

jos näillä päästäisiin alkuun ;)
#96
Yleinen Commodore-keskustelu. / vaisua
lokakuu 20, 2013, 15:20
mikäs porukalla on kun foorumi on tänä vuonna hiljentynyt ?
sanokaa edes jotain ettei homma ihan kuole

keskustelua syntyy kysymyksistä ja kommenteista !
#97
tässä on kyllä oiva kirja suomalaisen peli bisneksen ja alan opus
aivan loistavaa settiä ja todellisuuttakin hipova vaikkakin hetkittäin liiotteleva
lukaisin opuksen lävitse ja ei voi kuin suositella jokaiselle joka
on kiinnostunut pelientekemisestä ja siihen liittyvästä historiasta ja tekijöistä
suomen maassa ja vähän ulkomaillakin

http://dome.fi/pelit/artikkelit/yleiset/matkailua-pelialalla-sarjakuva-riemastuttaa-pelikansaa

se oli rankkaa aikaa ;)
#98
Yleinen Commodore-keskustelu. / C64 Zoo party
syyskuu 23, 2013, 09:02
tuonne nokka seuraavaksi lippujen myynti alko jo 22.09.2012
vielä ehtii mukaan ja demoja rustaamaan
sinne siis ;)

http://www.triad.se/zoo/index.php
#99
koodaamisen ohessa jouduin muuttamaan kyseistä rutiinia melkorankasti ja ajattelin nyt näyttää
miten se tapahtuu ja miksi.
tämä jekku on helpoimmasta päästä eikä sen ajoitus ole kovin tarkka
ja siksi sen toteutus on melko helppo toisin kuin
vasemman ja oikean reunuksen poisto joka vie prosessoriaikaa tajuttomasti
enemmän kuin tämä

yksinkertaisesti efekti koostuu kahdesta käskystä jotka muuttavat
ruudun reunuksia $D011 rekisterissä reunuksia hoitaa bitti 8 %00001000
4,2,1 ovat vieritys rekiteriä joilla tehdään pysty vieritys 0-7 arvoilla
reunukset supistavat ruutua kahdella rivillä 24 => 22 miksi ?
vieritys näyttäisi melko tönköltä jos alempi ja ylenmpi rivi pomppisivat
vieritys rekisterin tahdissa mutta jos tämän piilottaa reunusten alla sitä ei huomaa
vaan tasainen virta kirjaimia valuu reunusten alta esiin.

mutta jos reunukset ovat pois päältä ja rasteri linja on $FA
Vic piiri valmistautuu viimeiseen Badline tehtäväänsä noin 9 kellosykliä vasemmasta laidasta lähtönsä jälkeen
jos silloin muutamme reunukset takaisin päälle...
reunuksien asetusta on muutettu juurioikealla hetkellä ennen tämä tapahtuman alkua
VIC piiri unohtaa tehdä tämän koska se olettaa että reunukset on jo laitettu päälle
8 rasteri linjaa aikaisemmin eikä normaalisti tapahtuvaa Badline päivitystä koskaan tapahdu
eikä se enään sen jälkee koskaa palaa tutkimaan onko asian tila oikeasti näin

tässä vielä malli koodi ja liitteenä itse ohjelma

;--------------------------------------
; miten poistetaan ylä ja ala borderit
;    coodattu 7.9.2013 by Virgo
; reunusten avauduttua ainoa grafiikka
;    mitä sinne voidaan laittaa
;       on Sprite grafiikkaa

;  koodi Turbo Assembler yhteensopiva
;--------------------------------------
*=$0801

.WORD endbasic
.WORD 2013 ;Line Num & year
         .BYTE $9E ;SYS
         .TEXT "2078 laitojen poisto "
.byte 0,0
endbasic .byte 0
;--------------------------------------
sei ;keskeytykset pois
jsr setup ;alustemma $3fff osoitteen
loop
;-----------------
lda #$1b  ; %00011011
sta $d011 ;ruudun kavennus pois päältä

lda #$fa
lo1 cmp $d012 ;odotetaan Rasteririviä $FA
bne lo1

lda #$13  ; %00010011 kytkemme kavennuksen oikealla
sta $d011 ; kohtaa ja vic unohtaa piirtää reunuksen
;-----------------
ldx #0   ; 0-255 looppi pitää huolen ettei
lo2 dex   ; ettei loop ehdi kiertää rutiinia uudelleen
bne lo2   ; samalla rasteririvillä
lda #$fb
cmp $dc01 ;jos painat CTRS nappia muutamme
bne loop  ;muistipaikan $3fff sisältöä
inc $3fff ;ja muutamme reunusten alle jäävää dataa
jmp loop
;--------------------------------------
; jostain syystä VIC täyttää reunusten alle jäävän
; tilan näyttömuistin viimeisellä tavulla mikä normaalisti on
; osoitteessa $3fff jos nollaamme tämän reunusten kohdalla näkyy
; ruudun taustaväri $d021
;--------------------------------------
setup lda #$00 ;puhdistetaan reunusten alla oleva tila
sta $3fff
rts
;--------------------------------------
#100
Bitin Nypläys / 6502 konekieli Indirect
elokuu 25, 2013, 03:51
tuossa jo sivusin aihetta mutta avataampa tälle oma alueensa

