Turbo chameleon

Aloittaja virgo, toukokuu 08, 2012, 11:20

« edellinen - seuraava »

virgo

tämmöinen testi artikkeli löytyi ;)
muutenkin keskustelun moduulista voisin siirtää tänne

http://www.v2.fi/artikkelit/pelit/751/Turbo-Chameleon-64/
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

vihdoin oli aikaa hieman tuijia noita manuaalejakin xD

mistä selvisi sellainenkin juttu että moduli kätkee itseasiassa enemmän kuin
speksit lupaavat !!!
ensimmäinen yllätys oli että controlli bittiä mälväämällä pystyy vaihtamaan emuloitujen SID
piirien tilaa 6580 ja 6581 välillä whoo...

REU on identtinen muiden lisämuisti korttien kanssa eli muistin siirto 16Mg avaruudesta
on toteutettu DMA siirtona eli todella nopeasti mikä meinaa prosessorille
hyvin pitkää BadLine halttia

mutta uusista ominaisuuksista suurin yllätys oli Chameleonin sisäinen grafiikka moottori
mikä mahdollistaa monikerros grafiikan ja jonkin sortin sprite/bobi moottorin
jopa kokonaisen krafiikkakuvan siirtämisen smuutilla scrollauksella !??!?!
ikkunoinni ja mitä vielä eli tulevaisuuden pelintekijöille aivan uutta rautaa tätä en odottanut

toinen mikä pisti silmään oli turbon toiminta
aikaisemmin tekemäni yksinkertaiset testit eivät olleetkan paikansa pitäviä
kuten tuossa musa testissä haivaitsin turbon teho oli paljon suurempi kuin odotin
edellien testihän oli vain värirekisterin ruuvaamista
mutta kun asiaa hieman mietti ja katseli dokumentteja asiahan oli täysin selvä
Turbo prossa ei pysty hyödyntämään täyttä tehoaan koko ajan kuten Amigassa
ainoastaan Fast muistissa prossa saa lentää niin nopeaan kuin haluaa mitänyt muistin
hitaus hieman jarruttaa...

sama C64 CIA,VIC,SID rekistereiden käytön ajaksi prosessorin on hidastettava vauhtiaan
että ne pysyisivät mukana tilannetta voi verrata wait state eli tyhjäkäyntinä ohjelman sisällä
jos operaatioita muokataan vain muistin sisällä prosessori pystyy täyteen tehoon
siksi musa testi antoi niin erilaisen tuloksen kuin aikaisempi testi jossa käsiteltiin vain
VIC-II rekistereitä

ja mikä parasta controlli rekistereitä pystyy normaalin C64 ohjelman sisällä muuttelemaan xD
samoin pystyy tunnistamaan tilat missä Chameleon on (docing,c64,nativi) ja onko sitä ollenkaan
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

#2
UUsin testi antaa hieman paremman kuvan kuinka paljon tehoja tuossa on

yksin kertainen ohjelma testaa vain prosessorin ja muistin nopeuden
eikä Vic rekistereitä räpälätä kuin tarpeen mukaan

ohjelma
   
   inc $d020
   ldx #$0e
   ldy #$00
de dey
      bne de
      inc $d020
      dex
      bne de
      stx $d020
 
ohjelman alku tahdistetaan rasteri linjaan
X rekisterin arvoa nostetaan kunnes ohjelma alkaa vilkuttaa ruutua
kun ei ehdi tuon luupin jälkeen takaisin ajoissa tuo #$0e = 14 normi kone ehtii vielä suorittamaan tuon loopi
$0f ei enään ehdi ja ruutu alkaa vilkkumaan
raakasti voidaan sanoa että jokainen Mhz hypyn jälkeen x pystyi nortamaan 15 =$0f portaalla
eli 6 Mhz kohdalla X arvo on noin $6A = 106 joka on suurin rajoitettu nopeus
mutta kun laitamme arvon rajoittamattomaksi X rekisteriin saakin laittaa kunnolla lisää eli $EE = 238

mitä tämä tarkoittaa nopeasti laskien 14Mhz ?!!??
pitänee vielä tehdä jokin Exel pylväikkö tuosta ;)
se tarkoittaa myöskin sitä että Y rekisteri kierrätetään ympäri 0-255 hieman yli yhdessä rasteri linjassa
tarkalleen ottaen 63+17 =80  1Mhz kellojaksossa.
looppi vie joka kierroksella 5 kellojaksoa 5*256 =1280 kellojaksoa normaaliin 80 jaksoon
eli ruutio on hämmentävän paljon

Edit: lisäsin kuvan ala laita Mhz 7 rajoittamaton
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500

virgo

testaiin samalla tyylillä eri muisti osoitteita

ainoa missä muistin osoitukset hidastuvat ovat IO piiristö
eli Cia ja SID jostain hämärästä syystä ruudun värimuistin käsittely on hurjan nopeaa turbomoodeissa

simppeli

loop lda $1000,x
        sta $1000,x
        dex
        bne loop

testi eri muisti osoitteile antoi noin 3-4 kertaa hitaamman haun cia ja Sid piirin alueille veikkaan että sama
koskee kaikkia piiristöjä ja rommeja
vapaat muisti osoitukset ovat nopeimpia
Genetic-PET C64 BBS:
g-point.tunk.org port 1025

Genetic-point Amiga BBS:
g-point.tunk.org port 500