Toimivatkohan nuo C-64:n USA pelien versiot näissä eurooppalaisissa C-64:ssa? Mietin lähinnä sitä kun rapakon takana on NTCS ja täällä PAL.
Tuohon en osaa vastata, sinun täytyy vilkaista googlesta.
Ei toimi! Just tuon eri televisio systeemin takia.
Toiseksi jenkki kuusnelosen kellotaajuus 1.02 MHz kun taas eurooppalainen on 0.98 MHz. Sähköverkon taajuus jenkeissä 60 Hz kun taas Suomessa 50 Hz. Nämä erot tekee sen että kuusnelosen jenkkipelit ei toimi Suomen kuusnelosissa.
Tämä siis ihan kuusnelos tietokoneissa.
Vastaan vielä vaikka kysyinkin tätä 5 vuotta sitten :).
Ostin kokeeksi Skate Rockin yhdysvalloista ja ihan hyvin pelittää omassa kokoonpanossani. Televisiona on LG Flatron L173ST (monitor TV) ja kuva C64:stä menee scartin kautta, eli tuosta videoliitännästä scarttiin. Riippuu toki pelistä toimiiko vai ei, eli pitää vain kokeilla jos alkuperäistä euroversiota ei ole jostain syystä saatavilla.
Ehkä helpoin tapa kokeilla toimiiko peli / demo NTSC / PAL C64:llä on kokeilla se ensin Vicen avulla. Vicen menusta vain Options video standard ja siihen haluttu standardi. System 3:n moduulipelit toimivat tietääkseni PAL/NTSC koneissa, mutta jotkut Oceanin moduulipelit taas eivät.
Nyrkkisääntönä voi myös todeta, että 1990 eteenpäin julkaistut pelit toimivat lähes aina.
Suurempi ongelma tulee siitä, että NTSC-koneissa on erilaiset ajoitukset ja vähemmän vaakajuovia ruudulla. Ajoitus pielessä -> loaderi ei toimi ja graffat sekoaa.
Kesällä tilasin jenkeistä kickman ja jupiter lander -cartit. Nuo kans toimivat kuusnepassa ok.
toimivathan nuo yksinkertaisimmat vanhimmat pelit
rasteri keskeytysten kanssa ongelmia riittää
ongelma taitaa olla pahempi pal pelien pelaamisessa ntsc koneella
Jukka Tapanimäki tappeli kuukauden päivät pelinsä ntsc käännöksen kanssa
ja lopulta pelifirma lähetti suomeen aidon ntsc kone paketin monitoreineen
kun homma ei luonannut muuten
C-one ensimmäinen core oli ntsc eikä se antanut kovin hyvää yhteen sopivuutta pal pelien kanssa
itse asiassa jenkki pelifirmoista en tunne kuin jonkun accolade ja microprose plus muutama
strategia peli firma yhteistä niille olivat kankeat ohjelmat ja hyvin vähän optioitu coodi
luultavasti konekieltä ei juurikaan sillä mantereella käytetty ?!?
mikä osaltaa auttaa ntsc pelien yhteensopivuus ongelmien kanssa
ainakin Sid Meier ohjelmoi melkein kaikki pelinsä hyvin paljon Basic koodia käyttäen
mikä on loistava suoritus pelien toiminnan huomioon ottaen
prates esim. on loistava taidon näyte