keskitytään ensin Indirect osoitus muotoon

selkein aluksi
muistipaikka
$1000    00 20 80 80

A. 2000 4C 00 10  JMP $1000
B. 2000 6C 00 10 JMP ($1000)

kaksi melkein saman näköistä hyppykäskyä (Basic Goto)
eroa näissä käskyissä on suoritus ajassa sekä toiminnassa

A hyppää muistipaikkaan $1000 ja törmää siellä ensimmäiseen Tavuun joka on nolla konekielessä käsky BRK eli tapahtuu ohjemallinen keskeytys yleensä kaataa koneen
B. lukee ensin Tavut $1000 muisti paikasta ja saatujen tavujen kanssa muodostaa hypyn $2000 osoitteeseen huomaa kone kielen osoite muoto Alempi tavu ylempitavu

tämä sama osoite muoto näkyy deassemblerin tulostamassa koodissa missä tapauksessa A. ensimmäinen tavu on itse konekieli komento 4C = JMP
seuraavat tavut 00 ja 10 ovat hyppy osoite $1000

B. 6C = JMP ( ja 00 10 = $1000)

ongelma tulee tapauksessa B. jos
2000 6C FF 10  JMP ($10FF) hyppy on tämän näköinen
6510 tai 6502 eivät osaa suorittaa tätä komentoa oikein
koska prosessori noukkii hypyn ylemmän tavun väärästä paikkaa tässä tapauksessa osoiteesta $1000 ja alemman $10FF
osa kääntäjistä osaa tulkita tämän virheeksi ja varoittavat tästä mutta ohjelmoijan on silti hyvä tietää että on mahdollista että näin saattaa käydä

sama ongelma koskee melkein kaikkia kyseistä Indirect osoitusta käyttävistä käskyistä
A. LDA ($FF),y
B. LDA ($FF,X)
näillä komennoilla saattaisi olla sama ongema mutta tähän liittyy toinekin juttu osoiteesta 0$100-01FF on prosessorin Stak pino alue joka
taatusti sekoittaa ylemmän tavun osoituksen samoin pinon lukeminen tuntuu sekoittavan koneen
samon miten X. ja Y. rekisterin käyttö tässä yhteydessä poikkeaan toisistaan

LDA ($F0.x) / LDA ($F0),y    kohdistaisi käskyn hakemaan dataa soitteesta $1000

nollasivu
00F0   00 10 00 20 00 30 00 40
muisti
1000    10 11 12 13 14 15 16 17 18
2000     20 21 22 23 24 25 26 27 28
3000     30 31 32 33 34 35 36 37 38
4000      40 41 42 43 44 45 46 47 48
5000       50 51 52 53 54 55 56 57 58
Y. toiminta

Y = nolla LDA käsky hakee osoitteesta $F0 = $1000 Akkuun tallentuu luku $10
Y= yksi --""-- $11 ($1000+1)
Y=seitsemän --""-- $17 ($1000+7)
eli $F0 nollasivulla annettuun osoitteeseen $1000 +Y

X. toiminta
(tätä muotoa käytetään yleensä parillisilla numeroilla)
X= nolla LDA käsky hakee osoitteesta $F0 00 10 =$1000 Akkuun tallentuu Arvo $10
X= yksi käsky hakee osoitteesta $F1  10 00 =$0010 --""-- tallentuu nollasivun arvo osoitteesta $10
X= kaksi --""-- $F2  00 20 =$2000 akkuun tallentuu $20
X= neljä --""-- $F4  00 30 =$3000 --""-- $30
X= viisi --""-- $F5    30 00 =$0030 Akkuun latautuu niollasivun $30 arvo

kuten esimerkistä huomaamme X. rekisteri lisää luettavan paikan kohtaa $F0+X
varmin konsti käyttää tätä on kertoa X annettava luku aina x2 ettei exytä parittomille osoitteille
esim.
LDA #1
ASL
TAX
LDA ($F0,x)

saman lainalaisuudet koskevat muistakin tämän osoitus muodon hallitsevat käskyt
niitä ovat
ORA =OR whit A
EOR = EXOR whit A
AND = AND whit A
SBC = minus whit A
ADC = Plus whit A
CMP = Vertailu whit A