Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

Koodit murusiksi

Aloittaja Rockford, maaliskuu 06, 2009, 17:25

« edellinen - seuraava »

Rockford

Koska mää vaan pelaan, niin yksi juttu on aina jäänyt vähän hämäräksi (eli isot pojat esson baarissa eivät kertoneet mulle :D)
Eli miten helkkarissa jokin alkuperäinen c-64-game muutettiin kasaksi kopioita?!

Näin vuonna 2009 sillä ei liene enää väliä vaikka joku sen kertoisikin. Mutta jos kysymys ei sovi foorumin henkeen, niin saapi poistaa.

Anza

Jos tarkoitat että miten esim alkuperäiset kassupelit muutettiin turbolla ladattaviksi niin tämä valoittaa hieman asiaa
http://www.com64.net/cgi-bin/bbs/YaBB.pl?num=1137242223

Muutoinhan kassujen kopiointiin käytettiin kaksipesäistä mankkaa ja lerppujen kopsimiseen oli jokunen diskcopy-ohjelma.

Rockford

Kiitz linkistä- sieltähän löytyikin yhtä ja toista valottavaa.  Sitähän täs alunperin olenkin miettinyt että mitä ne kaverit tekivät sen jälkeen kun alkuperäinen levy oli työnnetty asemaan.
En minä vaan aikoinaan onnistunut kaksipesäisellä mankalla kopioimaan kasetteja. Tulos oli taattu zip mankasta ja azimuthien säätelystä riippumatta.

Anza

Mulla oli tuuria kun mulla oli, ja on edelleen, Sanyo:n tupladekki jolla pystyi kopsimaaan niin alkuperäiset kuin valmiit turbokasetitkin ja aina onnistui :)

Jope

Lainaa
Sitähän täs alunperin olenkin miettinyt että mitä ne kaverit tekivät sen jälkeen kun alkuperäinen levy oli työnnetty asemaan.

Ensin tehtiin siitä kopio normaalein työkaluin, ladattiin kopio käyntiin ja katsottiin, mihin tökkää. Sitten monitorin avulla tutkimaan koodia, että miksi näin kävi ja tekemään muutoksia, että koodi on tyytyväinen, vaikka kopiosuojausta ei löytynytkään.

Action Replay ynnä muut freezerimodulit nopeuttivat tätä hommaa aika paljon.

Joissain levyissä käytettiin custom-levyformaatteja, joita ei voinut vakio-1541:llä kirjoittaa levylle.. Näissä tapauksissa sitten yleensä luettiin pelintekijän rutiineilla tiedot levyltä ja sitten tallennettiin vakioformaatissa toiselle. Kräkkeri kirjoitti sitten oman loaderinsa, joka liitettiin peliin alkuperäisen tilalle. Jotkut pakkasivat koko levyn yhteen tiedostoon ja lukivat sieltä (IFFL tai level packing), toiset kirjoittivat vaan tiedostot normaalisti levylle yksitellen.
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985