Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu

SID ohjelmointia

Aloittaja Petri Kentala, tammikuu 31, 2005, 22:39

« edellinen - seuraava »

Petri Kentala

Petri Kentala Helsingin AMK Stadiasta toivottaa hyvää iltaa kaikille lukijoille!

Teen opinnäytetyötä popjazzmusiikin koulutusohjelmaan aiheesta
"ohjelmointirutiinien vaikutus Commodore 64 -kotitietokoneen pelimusiikkien sävellyksiin" ja olen pyöriskellyt netissä etsien tietoa, josko joku olisi jo tehnyt jotain vastaavaa etten tee turhaa työtä. Pieni tarkennus aiheeseen voisi olla vielä paikallaan...
  Ideana on siis purkaa Rob Hubbardin, Ben Daglishin ja Martin Galwayn musiikkiohjelmat takaisin konekielelle ja analysoida niiden rakenne. Näin saisin selville missä järjestyksessä ohjelma suorittaa käskyt, miten ohjelma SID-piirin ominaisuuksia hyödyntää ja mitä sillä on helppo tehdä ja mikä taas vaikeaa jne.
  Eri koodeja vertailemalla voisin myös arvioida miten kyseisten säveltäjien kohdalla heidän luomansa musakoodi on vaikuttanut myös itse sävellyksiin, eli miten heidän tekninen "soittimen hallintansa" on vaikuttanut myös taiteelliseen ulosantiin.
  Työni on edennyt pisteeseen, missä minulla on herrojen musakoodit purettuna konekieleksi (ainakin pari esimerkkiä kultakin) näppärästi .txt -formaatissa, mutta ei käsitystäkään miten ohjelmat toimivat. Hyvä aika pyytää apua...
  Konekielioppaat toki löytyvät, samoin opcode -listat yms eikä järkikään ihan jäässä ole, mutta asiaa auttaisi HUOMATTAVASTI, jos saisin jonkun bittinikkarin auttamaan minua koodien kanssa - eli jonkun jolla on pimeä menneisyys takanaan kuusnelosen musaohjelmoinnin parissa. Mistäköhän hänet löytäisin?
  Tiedän kyllä että Hubbardin & Co:n koodit on purettu moneen kertaan aikojen saatossa, mutta niiden löytäminen selitettyinä netistä onkin sitten toinen juttu. C=hacking -verkkolehden sivuilta löytyi yksi Hubbardin rutiini purettuna mutta siinäpä se.
  Kaikki tieto liittyen edellä mainittujen mestareiden ohjelmointiin otetaan mielellään vastaan!!
  
Petri Kentala
040 - 75 46 750
petri.kentala@edu.stadia.fi