C64 – Teknistietämystä

Tiedostojen siirto PC -> C-64

 

”Helpoin ja vaivattomin konsti”

Olisiko tarvetta siirtää PC:llä emulaattoria varten majailevia C-64 tiedostoja aitoon ympäristöön?
Mitäpä tehdä kun peukku on keskellä kämmentä eikä kolvi pysy kädessä kuin liimalla?
Helpoimpia, muttei käytännöllisimpiä tapoja siirtää ohjelmia on alla esitelty WAV-PRG-menetelmä.
Tämä tapa soveltuu .t64, .prg ja .tap – päätteisille tiedostoille

Tätä siirtomenetelmää varten tarvitset seuraavat välineet:

 

  • PC ja Äänikortti
  • Nauhoittava kasettidekki (esim: kotistereot tai vast.)
  • C-64 ja kasettiasema
  • WAW-PRG ohjelman.


WAV-PRG on ohjelma, joka kääntää .PRG .P00 ja .T64 – päätteiset ”kasettitiedostot” wav tiedostoiksi, jotka voit sitten nauhoittaa kasetille.

Aloitustoimet:

Pura WAV-PRG omaan hakemistoonsa ja yhdistä erillinen kasettidekki PC:si äänikortin line in tai vastaavaan liittimeen. Säädä äänenvoimakkuus isoimmalle mahdolliselle ja jos kasettidekissäsi on omat äänitystason säätimet säädä ne keskitasolle. (kokeilemalla löytyy paras voimakkuus) Käynnistä nyt wavprg.exe Eteesi aukeaa oheisenlainen kuva:

Muunnamme siis Commodore 64:lle sopivaan muotoon eli valitse: From PC to C64 välilehti. Valkkaa tiedosto jonka haluat konvertoida tiedoston ON oltava päätteeltään prg, p00 tai t64

Valittuasi pelin aloitamme varsinaisen muunnostyön. Pudotusvalikosta löytyy vaihtoehdot: Loader+Turbo Tape 64, Turbo Tape 64 only ja Kernel loader. Vaihtoehto Loader + Turbo Tape 64 tarkoittaa sitä, että peliin sisällytetään valmiiksi Turbo ja näinollen peli on ns. ”stand alone” eli ts. ajovalmis ohjelma. kakkos vaihtoehto on sitä varten jos omistat jo erillisen turbon niin tällä vaihtoehdolla turboa ei sisällytetä valmiiseen wav:iin. Viimeinen vaihtoehto on varsinainen monsteri, joka vie melkoisesti tilaa kasetilta. Tämä on ”suora kopio” alkuperäisestä pelistä eli latausaika vastaa alkuperäistä C-64:n peliä. Itse olen käyttänyt ainoastaan ensimmäistä vaihtoehtoa luoden ajovalmiita wav-tiedostoja eli valitsemme siis vaihtoehdon Loader+Turbo Tape 64. Inverted waveform laatikko saattaa joillain äänikorteilla olla tarpeellista ruksittaa. Kokeile ensin ilman jos Commodore 64 ei tunnista peliä kokeile seuraavaksi tallentaa peli Inverted waveform laatikko ruksitettuna.

Napautettuasi ok avautuu eteesi seuraavanlainen boksi:

Klikkaa nimi aktiiviseksi ja paina ok. Seuraavassa boksissa pääset nimeämään luotavan wav tiedoston. Huomioi, että sinun täytyy nimetä tiedosto käyttäen isoja kirjaimia. Merkkejä saa olla kaikkinensa 16. Vältä erikoismerkkejä.

Nimettyäsi tiedoston voit valita joko write wav eli kirjoita wav tai play wav eli soita wav. Laita nyt kasettidekkiin tyhjä nauha sekä varmista, että johdot ovat oikein, äänitys voimakkuus oikein sekä jos nauhurissasi on kaiutin, että se on vaimennettu sillä meteli on melkoinen kun käynnistät wav:in soiton. Voit nyt joko aloittaa soiton ja nauhoituksen tai tallentaa ensin wav ja soittaa se jollain muulla soitto-ohjelmalla.
Paina ensin nauhurisi päälle ja käynnistä sitten wav-soitto joko suoraan WAV-PRG ohjelmasta tai luomastasi wav-tiedostosta omalla soitto-ohjelmalla. Kun tiedosto on nauhoitettu on peli valmis. Voit nyt laittaa kasetin C-64 kasettiasemaan ja kokeilla toimiiko peli. Onnea kokeiluihin. Ongelmatapauksissa ota rohkeasti minuun yhteyttä niin koetan neuvoa lisää.

 


TAP Muunnos lyhyesti.

