Virtuaalitodellisuus on muuttumassa tärkeäksi osaksi yhteiskuntaa

Virtuaalitodellisuus on eittämättä oleellinen osa yhteiskuntamme tulevaisuutta, vaikkei se olekaan aivan samanlainen kuin mitä elokuvat Paluu tulevaisuuteen tai Ruohonleikkaaja antoivat aikoinaan ymmärtää. Uusi virtuaalitodellisuus on itse asiassa paljon mielenkiintoisempi ja sisältää huikeasti mahdollisuuksia. Jo nyt suuret yhtiöt kuten HTC, Sony ja Facebook valmistavat kaikki kilpaa omia VR-laitteitaan, joiden on tarkoitus olla aivan tavallisten kuluttajien ulottuvilla. HTC Vive, Sonyn PlayStation VR ja Facebookin Oculus Rift ovat herättäneet suuresti mielenkiintoa, mutta tämän uumoillaan vasta alkua sille, kuinka virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan yhteiskuntaamme.

Virtuaalitodellisuus on eräällä tapaa hyvinkin kaksipiippuinen ilmiö. Toisaalta se tekee maailmasta entistä pienemmän paikan, sillä sen avulla kuka tahansa voi virtuaalisesti olla missä tahansa päin maailmaa olematta siellä kuitenkaan oikeasti fyysisesti. Näin ei välttämättä tarvitse lentää maailman toiselle puolelle kokeakseen vaikkapa Sydneyn oopperatalosta avautuvia upeita maisemia, vaan se onnistuu kotoa käsin yhtä lailla. Toisaalta virtuaalitodellisuuden on kritisoitu etäännyttävän ihmisiä toisistaan ja vieraannuttavan meitä oikeasta todellisuudesta. Oli asian laita sitten mikä hyvänsä, on virtuaalitodellisuuden vaikutus yhteiskuntaamme nykyiselläänkin järisyttävä. Tulevaisuudessa se tulee vääjäämättä muuttamaan monia asioita jokapäiväisessä elämässämme kuin myös erityisaloilla. Kritiikistä huolimatta valtaosa ihmisistä suhtautuu virtuaalitodellisuuden mukana syntyviin mahdollisuuksiin suurella mielenkiinnolla. Luvassa on huikeita elämyksiä ja mahdollisuuksia oppia valtavasti uutta. Myös liiketoiminnan kannalta edessä ovat lupaavat ajat.

Seuraavaksi tarkastellaan muutamia eri esimerkkejä siitä, kuinka virtuaalitodellisuus voi muuttaa maailmaa, jossa tällä hetkellä elämme.

Pelaaminen

Kenties itsestäänselvin osa-alue virtuaalitodellisuuden hyödyntämiselle on peliala. Todennäköisesti kestää vielä jonkin aikaa, ennen kuin virtuaalitodellisuudesta tulee osa kaikkea pelaamista. Mikäli sen testaamiseen on kuitenkin tarjolla mahdollisuus jo nyt, kannattaa se ehdottomasti käyttää hyödykseen. Virtuaalitodellisuus tuo pelaamiseen intensiivisen, mukaansatempaavan ja kaikin puolin vaikuttavan ulottuvuuden, joka vie pelaamisen aivan uudelle tasolle. Tästä esimakua antavat jo monet online-kasinot kuten casumokasino.com, joissa virtuaalitodellisuus tekee vahvasti tuloaan kasinopeleihin kuten vaikkapa monelle tuttuun Gonzo’s Questiin.

Elokuvien katselu

Elokuvateatterissa olemme jo useiden vuosien ajan saaneet nauttia 3D-elämyksistä. Entäpä, jos kyseessä olisi ihan oikeasti 3D-ulottuvuuteen rakentuva elokuvamaailma, jossa katsoja voisi seikkailla omaan tahtiinsa, ympäristöä eri näkökulmista tutkaillen siten, että huomiota voisi kiinnittää tismalleen niihin asioihin, jotka itseä elokuvassa kiinnostavat? Tällä hetkellä ihkaoikeasta 3D-maailmasta elokuvateollisuudessa puhutaan vielä teorian tasolla, mutta mahdollisuus siihen on kuitenkin olemassa. Kun se käy toteen, muuttaa se tapamme katsella elokuvia lopullisesti.

Eri paikoissa “käyminen”

Jo Google Mapsin kaltaiset palvelut ovat saaneet ihmiset innostumaan maailman tarkastelusta kotisohvalta käsin. On helppo kuvitella, että mikäli teknologia olisi entistäkin osallistavampaa ja maailman voisi ikään kuin kokea omin silmin, olisi se jotain kerta kaikkiaan mullistavaa. Virtuaalitodellisuus mahdollistaisi etänä koettavat museokierrokset ihmisille, joilla ei välttämättä ole ylipäätään minkäänlaista mahdollisuutta päästä museorakennukseen saatika sitten maahan, jossa rakennus sijaitsee. Virtuaalitodellisuus mahdollistaisi myös kiinteistönvälittäjille asunnon esittelemisen yhtä kokonaisvaltaisesti etänä kuin jos potentiaalinen ostaja olisi konkreettisesti paikan päällä.

Lääketiede

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään myös lääketieteessä. Kirurgit treenaavat teknistä osaamistaan usein aluksi aivan muilla välineillä kuin oikeilla potilailla, mutta jo nyt lääketieteen maailmaan ovat rantautumassa harjoittelukappaleet, jotka ovat jotain muuta kuin pelkkiä muovinukkeja tai jo edesmenneiden ihmisten ruumiita. Jo nyt on kehitetty täysin interaktiivisia ja autenttista tilannetta vastaavia ratkaisuja erilaisten VR-ohjelmien myötä. Nyt paremmin kuin koskaan voivat kirurgit harjoitella työtään erilaisten simulaattoreiden avulla. Tämän myötä lääkärit ovat paremmin valmistuneita erilaisiin tilanteisiin, joka hyödyntää koko yhteiskuntaa.

Avaruusmatkailu

Mahdollisuus lentää ympäri avaruutta Google Mapsin kaltaisen ohjelman avulla on huikean mielenkiintoinen. Kameroiden asentaminen avaruusalukseen ja sen lähettäminen kauas tuntemattomaan tarjoaisi tiedemiehille ja kelle tahansa muulle mahdollisuuden tutustua avaruuden ihmeisiin ennennäkemättömällä tavalla. Vielä moista ei ole saatu aikaiseksi, mutta lienee vain ajan kysymys, milloin kuka tahansa meistä voi pistää päähänsä VR-lasit ja lähteä avaruusseikkailulle.

Koulutus

Virtuaalitodellisuus on rantautumassa myös koulutuksen pariin. Tällä hetkellä yksi mullistavimmista ohjelmista on Google Expeditions -hanke, jossa Google on jakanut alakouluille satojatuhansia VR-laseja ja opetussuunnitelmia. Tämän hankkeen avulla lukemattomat koululaiset ovat päässeet niin kutsutuille virtuaalitodellisuuden luokkaretkille jopa niinkin kauas kuin kuun pinnalle. Kouluympäristössä virtuaalitodellisuus on vasta lapsenkengissään, mutta mahdollisuudet hyvin monenlaisiin ratkaisuihin ovat huikeat.