Keskustelua aiheesta: Malliopas

Aloittaja fmatic, marraskuu 15, 2007, 16:46

« edellinen - seuraava »

protek

Olikos niin, että alkupään C-mallin Kuusneloset olisi myyty leipälaatikon kiilamaisella virtalähteellä? Valkoinen murikka olisi tullut sitten vähän jälkijunassa.

Jostain on jäänyt myös muistikuva, että vimeiset Suomessa myydyt Kuusnepat olisivat olleet perinteisiä beigenharmaita leipälaatikkoja. Nämä olisivat tulleet siis jopa G-mallin jälkeen.

ocean

Alkupään C-mallit on ainakin tullut vanhalla emolevyllä ja 6581-sidillä. Yleensä niissä on hieman erilaiset näppäimetkin, grafiikkamerkit on näppäinhatun etureunassa ja kirjasin päällä, mutta Commodoren tuntien yhdistelmiä on monia... Luultavasti ne on tulleet myös ovistopparimuuntajalla, mutta tää on ihan mutua.

Olisikohan ne viimeiset leipälaatikot ollut sitten jotain vanhaa varastoa? Itse en ole kuullut, että niitä olisi ainakaan tehtailtu lisää, mutta mistä sitä tietää :D
A500, A500+, A2000, CDTV, A600HD/40, A1200HD/40, CD32
Vic20, VC20, C64, C64 nordic, C64C, C64G, C64 Aldi, SX-64, C64DTV, C128, +4

protek

Nyt löytyi muistikuville vahvistusta, tavallaan. Kyseessä on se Aldi -malli beessinharmaalla kuorella mutta valkoisella näppäimistöllä. Myyntipakkauksessa on sitten alkuperäisasuinen leipälaatikko.

Jope

Täältä löytyy kaksi leipälootaa valetuin skandihatuin ja yksi C-malli tarroin.

Käsittääkseni noi valetut hatut tehtiin yhteistyössä Handic softwaren kanssa. Ne rommiadapterit on ainakin omissa koneissani PCI-Datan tekemiä.

Valtaosa Suomessa myydyistä SX-64:sista oli myös PCI-Datan skandinaaviseksi modaamia. Omaani vaihdoin normaalin kernelin takaisin ja raavin tarrat irti. :-)
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985

C64-79

Itse olen näköjään 2007 ottanut osaa keskusteluun tuolla alkuperäisessä Malliopas-threadissä, kylläpä aika rientää...  :o

Tuosta punaisen ja vihreän LED:n yleisyydestä on ulkomaisillakin foorumeilla näköjään kovaa keskustelua, jotkut pitävät toista väriä hyvinkin harvinaisena...

Mitä noihin virtalähteisiin tulee, niin itse aikoinaan näin C-mallin kanssa vain neliskanttista vaaleaa muuntajaa, mutta nyt olen nähnyt aika monta myynnissä myös kiilamaisella muuntajalla - tämähän ei tosin kerro yhtään mitään, kun noita on voitu vaihdella. Mutta: sen ainakin voin kertoa (ja olen saattanut joskus 10 vuotta sitten kertoakin jo), että tuota C-mallin neliskanttista muuntajaakin on kahta mallia: Ystäväni vanhemman C-mallin koneen mukana tuli neliskanttinen muuntaja, jonka kyljessä on musta korkki, jonka takana oletettavasti lasiputkisulake. Minun vihreäledisen C-mallin mukana tulleessa muuntajassa kyseistä sulaketta ei ole (tai se varmaan sisällä piilossa).

Zilverfang

Mallioppaassa on käyty läpi myös nuo eri levyasemat, joten kysynpä tätä täällä:

Käyttikö DVE-niminen firma Commodoren valmistamia virtalähteitä omissa laitteissaan, vai mistähän näissä kuvissa on kysymys? Kyseinen DVE-virtalähde tuli minulle jonkun miljoonalaatikon mukana, jossa oli myös Commodorea. Virtalähde näytti nimi- ja tyyppikilpeä lukuunottamatta aivan Commodore 1541-II -aseman virtalähteeltä, ja sellaiseksi se myös paljastui kammettuani kilvet irti. Nyt se on käytössä 1541-II -asemassani ja käy ja kukkuu ihan normaalisti.

Lisää kuvia:

KUVA 1
KUVA 2
KUVA 3


Krisse

Noista virtalähteistä olisi kyllä hyvä saada jonkunlainen sopivuus- ja speksitaulukko.

Tuntuu että tolla yhdellä ja samalla liittimellä olevia virtalähteitä on vaikka kuinka hitosti erilaisia, ja helpottaisi ehkä varaosahankintaa jos joku tuollainen taulukko olisi olemassa. Ebaystakin kun kattelee niin joku myy virtalähdettä 'malli a' ja se käy 1541-II / 1581, joku toinen myy täysin erinäköistä 'malli b' ja luettelee palttiarallaa kaikki yleisimmät Commodoren kone- ja levarimallit.

Tokihan noita on tullut itsekin tökittyä sillä meiningillä että jos liitin sopii niin se käy, ja on kai tähän mennessä toiminutkin mutta onkai noilla jotai speksierojakin. Akuutti varaosatarve on tietysti asia erikseen (siis jos tosiaan 'kaikki käy keskenään' niin sillonhan mikä vaan ~kelpaa), mutta olisihan se kiva käyttää joka vehkeessä juuri sitä poweria mikä siihen on tarkoitettu.