TAP tarkenteiset tiedostot ovat suoria kopioita Commodore 64:n kasettipeleistä. Nämä sisältävät siis yleensä kaiken saman kuin mitä vastaavasta alkuperäisestäkin löytyy. Latauskuvineen (jeeees!) päivineen. Näiden muuntaminen onnistuu kyllä pienellä kikkailulla WAV-PRG ohjelmalla (ensin muunnetaan tap-tiedostot prg-tiedostoiksi), mutta helpoimmin homma onnistuu Tomaz Kac:n ohjelmalla 64Utils ja paketista etenkin 64TAPVOC-ohjelmalla. Ohjelma kääntää TAP tiedostot VOC-äänitiedostoiksi joloin ne edellä kuvatulla tavalla voidaan nauhoittaa äänikortin kautta kasetille. 64Utils – ohjelmat ovat DOS pohjaisia, mutta kuitenkin varsin helppokäyttöisiä. Lyhyesti ohjelma toimii seuraavasti:

Hiippaile DOS-kehoitteessa hakemistoon jonne purit paketin eli josta löytyy 64TAPVOC.EXE Siirrä haluamasi TAP tiedostot samaan hakemistoon. Näin säästy ikäviltä hakemistojen naputteluilta.
Käännös tapahtuu komennolla:

64TAPVOC /FREQ N NIMI.TAP NIMI.VOC (valitsin FREQ N on näytteenottotaajuus hertseinä. Yleensä 44100 on ok)
eli komennon pohjalta esimerkkinä:
Peli jonka haluat kääntää on nimeltään 1942.TAP niinpä annat konmennon:

64TAPVOC /FREQ 44100 1942.TAP 1942.VOC
homma on yksinkertaisuudessaan tässä. Ongelmatapauksissa ota jälleen rohkeasti minuun yhteyttä niin koetan neuvoa lisää.

 

Ongelmia ongelmia?

Varsin usein käy TAP-tiedostojen nauhoittelussa niin, että peli ei suostu käynnistymään aidolla C-64:llä. Ongelmat ovat hyvin ymmärrettäviä sillä ovathan TAP-tiedostot alkuperäiseltä kasetilta konvertoituja ja luonnollisesti lukuisat nauhavirheet sun muut häppäsvärkit ovat mahdollisesti olleet laadukkaan tuloksen esteenä, sekä yleensä myös kasettiasemien äänipäät ovat eri asennossa, kuin kotistereoiden. On suorastaan ihme jos ei ongelmia eteen tulisi. Vaan mikäpä avuksi? Suosittelen lämpimästi tutustumaan FinalTAP ohjelmaan.

Lyhyt kuvaus:

”The majority of software for the Commodore 64 was originally released on cassette tape and the TAP file format together with certain tools available elsewhere has allowed enthusiasts to make copies of their original tapes in a digitally encoded analogue form, the one slight drawback with all this however is that analogue tapes are a low quality storage medium and are notoriously prone to damage and data corruption, this can be due to age, stretching etc and there are always small deviations from the ’ideal’ pulsewidths that tapes can contain, even though most software loader programs only require 2 or 3 pulse ’types’, I have found unprocessed tapes with over 250 variations. FinalTAP will attempt to discover the loaders/formats being used on a tape and if succesful can purify to the optimum values the signal on all files on the tape where a known format is being used. The net result is a digitally remastered image of the cassette that is cleaner than the original ever was. A nice side effect of this for collectors is that when the TAPs are compressed they will be a LOT smaller than the raw dumps. The report generated by the program reveals a great deal of information about the condition and contents of the tape, perhaps most usefully of all the checkbytes of the data are validated for most formats so you know for sure that there are no errors”. 

”Hieman haastavampi siirtomenetelmä”.

Mitäpä sitten on tehtävissä .d64 – päätteisten tiedostojen kanssa. Kyseessähän on ”levykuvatiedosto” ja niiden siirtäminen Commodore 64:n levykkeille vaatii edellistä hieman enemmän sorminäppäryyttä tai halua hommata tarvittava kaapeli ulkomailta.

Ensimmäisenä tarvitset x1541-kaapelin. Kaapelin voit ostaa: http://sta.c64.org/x1541shop.html
Jos löydät tarvittavat osat voi x1541-kaapelin tehdä myös itse: http://sta.c64.org/x1541c.html
Siirtoa varten tarvitset Star Commander ohjelman jonka puolestaan löydät:http://sta.c64.org/sc.html

Näiden kilkkeiten lisäksi tarvitset luonnollisesti myös levyaseman C-64:lle

Ilman levyasemaa joudutaan turvautumaan emulointiin eli voit pistää PC:si ”matkimaan” C-64:n levykeasemaa jolloin pelit ladataan PC:n kautta C-64:lle. Jälleen tarvitaan sekä kaapeli, että ohjelma.

Muutama hyväksi havaittu kaapeli/softa yhdistelmä:

1541EMU: http://www.kotinet.com/1541/
64hdd: http://www.64hdd.com/c64-xcables.html
64hdd-ohjelma toimii x1541-kaapeleiden kanssa.